Författare Ämne: Försäkringar  (läst 133 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 148
    • Visa profil
Försäkringar
« skrivet: 25 augusti 2019 kl. 11:11:26 »
Tycker att medlemmen Crazy Gang skrivit bra om försäkringar på sin hemsida:

http://bramedpengar.se/blog/om-att-hantera-risker-i-livet

Jag har tidigare skrivit om försäkringar men man kan ju alltid reflektera och granska olika saker både ekonomiskt och andra perspektiv

Vi tar aldrig extraförsäkringar när exempelvis om vi köper mobiltelefon m m. Dock har vi ofta begagnade saker så det är inte så ofta frågeställningen uppstår.

Vi har ju på prov åter haft en mindre och billigare snipa. Den var inte försäkrad :-[. (Nu är den såld vi var lite för gamla för att kunna fungera som viga ”hoppailandkalle” samt användningen var inte rimlig i förhållande till kostnader/nedlagd tid).

Bilen är något för ny för att inte vara fullt försäkrad men vi hade missat att man kunde få rabatt om ingen under 25 år körde den. På grund av att mina försäkringar från början var erbjudanden hade vi också missat att de senare inte samordnades med rabatt. Nu detta ordnat.

Jag har också haft och har en personförsäkring eftersom jag i någon mån tidigare önskat ekonomiskt skydda min hustru och därmed indirekt våra barn. Men nu när vi är ålderspensionärer och barnen är vuxna så kommer eventuell nytta provas noga.

Hemförsäkring finns och Torpet är försäkrat i ett lokalt försäkringsbolag. Hade de försäkrat bilar hade vi möjligtvis varit helkunder där.

Hur tänker ni andra? Några råd att ge mig?

« Senast ändrad: 25 augusti 2019 kl. 11:15:32 av Trendsökaren »

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Försäkringar
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2019 kl. 15:30:46 »
Mina grundregler är:

Försäkra dig inte mot händelser som är väldigt sannolika att inträffa. Rent logiskt blir det en väldigt dyr försäkring. Lev med kostnaden när den kommer och justera eventuellt ditt beteende, försiktighetsåtgärder etc.

Försäkra dig inte mot händelser som du har råd att själv hantera. Det är billigare att vara aktsam, vidta försiktighetsåtgärder och betala själv om olyckan är framme.

Således: försäkra dig mot osannolika händelser som du inte kan/vill undvika, som du inte har råd att hantera om de inträffar.

Läs villkoren, låt dig inte luras att tro att en "barnsjukförsäkring" kommer att finnas där och ge dig allt du behöver om ditt barn är sjukt. Risken är stor att du får 1135 kr om ditt barn bryter benet (och du inte åsamkas någon kostnad), men maximalt 1,5 prisbasbelopp om barnet drabbas av narkolepsi eller blir svårt handikappad och kommer ha svårt att försörja sig själv. Många försäkringar fungerar på just det sättet. Läs villkoren, ta inget för givet. Jämför inte bara pris utan även villkor.

För de flesta människor ser jag ingen poäng med livförsäkring om man inte ha försörjningsansvar för avkomma under 20 års ålder. Varför ska ett sambopar i 25-årsåldern betala för att en part ska få en massa pengar de faktiskt inte behöver om den andra parten dör? Har en part inte råd att bo kvar i en gemensam bostad är det troligen mer rimligt att denne flyttar till en (mindre?) bostad som denne har råd med. Vill änkan/änklingen bli sambo igen i framtiden går det utmärkt att köpa en bostad för två tillsammans med den nya sambon? En annan dimension av livförsäkring för att försörja barn är att behovet är som störst när barnet är nyfött (ca 20 års försörjningsbehov), och minskar sedan löpande till ca 20 års ålder. Jag och barns mor har helt enkelt sagt att 50 tkr/barn och år är rimligt, och skaffade alltså korsvis livförsäkring om 1000 tkr/barn då de föddes, och har sedan med 2-4 års intervall justerat ner försäkringsbeloppet till motsvarande 50 tkr/barn/år fram till 20 års ålder. Därmed slipper vi skenande premie i takt med att vi blir äldre.

Jag har hemförsäkring (140 kr/mån), kollektivavtalad olycksfallsförsäkring för mig (35 kr/mån), barnolycksfall för barn (30 kr/mån/barn), livförsäkring med barnens mor som förmånstagare enligt ovan (barnens mor har en motsvarande med mig som förmånstagare). Och så är jag medlem i a-kassan (115 kr/mån), men ingen ytterligare inkomstförsäkring. Jag försöker verkligen hålla antalet försäkringar/premier till ett minimum. Jag jobbar hellre med ekonomiska reserver, skötsamhet, planering och riskmedvetenhet.
”He is richest who is content with the least” -Socrates

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 148
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2019 kl. 13:43:03 »
Jag glömde skriva att vi har en hundförsäkring   8). Jag kan inte eller undviker att göra en ”kalkyl” på detta.

Antagligen för att slipa göra en kalkyl i skarpt läge där man får resonera kring hundens liv och där flera är inblandade däribland min dotter. Labradorflickan är ju en del av familjen.

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
« Svar #3 skrivet: 28 augusti 2019 kl. 11:04:38 »
Tack!

Har börjat fundera ordentligt kring hur och varför en försäkring är rätt rätt typ av verktyg för att hantera ekonomisk risk.

Nu har jag pratat med Konsumenternas kring specifik barnförsäkring.

Det finns ett "allmänt råd" att skaffa barnförsäkring men inget "allmänt råd" kring när man inte längre behöver försäkringen. Det är jävligt konstigt. Ändrar på vår sajt nu och konstaterar att hem och trafikförsäkring är sannolikt de ända försäkringarna som jag skulle direkt avråda från att självförsäkra, givet att man förstå konsekvenserna av självförsäkring och har ekonomiska möjligheter att hantera skadeutfall.
bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.