Författare Ämne: Utdelningsaktier  (läst 284 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 148
    • Visa profil
Utdelningsaktier
« skrivet: 8 oktober 2019 kl. 16:24:06 »
Jag har varit  och i viss mån är  fortfarande trendsökande. Idag är jag  något försiktig. Mitt/vårt instrument har varit fonder. Just nu är det fastigheter, infrastruktur och hållbart som gäller.

Har också en hedgfond PN Idea vilket får man säga är ett steg från trendsökeriet.

Tycker själv att jag kanske fastnat. Jag är ju äldre och man skaffar sig sitt sätt men vill försöka gå vidare.

Idag har jag/vi köpt en mindre post av typ "utdelningsaktie" form av Bosjö Fastigheter. En riktig fyrkantig sak långt ifrån tillväxt och ägarstyrning. Det är alltså Ellos lager och kontor som ryms i fastigheten. Utdelning 4 gånger per år med dagens kurs ca 6 % utdelning.

Risken är att lånen går ut 2021 eller att Ellos konkar.

Det hela behöver inte bli långvarig. Det kan ju finnas bättre case. Ambitionen är att kanske ha en del av portföljen innehåller några utdelningsaktier.

Vilka case har du/ni.

« Senast ändrad: 8 oktober 2019 kl. 22:12:15 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Utdelningsaktier
« Svar #1 skrivet: 9 oktober 2019 kl. 11:31:39 »
Mitt nästa tag i utdelningsaktier är busskörarbolaget Nobina. En mycket liten post till mig och hustrun.

Inspirationen kom från en blogg.
https://thedividendstory.com/nobina-q2-2019/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=nobina-q2-2019

Alltså ringa tillväxt i en marknad som styrs av upphandling. Det blir inte piggt men kanske värd en mindre post om avkastningen är OK.

.....................................

Om timingen är den rätta för att gå in i utdelningsaktier kan nog diskuteras. Den pågående trenden har ju varit att aktier och sektorer som varit ickecykliska värderats upp under året.  Alltså lutdelningsaktier har gynnats.

Men man får se.

I stort sett har jag under den senaste tiden mest haft fonder inriktade mot sektorer som varit en bit bort från det cykliska. Detta inte på grund av någon gissning utan på grund av att det gått att avläsa hur trenderna gått.

« Senast ändrad: 9 oktober 2019 kl. 17:42:35 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 oktober 2019 kl. 19:18:21 »
Det här var väl att skjuta först och titta sedan. Fick ett inspel om tackbeläggningsbolaget Nordic Waterproof. Mest inriktat mot renoveringar som ju alltid behövs och verkar i en liten sektor med oligopolliknande förhållanden. Verkar växa både genom förvärv och på egna meriter.

Kikade lite och köpte en liten post för att börja. Här en liten video från DI.

https://www.di.se/nyheter/chefsanalytikerns-nio-uppkopskandidater-en-stor-amerikansk-aktor-skulle-kunna-kliva-in/

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2019 kl. 10:51:53 »
Carnegie ger en köprekommendation av Nordic Waterproofing, vilket ju är kul. Dels att kursen nu ökar men att man kanske och möjligtvis tänkt rätt.

Nu är det inte så enkelt att jag tänkt rätt. I just detta fall har jag tänkt tillsammans med min son.

https://www.privataaffarer.se/carnegie-kop-byggunderleverantoren/

Det jag skriver är inga köprekommendationer utan bara en kort redovisning av mina försök att minska trendsökeriet i fonder på sikt. Men nu avvecklas i någon mån räntefonder.

Jag har en hedgefond som får vara lite vattendelare. Den utvecklas med låg volatilitet och utvecklats med 10 % senaste året. Jag söker nu andra stabila saker som kan förväntas ge mindre :o.

Sedan kan jag ju också höja den bedömda risknivån.
« Senast ändrad: 11 oktober 2019 kl. 10:53:37 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2019 kl. 11:08:40 »
Att skriva här är väl som att skrika i en ekofri kammare förutom några enskilda undantag. Jag är ju intresserad av hållbarhet men det har mestadels handlat det egna livet som ju är relativt fossilfritt och i det bolag som jag uppdrag i som ju också är fossilfritt i sin egen verksamhet. Varken jag eller bolaget har tagit någon ekonomisk skada. I stort är det nog ekonomiskt mera postitivt men enskilda mindre kostnader kan öka något. Både bolaget och jag kör på HVO100 vilket ökar mina kostnader med kanske 100 kr per månad. Bolagets dieselfordon typ lastmaskin körs nu på förnybart men elfordon finns också. Men mitt trendsökande i fonder har hittills bara delvis tagit miljöhänsyn :-[.  Mina nya satsningar på utdelningsmarknaden kan ju granskas även ur hållbarhetsaspekten.

Har tittat på bussbolaget Nobinas hållbarhetsarbete. Det är fullgott enligt min mening. Utsläpp från bussarna minskat kraftigt de två senaste åren. Användandet av de förnybara bränslen biogas och HVO100 ökar samt kraven ökar på bussarna. Även elbussar används i ökad utsträckning.

Busstrafik  i större städer är ju positivt i grunden. Jag kunde inte bedöma om Nobina upplevs bra gentemot kund så att de fortsätter åka buss. En delav detta är väl också beroende av politiska beslut såsom taxor m m.

Så Nobina verkar seriösa gällande hållbarhetsarbete.

Jag har inte ända ut granskat takläggningsbolaget på samma sätt, ännu. Men har noterat att de köpt upp Veg Teach som ju bland annat sysslar med gröna tak. Gröna tak är bra ur flera synpunkter när vi får allt tätare städer. Växtlighet har flera positiva effekter genom att de minskar temperaturen under sommaren, tar hand om luftföroreningar samt gör att risken för översvämningar minskar något.

DI skriver idag att försäljningen av gröna tak ökar.
https://www.di.se/nyheter/grona-tak-allt-vanligare-i-svenska-stader-vi-forlorar-mycket-grona-ytor/

Annars är väl takläggningsmaterial från början fossilt. Jag har dålig  kunskap om alternativ och effektiviseringar m m. Får sätta in mig mera.
« Senast ändrad: 13 oktober 2019 kl. 12:16:52 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2019 kl. 20:53:47 »
Idag presenterar DI ett verktyg för att kunna jämföra börsföretags klimatutsläpp.

Nordic Waterproofing klarar jämförelsen hyggligt.
https://www.di.se/analys/nya-investeringsmojligheter-med-dis-unika-utslappstabeller/

Jag har läst årsredovisningen för verksamhetsåret 2018. Det framgår att försäljningen ökat med över 20 % medan utsläpp av co2e bara ökat med ca 5 %. Detta torde bero på viss effektivisering av tillverkningen. Det framgår dock att man inte systematiskt börjat byta ut fossil olja och naturgas i någon större grad. Detta gör att företagsgruppen har bra potential att ytterligare minska olika former av utsläpp.

............

Rimligt är väl att risken är något högre med Nordic Waterproofing än typ bussföretaget Nobina. 60 % av försäljningen är till renoveringar och 40 % är nybyggen.

« Senast ändrad: 13 oktober 2019 kl. 21:45:44 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2019 kl. 09:50:13 »
Jag har en hel del utdelningsaktier, men även fonder och andra typer av aktier.

Castellum, Loomis, Investor, Kinnevik, Axfood, Industrivärlden, SHB, Nordea är väl de jag främst fått utdelning av i år. Bankerna finns inte längre kvar.
Jag köper inte aktier pga att de har utdelning, men jag gillar generellt gamla trygga aktier i bolag som visar vinst, och då delar de ofta ut en del...

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2019 kl. 23:08:19 »
 :)
Jag känner inte alla dina bolag i djupet, men verkar kloka val. Castellum är ju ett fastighetsbolag med gediget arbete kring hållbarhet. Kontrollerat detta genom att nu kika på sista årsredovisningen. Mer än ok.  Så det skulle passa i våra portföljer.

Eftersom vi, alltså hustru och jag är som vi är, så verkar det bli en viss hållbarhetsfokus i våra portföljer.

Helt har man ju inte slutat att tänka i trender. Jag följer ju bl a elektrifieringen m m. Såg idag att SEB verkade rekommendera Vestas Wind och kontrollerade försäljningen m m och helt omöjligt för bolaget verkade det inte. Så ett mindre köp. Ett annat litet köp blev det i Climeon Heat Power som inte går med vinst alls men som eventuellt har en intressant teknik för att av spillvärme skapa el. Lite av förhoppningsbolag. Kanske lite sådant också.

..............
Krävande bolag som typ Castellum kan få olika typer av leverantörer av material,  transporter, teknik och fjärrvärme att tänka till hur de skall förbättra sina utsläpp.

« Senast ändrad: 15 oktober 2019 kl. 05:48:11 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2019 kl. 11:43:51 »
JAg tycker att det är en svår tid att gå in i rena aktier. Jag har ju enbart tidigare varit trendsökare i fonder vilket jag ju fortfarande är.

Vad är hållbart att ha det närmaste året?

Just nu har jag 4 aktier varav en är ny -Scandi Standard, som ju sysslar med kyckling. En liten post! Skall testa om det kan klara en konjunkturnedgång. Trendkurvan ser bra ut med stigande toppar och bottnar.

De tre övriga har jag haft någon vecka vilket varit OK.

Bosjö Fastigheter (en fastighet för Ellos) händer inget speciellt med. Kursutvecklingen lugn och långsamt uppåtgående-

Bussbolaget Nobina ökar kursen något. Borde ju vara hyggligt stabil.

Sedan är det taktäkarbolaget Nordic Waterproofing som just nu är stabilt. 

Men det känns inte som rätt tid. Eller?

« Senast ändrad: 21 oktober 2019 kl. 12:38:15 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2019 kl. 13:25:19 »
Jag/vi skaffar mig nu en liten portfölj med aktier som har lite av temat utdelning och hållbarhet. Hållbarhet är ju dels på grund att jag gillar sådant samt att det är möjligt att sådana teman kan få en premievärdering. Det kommer mer och mera fonder inriktade mot detta tema och något skall de ju köpa.  Det går ju också att tänka att hållbara produkter kommer att gå något bättre. Hållbarhet är  inte enbart heller enbart beroende på vad själva produkten är utan även tillverkning kan ju göra grejen hållbar.

Ungefär så.

Nuvarande portfölj i fallande ordning efter storlek på innehav:

-Bussbolaget Nobina som ju i grunden har en hållbar produkt men också på eget intitiativ inför elbussar.

-Bosjö Fastighet som ju bara är ett utdelningscase. Vi får se?

-Nordic Waterproofing som har en samling av varumärken mestadels inriktade på takläggningsmaterial. Något beroende av nybyggnation men mest mot reparationer. Bl a gröna tak men mycket takläggningsmaterial är tillverkat av en fossil restprodukt.

-Stora Enso. Skogsägare och papperstillverkare/ förpackningar

-Scandi Standard. Kyckling äts väl mera.

-Vestas Wind. Vindkraftstitllverkare har varit utsatta av marginalpress på grund av att uppköparna blivit bättre på upphandling. Samtidigt blir varje verk effektivare och effektivare. Detta på grund av högre torn samt större svept aria. Så vindkraft är som sådan konkurrenskraftig mot andra energislag. Dock problem med att det inte alltid blåser.

....
Ett litet försök i en föränderlig tid. Alla produkter har dock miljöpåverkan. Bäst är att förbruka lite och/eller effektivisera.

« Senast ändrad: 22 oktober 2019 kl. 13:49:31 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2019 kl. 10:32:36 »
Eftersom jag tidigare varit trendsökare i mera generella och långa trender är det en annorlunda teknik vid köp.

Det kortsiktiga spelar väl mera till när man köper enskildaaktier börjar jag förstå. Ännu viktigare när börsen står högt. Jag har spanat på SEB. Så när den sjönk på rapportdagen så passade jag på att köpa en liten post. Kortsiktigt
blev det bra genom att kursen återerhämtade sig på eftermiddagen. Idag fortsätter den uppåt.

Tänker på far som blev 93 år och varit döda tre år. En dag ringde han i min ungdom. Du får komma och vara i butiken ett tag. När jag kom hade han bankboken i handen.

-Jag skall gå till banken och köpa SEB den står i 9 kr. Man låter aldrig SEB gå i konkurs.

Jag väntar fortfarande på en sådan affär.

Sedan sålde han senare vid 90 kr. Blev en hjälp för att leva som pensionär.

« Senast ändrad: 24 oktober 2019 kl. 10:48:39 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2019 kl. 12:04:11 »
Har viktat ner Nordic Waterproofing och istället börja köpa Neste. De tillverkar den syntetiska dieseln  HVO som mestadels görs av förnybara restprodukter. Bolaget är högt värderat och det kan då vara med viss tvekan.

Neste är ett litet innehav.

Jag tankar ju numera HVO100 vilket ju består av 100% HVO. HVO liknar den vanliga dieseln rent kemiskt. Den blandas idag in i nästan all annan diesel.  Vi har en tvingande lag om så kallad redulktionsplikt där en ökande inblandning av förnybara bränslen skall ske.

HVO har en egenskap som gör att bränslet brinner bättre. På den svenska marknaden är HVO tillverkat av restprodukter som nu tillvaratas så blir utsläppen av de så kallade klimatgaserna upp till 90 % mindre.

Att HVO brinner lättare än fossil diesel gör att kallstarter blir bättre och att utsläppen av bl a små partiklar blir minskar.
Det företag som jag har uppdrag i har numera en egen tank med HVO där lastmaskin och vissa andra fordon körs på.

För mig personligen får jag betala något mera för HVO100 vilket innebär något högre kostnader kanske runt 100 kr i månaden.
« Senast ändrad: 24 oktober 2019 kl. 12:12:08 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2019 kl. 11:45:18 »
vi har köpte en liten post i Örsted vilka bl a sysslar med havsbaserad vindkraft. Aktien har både rekommendationer om sälj, behåll och köp. Aktien varit ned ett tag även nu på morgonen.Man kanske inte skall fånga fallande knivar.

Idag släppte IEA sin syn på vindkraft. Milt sagt positiv med en potential att växa 15 ggr på 20 år. Vindkraft Habo och kommer fortsätta stärka sin konkurrenskraft genom större och större verk och andra förändringar. Bättre kullager från SKF som kan diagnostisera problem innan de händer m m.

Det är enligt min sätt att se på saken dock en viss chansning kortsiktigt.

Den aktie som gått bäst för oss just nu är Nobina[/]
« Senast ändrad: 29 oktober 2019 kl. 16:37:18 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2019 kl. 16:35:08 »
Hur har dagen varit på börsfronten?

Örsted verkar vara utsatt för marginalpress gällande havsbaserad vindkraft och aktien dök och den såldes senare. Ett litet innehav men en förlust ändå. Vestas Wind påverkades också men mindre och i förhållande till köpkursen så ok.

Såldes hela SEB och halva Nordic Waterproofing för att fånga själva kärnan av alla innehav Investor. De verkar ju försöka sätta press på sina innehav på hållbarhet. Bäst bland investbolgen enligt artikel i DI. Swedbank verkar vara bästa bank ur detta perspektiv men vill ju inte äga denna.

Under dagen köper vi alltså Investor och en mindre post i bussbolaget Nobina som varit den aktie i vår portfölj som gjort bäst ifrån sig. Men idag var det en trist dag för Nobina.

Det känns ju inte som den mest optimala tiden att bygga upp en portfölj med aktier.

« Senast ändrad: 29 oktober 2019 kl. 16:36:54 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 31 oktober 2019 kl. 09:54:33 »
Om framtiden bör man alltid vara något osäker om. Men tittar man bakåt torde investmentbolaget Investor var en bättre placering än en normal svensk indexfond.

Ett alternativ är Spiltan Investmentbolag.

.......

Just nu har vi 9 aktier. Skall redovisa dessa senare med vilken direktutdelning dessa ger.

Idag gav taktäkningsbolaget Nordic Waterproofing en kvartalsrapport. Den vara positiv och aktien ökade med 6 - 7 % som det ser ut i skrivande stund.Även de gröna sedumtakens försäljning utvecklades bra. De har också tillverkning av prefabricerade byggelement i trä men detta har haft problem.
https://www.nordicwaterproofing.com/interim-report-january-september-2019/

« Senast ändrad: 31 oktober 2019 kl. 11:54:31 av Trendsökaren »