Författare Ämne: Klippa sig  (läst 126 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
Klippa sig
« skrivet: 8 oktober 2019 kl. 10:13:25 »
Jag har väl aldrig haft mycket hår och det som funnits har varit tunt. Men i princip har jag inte varit hos frisören sedan jag var drygt 20 år. Det är ju ett tag sedan. Har också skägg.

Sedan några år sedan har jag en skäggtrimer som används både för skägg och hår. Jag har hjälp av min hustru med klippningen av håret. Eftersom jag ju är lite skallig så är det väl en okomplicerad sak att göra.

Hur gör ni andra och finns det bra länkar kring detta tema?

En sådan här maskin har jag

« Senast ändrad: 8 oktober 2019 kl. 10:15:32 av Trendsökaren »

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
SV: Klippa sig
« Svar #1 skrivet: 8 oktober 2019 kl. 12:04:14 »
Sedan jag började plugga på universitetet, gjorde mig av med bil (första gången), började cykla överallt och störde mig på att hjälmen ställde till frisyren har jag rakat av håret. Inledningsvis med trimmer (även skäggväxt, ogillar slätrakat ansikte) och med tiden hyvel (på huvudet 2-3 gånger i veckan). Jag har en Merkur rakhyvel som jag typ var 3:e vecka byter blad i, kör bara på det japanska märket "Feather". Inte billigaste bladen men bäst - och kostar väl typ 90% mindre än att hålla på med Gilettes galet dyra lösningar. Raklödder på burk eller helst av allt raktvål som man vispar upp med borste.

Det är en av många komponenter av mitt liv som praktiskt/ekonomiskt/tidsmässigt sedan många år är väldigt mycket "frivillig enkelhet". Jag sparar tonvis med tid, funderar aldrig på problem med min frisyr - det hela tar lite resurser (tid & pengar) i anspråk... Och såhär mer än ett decennium senare så är den här looken "jag". Mina barn har aldrig sett mig med hår... Jag trivs jättebra i det. Dessutom vet jag inte hur mycket hår som skulle växa ut om jag försökte mig på det, eller kanske snarare hur tunt det skulle vara. Vill jag veta det? Nja.  ;D
”He is richest who is content with the least” -Socrates

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 8 oktober 2019 kl. 13:10:28 »
Jag klipper maken med en klippmaskin. Ena dottern klipper jag med, dock med sax. Dotter två är så himla krullig i håret så hon behöver en frisör och jag själv går till frisören men färgar däremot hemma själv.-

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 oktober 2019 kl. 22:02:48 »
Solnamannen!

Måste erkänna att jag jag slängt min rakhyvel som jag fått av far :-[.Det är inte OK. Så jag har något i billig plast som jag rakar kinder och hals med. Dumt men sant. Finns inget gott att säga om detta.

Ekonomitankar!
Min hustru går till en hårfrisörska. Det är inget att säga om. Att klippa en halvt skallig äldre man är ju en helt annan sak.

Pinglan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2019 kl. 19:36:01 »
Första inlägget för mig på denna sidan :)

Innan jag började tänka FIRE så snittade jag strax under 6 000 per år i frisörbesök. Nu skulle jag säga att jag är nere på noll eftersom jag klipper mig själv. Men brukar ställa upp som hårmodell nån gång per år för jag gillar verkligen känslan att få håret klippt av en frisör men utan att det kostar skjortan.

Så ett tips är att följa hårsalonger i närheten för att ha koll på när dom söker hårmodeller :)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2019 kl. 22:41:17 »
Välkommen!

Jag har lyckats bli skäggmodell två gånger. Det var lite smickrande att bli tillfrågad. Den andra gången så gjorde  jag nog bort mig eftersom jag krävde att bli klippt innan. Men själva klippningen vid frisörens prov var en strålande upplevelse.

Nu är det nog ingen som skulle fråga, hur mycket jag än skulle hänga vid salongen :'(.

Pinglan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 15 oktober 2019 kl. 17:58:02 »
Tack!

Du får skicka frugan och så följer du med och dricker kaffe :) Och har du tur får du höra det senaste! ;)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 oktober 2019 kl. 17:15:03 »

Detta får jag försöka göra :). Men vet inte om hustrun vill att jag hänger på salongen.

Men hur klipper du dig själv?

Har du presenterar dig?

Pinglan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 16 oktober 2019 kl. 22:53:32 »
Funkar bra om man har långt hår och inte har så stora krav på perfektion :) Jag gör något som kallas  Feye's self-trimming method som jag hittat på youtube.  Enkelt förklarat så delar jag upp håret i sektioner som hålls på plats med en snodd och klipper.

Nej, det är klart! Roligare för henne att du får se när hon är klart efter salongbesöket och inte under tiden dom grejar och donar.

Ska ögna igenom presentationerna och skriva en egen sen :)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 17 oktober 2019 kl. 07:54:22 »
Intressant. Detta visste jag inget om. Är detta metoden?

https://m.youtube.com/watch?v=L9Erf49Eyxc

Pinglan

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 17 oktober 2019 kl. 18:18:46 »
Jajemen!  :D

Kan tänka mig att nån med frisörutbildning ryser av metoden men jag tycker det funkar ;D