Författare Ämne: xxxxxx  (läst 260 gånger)

Trendsökaren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
xxxxxx
« skrivet: 25 augusti 2019 kl. 11:11:26 »
Tycker...

« Senast ändrad: 17 december 2019 kl. 10:50:23 av Trendsökaren »

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
SV: Försäkringar
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2019 kl. 15:30:46 »
Mina grundregler är:

Försäkra dig inte mot händelser som är väldigt sannolika att inträffa. Rent logiskt blir det en väldigt dyr försäkring. Lev med kostnaden när den kommer och justera eventuellt ditt beteende, försiktighetsåtgärder etc.

Försäkra dig inte mot händelser som du har råd att själv hantera. Det är billigare att vara aktsam, vidta försiktighetsåtgärder och betala själv om olyckan är framme.

Således: försäkra dig mot osannolika händelser som du inte kan/vill undvika, som du inte har råd att hantera om de inträffar.

Läs villkoren, låt dig inte luras att tro att en "barnsjukförsäkring" kommer att finnas där och ge dig allt du behöver om ditt barn är sjukt. Risken är stor att du får 1135 kr om ditt barn bryter benet (och du inte åsamkas någon kostnad), men maximalt 1,5 prisbasbelopp om barnet drabbas av narkolepsi eller blir svårt handikappad och kommer ha svårt att försörja sig själv. Många försäkringar fungerar på just det sättet. Läs villkoren, ta inget för givet. Jämför inte bara pris utan även villkor.

För de flesta människor ser jag ingen poäng med livförsäkring om man inte ha försörjningsansvar för avkomma under 20 års ålder. Varför ska ett sambopar i 25-årsåldern betala för att en part ska få en massa pengar de faktiskt inte behöver om den andra parten dör? Har en part inte råd att bo kvar i en gemensam bostad är det troligen mer rimligt att denne flyttar till en (mindre?) bostad som denne har råd med. Vill änkan/änklingen bli sambo igen i framtiden går det utmärkt att köpa en bostad för två tillsammans med den nya sambon? En annan dimension av livförsäkring för att försörja barn är att behovet är som störst när barnet är nyfött (ca 20 års försörjningsbehov), och minskar sedan löpande till ca 20 års ålder. Jag och barns mor har helt enkelt sagt att 50 tkr/barn och år är rimligt, och skaffade alltså korsvis livförsäkring om 1000 tkr/barn då de föddes, och har sedan med 2-4 års intervall justerat ner försäkringsbeloppet till motsvarande 50 tkr/barn/år fram till 20 års ålder. Därmed slipper vi skenande premie i takt med att vi blir äldre.

Jag har hemförsäkring (140 kr/mån), kollektivavtalad olycksfallsförsäkring för mig (35 kr/mån), barnolycksfall för barn (30 kr/mån/barn), livförsäkring med barnens mor som förmånstagare enligt ovan (barnens mor har en motsvarande med mig som förmånstagare). Och så är jag medlem i a-kassan (115 kr/mån), men ingen ytterligare inkomstförsäkring. Jag försöker verkligen hålla antalet försäkringar/premier till ett minimum. Jag jobbar hellre med ekonomiska reserver, skötsamhet, planering och riskmedvetenhet.
”He is richest who is content with the least” -Socrates

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2019 kl. 11:04:38 »
Tack!

Har börjat fundera ordentligt kring hur och varför en försäkring är rätt rätt typ av verktyg för att hantera ekonomisk risk.

Nu har jag pratat med Konsumenternas kring specifik barnförsäkring.

Det finns ett "allmänt råd" att skaffa barnförsäkring men inget "allmänt råd" kring när man inte längre behöver försäkringen. Det är jävligt konstigt. Ändrar på vår sajt nu och konstaterar att hem och trafikförsäkring är sannolikt de ända försäkringarna som jag skulle direkt avråda från att självförsäkra, givet att man förstå konsekvenserna av självförsäkring och har ekonomiska möjligheter att hantera skadeutfall.
bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 9 december 2019 kl. 19:07:59 »
När vi köpte och flyttade till nuvarande hus så blev vi förskräckta över hur dålig försäkringen för huset är. Försäkringsbolagsman var hit och kollade och kunde konstatera att det fanns ju ingen risk för vattenskador och har huset stått i närmare hundra år så gör det nog det i fortsättningen också.

Vi ville ha det bra försäkrat mot ”den stora katastrofen” , typ att det brinner upp.  Vill gärna ha en ny bostad om det skulle hända, men så fungerar det inte! 

Eftersom det är stort så försökte vi med att det går väl att ta bara bostadsdelen och inte räkna med eller försäkra alls gamla mejeridelen, men det gick inte att göra så. Det hette tydligen fullvärdesförsäkring och det har de inte längre för att det missbrukades. Då blev jag riktigt besviken, som att de tror att man vill elda upp sitt eget hem.

Så om den stora katastrofen sker så får vi tror att det var 1,2 miljon. Lite svårt att bygga liknande (365 kvm) men det kanske räcker till en sommarstuga på tomten. Vi är felförsäkrade, betalar utan att känna den trygghet som önskas. Tilläggas kan att vi hade en annan gammal gård i tjugofem år utan att använda försäkringen en enda gång, också den i länsförsäkringar.

Är det någon som vet något bolag där man kan fullvärdesförsäkra sitt hus? Vet inte om det är rätt ord, men att få en ny bostad (på i alla fall 200kvm) om det skulle brinna upp.

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 december 2019 kl. 11:15:30 »
Jo, det är bara bostad, men en del är ett gammalt mejeri som hänger ihop med bostadsdelen och det är tydligen det som är problemet. Och att det är så stort, totalt 565 kvm. Men vi bor i och värmer upp ungefär 200, resten är verkstad, förvaring och vind. Jag skulle vilja ha att om allt skulle brinna upp så får vi ett nytt hus, behöver inte vara så stort som det är nu, men 1200 000 räcker ju inte så långt att bygga bostad för. Jag har pratat med ett annat bolag som erbjöd samma som Länsförsäkringar, men kanske får leta vidare framförallt hos mindre bolag.

Jag tror ju inte att det bara börjar brinna sådär, vi har bytt elcentraler och byter ut elen vartefter det repareras, men  med åren har behovet av trygghet ökat och det är ju det en bra försäkring ger