Författare Ämne: Torka, söka svamp, recept m m.  (läst 75 gånger)

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
Torka, söka svamp, recept m m.
« skrivet: 26 augusti 2019 kl. 08:38:21 »
En tråd för den som tycker om att plocka svamp.

Vi tidigare plockat svamp i en skog där vi under tidigt 80-tal delade några mindre hus som användes som sommarhus. Sist vi var där var skogen där vi plockade trattkantareller borta.

Jag är van att som barn plocka svamp och bär.

Men kring vårt Torp har vi aldrig försökt hitta ställena med kantareller. Så nu var det dags. Jag fick också infallet att försöka börja träna vår 1-åriga labradorflicka på att söka kantareller. Kanske utan plan.

Hon är van att söka hundgodis och personer vars namn hon kan. Hon är fenomenalt duktig på detta.

Utan att tveka kan hon spåra mitt äldsta barn-barn en km. Hon markerar att barn- barnet varit i hissen. Godis hittas alltid även om det kan ta viss tid att komma rätt i vindriktningen.

Vi utser ett skogsområde på grannön som ligger direkt vid bron. Hustrun hittar först en liten gul kantarell. Den plockas med hjälp av en liten plastpåse för att svampen inte skall få för mycket av vår doft.

Hon får lukta på kantarellen och jag gör tyvärr en kaströrelse och kastar kantarellen någon meter.. Hunden övertändes och rusar rakt ut i blåbärsriset Står med svansen rakt upp, bredbent och helt ivrig men söker inte. Med stöd så hjälper jag den helt övertända hunden och det skurar med att hon fullständigt kastar sig över kantarellen och det säger slurp så var den borta.

Det är som mycken pedagogik, trial and error men mest error.

Vi lyckas hitta en kantarell till. Så visa och lukta och gå fram några meter. Lägger ner kantarellen framför mig och säger sök kantarell. Hon söker med nosen brett och vidt. Hindrar henne att äta svampen genom att ge henne godis. Går sedan hyggligt.

Men hem och får göra läxan bättre och söker på nätet efter bättre kunskap, typ:
https://www.modernadjurforsakringar.se/tips-och-rad/kantarellhund/

Fortsättning följer eventuellt.

« Senast ändrad: 26 augusti 2019 kl. 08:40:54 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
SV: Torka, söka svamp, recept m m.
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2019 kl. 07:07:00 »
Köpte kantareller på Lidl för att träna hunden.

Så startade övningarna i kantarellsäkning hemma. Försöker först koppla kantarellen till något positivt. Hon blir ju lätt överentusiastisk. Så det blev ju livat med kramar, slick, vift med allt godis.

Vid direkt sökning av kantarellen uppstår det tvä lägen antigen kamrat hon sig över kantarellen eller så blir signalen otydlig. Alltså hon tittar på den snabbt och på en meters håll för att sedan lägga eller sätta sig ner.  Det är lite svårt att avgöra om hon markerar. Det går snabbt. Ibland bara rusar hon in i rummet och direkt och brutalt på kantarellen. Man hinner bara höra klornas skrap mot golvet och ett glufs.

Får läsa och fundera vidare och sätta min vuxna dottern på uppgiften. Dottern är ”roligast i skogen” vilket ju krävs för att få hundens hela uppmärksamhet.

Eventuell fortsättning följer.

« Senast ändrad: 27 augusti 2019 kl. 07:14:20 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2019 kl. 18:09:04 »
Min kunskap om ätbara svampar sträcker sig till gula kantareller, trattkantareller och taggsvamp. Vi har plockat en del trattkantareller i norra Halland men vi är numera mest i Bohuslän. Så vi har inte ännu någon lokal kunskap.

Trattkantareller är lätta att identifiera men svårare att hitta. Man ser dem inte.  När man väl hittar dem så finns det oftast mängder. De är relativt enkla att torka. Jag har lagt dem på tidningar som jag byter ofta. De svampar som blir svarta plockar man direkt bort. När de är torra förvarar man dem i burkar.

Man kan använde dem till mycket. Ett jultillbehör är syltade kantareller som kan göras av torkade trattisar.
https://alltommat.se/recept/syltade-kantareller/
........

Jag har tränat sök av gul kantarell utomhus.  Hon nosar runt och hittar den till slut. Tendens till att äta upp dem.

« Senast ändrad: 28 augusti 2019 kl. 18:14:05 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 6 september 2019 kl. 22:14:55 »
Hund och jag helt upptagna av att vi har hantverkare hemma för att myåura helt ny skorsten.

När svampträning skall nystarta blir labben övbertänd och rusar runt helt vilt och trampar  runt bland de de glesa småkantarellerna i full fart med stora grenar. Bland galenskapen ser man hon nosar men ..

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 7 september 2019 kl. 17:40:41 »
Idag gick det bättre. Vi hade ätit upp den lilla mängd kantareller vi trots allt hittade igår. Hittar några gamla i kylskåpet. Vi går nu ut i ny riktning över bron. Tränar tiken lite med några gamla kantareller. Träningen fungerar bättre idag. Hon söker och lyckas stöta till svampen med nosen.

Men vi hittar inga kantareller i denna del av grannskapet vilket ju också är en kunskap men av den trista sorten. . Men synd eftersom vi sökt i liten svårtillgänglig del där få passerar.

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 8 september 2019 kl. 15:52:08 »
Söndagspromenaden med hund och hustru skall ägnas åt att lära känna tillgången på kantareller i gångavstånd från Torpet.

Så vi sätter nu av mot sydväst från Torpet.  Området är brant med tall, björk, och ek. Hittar enskilda mindre kantareller och som hunden får avsluta letandet av. Hon klarar tre sök och sen blir hon vild.

Neråt västerut mot havet i en mindre dalgång med ek så hittar vi kantareller. Inga jättemängder men kanske något mer än två liter.

Hunden springer nu bara i bäcken fram och tillbaka medan vi nu plockar.

Men ändå succé. Vi har nu hittat ett svårtillgängligt svampställe pågångavstånd. Otroligt vackert också.

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 11 september 2019 kl. 19:12:14 »
Vi har även sökt kantareller idag. Totalt har vi i gångavstånd vid Torpet hittat hyggliga 4 ställen/områden med kantareller. Något är ganska nära.  Innan har vi inte känt till ett enda ställe. Succé. Vi har varit ganska systematiska men hittills inte haft någon nytta av hunden. Hon älskar att vara ute men är för valpig. Söka korta stunder kan hon men hon springer och trampar runt. 

Vi vet en granne, också pensionär, vid vår lägenhet i stan som plockar mycket svamp i närheten av lägenheten.

.......

Jag syltar svamp. Tidigare alltid av trattkantarell. Suveränt bl a till julmat. Nu har vi tillräckligt med gula kantareller för att göra en liten sats. Annars har vi stekt och gjort smörgåsar. Vi har också gjort kantarellsås som det också blir ikväll.

https://receptfavoriter.se/recept/syltade-kantareller.html

« Senast ändrad: 11 september 2019 kl. 19:21:44 av Trendsökaren »