Författare Ämne: Installera solceller  (läst 138 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Installera solceller
« skrivet: 29 augusti 2019 kl. 19:07:47 »
Jag har under sista året hittills lyckats minska Torpets årsförbrukning från 8700 kWh till drygt 5000 kWh.

Vi har pratat om att installera en mindre anläggning med solpaneler. Tillsammans med grannen har vi haft besök av två företag för att få en offert.

Vi får bara plats med en anläggning med 14 paneler och grannen får plats med ca 30. Det blir mindre lönsamt med en liten anläggning så jag får en återbetalningstid på kanske 13 år och grannen 11 år.

Grannen täcker hela sin årsproduktion och passar på att installera en laddbox till en tänkt elbil. Jag kommer med nuvarande förbrukning behöva nettoköpa ca 1000 kWh. Alltså jag beräknas få ut 4000 kWh medan grannen har stora tak i bra vinkel mot solen.

Jag har till stor del en förbrukning som är jämn på året. Det är ju mestadels ett hus som vi använder under den ljusare tiden på året. Vi har en förbränningstoalett, eldar i kaminen när vi är där och det är kallt samt kyler huset om det blir tokvarmt. Vi sänker när vi inte är där temperaturen till 12 grader.

Genom att vi gör upphandling samtidigt erbjuds vi en liten rabatt.

........

Men hur skall man resonera kring ekonomin. Vi kommer, om vi antar offerten, sälja lite Spiltan räntefond. Vi får högre avkastning av solanläggningen.

Sedan är det en bedömning av risk.

Estetiskt är det svarta paneler och som kommer att synas ganska lite genom att taket där panelerna sitter inte är den synligaste delen av taken.

Vi har tillsammans med säljaren gått igen en jämförelse kring miljöfrågorna vid tillverkning. Panelerna uppges vara bland de bättre.

Vi ser ju också alla inblandade positivt på solel. Alltså vi tar allvar på klimathotet även om alla kända sätt att tillverka el på har mer eller mindre nackdelar.

Effektivisera först.

« Senast ändrad: 29 augusti 2019 kl. 19:21:07 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Installera solceller
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2019 kl. 10:03:55 »
Mycket intressant.
Vi har funderat på det också, har stora utmärkta tak för detta på stallet.
Men vi har hört återbetalningstid på 15 år och tänker att du har det säkert hänt mycket vad gäller solel och kanske är då anläggningen helt omodern och behöver bytas ut? Så därför tvekar vi.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2019 kl. 13:36:52 »
Allt annat lika så är det  mera lönsamt med stora anläggning. Trots allt finns det en grundkostnad.

Man betalar ingen energiskatt, moms och överföringsavgift (till nätägaren) för egenproducerad el så den maximala storleken på anläggningen blir i praktiken begränsad till hur stor förbrukning man har.

Bidraget till solceller är idag 20 %. Innan man får dessa pengar gör man rotavdrag vilket ju blir ca 10 % av fakturans storlek.  Så långt vi förstår justerar man beloppet när man får bidraget.

Min granne har idag en förbrukning på 10 000 kWh och får enligt kalkylen en återbetalningstid på 11 år.

Det är klart att man kan låna pengar och säkert tlll låg kostnad men vi väljer aktivt att minska risken i vårt sparande istället.

Jag är inte entydigt helt säker på världens ekonomiska utveckling men vill alltså göra en investering i lägre framtida kostnader för el och samtidigt bidra till den omställning som vi anser absolut nödvändig.

Men avslutningsvis så tror jag att en återbetalningstid på en fungerande anläggning är normalt mindre än 15 år.

Så som min offert är räknad så får jag en återbetalningstid på 14 år. Men de har räknat med något mindre kostnader för elen än jag i praktiken har samt erbjuder en liten rabatt om grannen och jag beställer samtidigt. Så min återbetalningstid blir kortare i praktiken. Så jag säger 13 år.  Men då får jag en liten anläggning.

Man kan ju alltid ta in en offert och få ett besök.

« Senast ändrad: 30 augusti 2019 kl. 13:49:31 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 20 september 2019 kl. 07:17:07 »
Häromdagen fyllde vi i ansökan om solcellsstöd till vår Länstyrelsen. Den var delvis redan ifylld av den firma som skall installera våra paneler.

Det var redan ikryssat att vi först skall göra ett ROT-avdrag. Så dessa rutiner verkar finnas för att ordna upp detta. För slutligen kan man bara antigen göra ett Rot-avdrag eller få solcellsstöd.

Hur anbudet och kostnaderna ser ut var också ifyllt bolaget. Så att ansöka om bidraget var enkelt.

...............

Det finns idag tre sätt att skaffa sig solel.

1. Man blir själv mikroproducent och då får man skattebefrielse på den el man tillverkar åt sig själv.

2. Man betalar in sig i en förening som bygger en större anläggning för att tillverka solel. Då får man inga  skattefördelar men stordriftsfördelar och kanske en optimal placering. Med optimal placering kan det vara panelernas riktning och underlaget. Gräs har tydligen en kylande effekt vilket gör att prestandan på panelerna ökar något.

3. Man köper ursprungsmärkt solel från elbolag som erbjuder detta. Detta kostar något lite mera idag.
« Senast ändrad: 20 september 2019 kl. 07:19:39 av Trendsökaren »

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Bloggare och FIRE ivrare.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 september 2019 kl. 10:07:34 »
Just solceller är väldigt intressant. Jag kämpar med tanken att installera eller inte.

Låglutande tak i bästa söderläge i Sveriges södra del. Ska vi vinkla upp panelerna kräver det bygglov och blir ett fång för löv och snö. Vi har inte tänkt oss bo kvar mer än 10-13 år till när sonen börjar närma sig myndig. Finansieringen skulle kunna göras med att utöka bolånet som nu är på 53%. Eller så amorterar vi ner till 50% och sparar pengarna i ISKn istället.

Dessa val.
Ibland gör man rätt

https://www.iblandgormanratt.se

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 27 september 2019 kl. 19:38:26 »
 :)

En effekt av solpaneler är att huset inte kommer att bli lika varmt under sommaren. Panelerna ligger ju med ett mellanrum till själva taket och därför blir inte själva taket lika varmt. Nu vet jag ju inte om det är en önskad effekt och hur stor effekt det blir hos dig.

............

Vi hade beställt en renovering av vår skorsten. Det här blev en mera omfattande och ”spännande” sak än väntat. Det blev en snackis bland grannarna. Men idag åkte ställningen ner vilket idag krävs för legalt takarbete.

Men det blev en tävling mellan trilskande skorsten versus solpaneler. Nu verkar tidsplaneringen hålla.

Det blev nödvändigt att förstärka nockstocken och är även på gång att avsluta några mindre förstärkningar som jag gör på grund av solpanelerna.

Fick en del virke/reglar i somras av en granne med tanken att det skulle bli ved. Det blev perfekt när jag nu förstärker taket. Några tusenlappar i pluskontot annars en del oväntat minus.

Som en del av projektet kommer jag att isolera en mindre del av taket mot vårt vardagsrum och matrummet. Det mesta material har vi redan men några balar isolering behöver köpas.

Detta innebär ingen riktigt stor energibesparing men blir ändå kostnadseffektiv.
..........

Ett problem jag då och då har är bristande arbetsmoral :-[.Jag tänker mera på hur jag skall göra än jag gör. Mitt arteget arbeta gårallts framåt men något långsamt.

.......
Nu avser jag själv att betala genom sälja Spiltan Räntefond (men behålla Spiltan högränte och hedgefond/aktiefonder samt  cash).

Der är ju lönsamt även om man lånar.

« Senast ändrad: 28 september 2019 kl. 06:59:04 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2019 kl. 10:59:02 »
Projektet fortsätter. Har nu också meddelat min elleverantör att jag kommer installera en solcellsanläggning. Att informera nätägaren är installatörens uppgift enligt kontraktet. Det kommer väl troligtvis/möjligtvis bli byte av elmätaren.

Men vi har ju renoverat skorstenen vilket blev mera omfattande och stökigt än vad som kunnat bedömas. Den måste tas ner helt och nocken visade sig också vara riktigt dålig. Det uppstod också problem när den nya skorstenen skulle muras.

Fick tag på erfaren snickare som hjälpte oss med att förstärka nocken och taket i övrigt. Den enda positiva nyheten uppstod här. En av grannarna städade sitt garage och helt plötsligt fanns det fin-fina reglar att snickra med. Snickaren tog också med virke som skulle slängas från ett bygge. Lite korta regelstumpar men det behövdes ju också sånt.

Det kom också uppstå en möjlighet att isolera taket/golvet något. Det är ju begränsad ståhöjd men kan utan påverkan av funktion isolera kanske 40 till 50 % av ytan på vinden. Det finns ett sommarrum som begränsar ytan som kan isoleras.

Så nu håller jag på att isolera och lägga nytt golv. Delar av detta material fanns redan.

Solcellerna kommer att producera mindre än vad vi förbrukar årligen. Så nu isolerar vi i första hand på vinden. Sedan kommer jag, kanske, isolera något i själva golvet. Så vi kanske kan komma nära att bli självförsörjande på el.

Det är bra också att kunna spara ved. Jag eldar ju med ved som jag får vilket man ju inte alltid kan räkna med.

« Senast ändrad: 20 oktober 2019 kl. 11:05:44 av Trendsökaren »