Författare Ämne: Odling, trädgård, balkong m mn  (läst 282 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
Odling, trädgård, balkong m mn
« skrivet: 23 augusti 2019 kl. 11:19:09 »

Startar här en tråd om trädgård, odling, balkong inklusive odling på fönsterbrädan. Hoppas att andra väljer att presentera sina odlingar teknik eventuell gestaltning mm. Lönsamheten på just odlingen kan vara låg jämfört med industriellt producerad och långt transporterad mat. Närodlat och speciellt ekologiskt kan vara dyrare och ibland också bättre smakmässigt. De vanliga sorterna är framtagna för att tåla transporter och viss lagring och näringsinnehåll kan dock försämras över tid.

Att odla är för oss mycket mer än att göra något med viss ekonomisk nytta.

Anpassningen av trädgården till landskapet som i detta fall är Bohuslän är viktigt för mig. Jag är dock inte museal. Man kan ha ambitionen att återskapa något äldre som det faktiskt var. Detta är inte fel men jag vill enbart fånga viss anda. Det Torp vi har är en påfallande enkel byggnad som aldrig varit så dekorerad som man kan se i i vissa fiskesamhällen med fina snickerier och dekorerade glasfönster.

I någon mån efter tillgång har jag använt begagnat material inklusive sten som funnits i omgivningarna. Så jag har mestadels  använt huggen helst begagnad granit i form av storgatsten, smågatsten, kantsten, pollare till vägräcken, huggna plattor samt natursten och sprängsten. Att använda material från omgivande landskap är ett av flera sätt att förankra trädgård och hus till landskapet.

Att planera för vatten är viktigt. Jag har idag ett antal vattentunnor de flesta i plast. Att använda vattentunnor kan vara enklare än att behöva ta fram slangen. Så jag vattnar exempelvis växthuset helst från tunnorna vilket går riktigt snabbt och enkelt.

Jag vill ha saker relativt lättskötta och minimera arbetet med ogräs, bevattning o s v. Visst arbeta behövs alltid men här används daggkåpan för att minimera skötseln.

Att planera gångar och trappor är viktigt för mig. Gången skall göra att du snabbt, trevligt och utan kladd skall kunna transportera dig mellan punkt a och punkt b. I bilden nedan ligger stenarna något för tätt för att de skall vara perfekta att gå på.

Till höger i den gamla bilden är det en då nyplanterad vit ölandstok. Där är jorddjupet max 10 cm ner till berget. Försöker välja växter efter tillgång på vatten, sol m.  Odling av ätbart fodrar hyggligt med sol.

Trädet som man ser stammen på är en sälg. Det är ett mycket viktigt träd eftersom det är tidigast på våren att blomma. Pollen behöver bin och humlor. Den period under året som kan vara värst för bin, humlor och fjärilar kan vara våren. Därför är tidigt blommande träd och blommor viktigt om man vill värna pollinerande insekter. En jordgubbe skall pollineras 26 ggr och ett äpple 6 gånger om frukten skall bli fullt utvecklad.

Hitom och till vänster om växthuset är det mycket sumpigt. Berget suger inte upp vatten samt det är en svacka där vatten samlas. Bilden är gammal men strukturen är densamma. Till vänster om växthuset är det vilda björnbär samt brännnässlor. 7 sorters fjärilslarver samt vi äter nässlor. För att ange att det tillhör en trädgård så har jag med trimmerns hjälp gjort ett antal gångar och som också används när man plockar nässla eller björnbär.

Trampstenarna är byggt av sådana stenar som funnits i närheten. Gången går till en mindre terrass med vilstolar samt lite längre ner komposten.

Placeringen av växthus och alla andra odlingar är nära köksdörren. Det skall vara lätt att kunna plocka upp potatis eller plocka tomater m m. Alltså odlingarna är nära huset. Det kan fungera väl om man har mindre odlingar. Samtidigt måste alla odlingar ha tillräckligt med ljus.

Vårt växthus är litet, kanske för litet. Skälen var att dåvarande bestämmelser var att vi kanske hade möjligheter till att bygga två byggnader på maximalt 20 m2. Idag är jag osäker på vad som gäller eftersom det också finns ett strandskydd inritat kring fastigheten och bestämmelser har ändrats.

« Senast ändrad: 8 september 2019 kl. 08:51:13 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Odling, trädgård, balkong m mn
« Svar #1 skrivet: 7 september 2019 kl. 17:54:17 »
Man kan köpaa gödsel och/eller använda de tiigångar man  har.  Vi har inga egna djur, förutom en hund, och använder egen kompost och guldvatten samt köper lite kogödsel m m.

Nässlor växer på tomten tillsammans med vilda björnbär så jag skulle kunna göra nässelvatten men aldrig använt det hittills.

https://www.odla.nu/inspiration/nasselvatten

På absolut sista tiden har vi börjat använda  guldvatten till tomaterna. Alltså i detta fall hustruns kiss (5-10 %) utblandat med vatten. Så vattnar man med detta.

Genom att ha egen kökskompost så sparar vi avgift på sophämtningen. Grannen och vi har också ansökt om tillstånd att ha ett gemensamt kärl för det brännbara avfallet vilket skulle göra hämtningen ytterligare något billigare.

Men komposten har vi köpt i Göteborg i en butik i Majorna. Den är tillverkad av lärkträ och är i två fack.

http://www.kompostbutiken.com/komposter.php

Vi sköter nog inte komposten perfekt genom att den i stort sett får sköta sig själv.
« Senast ändrad: 8 september 2019 kl. 09:12:18 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 september 2019 kl. 12:47:48 »
Jag ser inga bilder i ditt ursprungsinlägg?

Vi odlar, men inte så mycket. Driver upp tomater och paprika från frö inne, som sen får bo i ett litet växthus, kanske 6 m². Sen har jag två pallkragar ute där jag odlar sallad av olika slag och lite gräslök. Ett pyttelitet potatisland med kanske 15 plantor. That´s it.
Just nu enorma mängder tomat att skörda!

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 september 2019 kl. 13:28:47 »
 :)

Jag tog bort en bild som blev för stor. Den bild som  är kvar verkar inte synas i alla webbläsare?

Jag har inga riktigt stora odlingar. 5 pallkragar plus lite till samt buskar och fruktträd. Lite sparris också. Inga ambitioner att vara självförsörjande utan lite bidrag.

Idag har jag plockat äpplen. Lagt lite i kallkällaren. Min kallkällare är inmurad i en mindre utbyggnad. Ingen ståhöjd. När det blir riktigt kallt typ - 18 grader så fryser det i kallkällaren. Men det är ändå en tillgång eftersom vi har det trångt och ett relativt enkelt kök.

Annars förvarar vi dryck i kallkällaren.

Isolerade den lilla dörren till kallkällaren för några år sedan men det räckte inte för att hindra kylan att komma in. Hade vi bott här så hade nog rummet ovanför värmt. Men vi sänker värmen i Torpet när vi är i stan.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 15 september 2019 kl. 07:51:06 »
Är det lönsamt att odla själv? Svaret är att det kan vara lönsamt speciellt om du också börjar bjuda på detta liksom du börjar byta med de du känner.

Vi spelar vanligtvis spel någon dag på helgen. Sist blev vi bjudna på grönsakssoppa kokt med märgben. Hunden trodde hon var in paradisen och hon låg på medhavd handduk och gnagde hela kvällen på benet.

Vi höll på att skörda druvor och hustrun kom på att vi skulle bjuda grannarna i kväll på spelkväll.

Alltså inte åka till affären utan utgå från det som finns hemma. Alltså säsongsbetonat och billigt.

Välkomstdrink blev en billig cava blandad med det egna plommonvinet. Plommonvinet är ju gjord på mestadels plommon, krusbär, röda vinbär, lingon och rönnbär.

En stor omelett (grädde) gjordes med stekta egna plockade kantareller och stekt rödlök serverat med skurna och egna tomater med rödlök, vinäger och olja.

Till efterrätt blev det stekta egna äpplen (kanel) och råkräm
https://fredriksfika.allas.se/rakram/

Med dricka och allt kanske 40 kr per person plus lite jordnötter och öl till spelet.

.............
Igår fick vi ett bröd och idag så kommer vi ge bort äpplen och lite päron.

« Senast ändrad: 15 september 2019 kl. 08:29:44 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 23 september 2019 kl. 13:02:48 »
Nu är på äpplena omhändertagna. Den egna potatisen är slut. Vinet på de egna druvorna är på jäsning.  Nu börjar kampen om att få tomaterna att överleva och producera så länge som möjligt.

På balkongen i stan är det bara att nöja sig med att de nu är slut på säsongen. Tomatplantorna  ser inte bra ut.

I växthuset ser de hur friska ut som helst. I natt var det 3 grader i växthuset. Min erfarenhet säger att detta inte är ett problem, åtminstone inte i mitt växthus.

Jag har lite betongplattor som är stablade ned mellanrum som skall fungera som värmelager.  Själva de stora krukorna skall också fungera som värmelager och skapa ett bra mikroklimat för både rötter och blad.

Nu rensat växthuset på dött och sådant som inte producerar något samt sett till att det inte ligger något skräp på jorden som ju nu skall suga till sig värme. Ljuset skall också nå plantorna som fortfarande producerar.

Tomatplantor som gett sig är busktomaterna. De är tidiga tomater och därför nödvändiga om man vill ha lång säsong. Men de lever inte så länge.

Jag har automatiska fönsteröppnare som öppnar när det blir varmt.  Satt ner dessa så att de öppnar senare och mindre.

Jag har på prov satt en tomatplanta som var döende ute. Den blev stor med stora fina tomater men de är fortfarande gröna. Kan man ta in dem så att de mognar på ”fönsterbrädan”?

« Senast ändrad: 23 september 2019 kl. 13:16:01 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 23 september 2019 kl. 13:33:03 »
Ja de mognar fint i ett fönster inne.

Jag har mängder med tomater just nu, och kylan kommer. Så idag är planen att ta in allt som är moget och göra krossade tomater som ska frysas in.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 23 september 2019 kl. 21:02:56 »
TACK!!

Nu är mina utetomater intagna för eftermognad.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 2 oktober 2019 kl. 22:47:09 »
Som jag skrivit i tråden om svamp så har jag skaffat en frukt och svamptork.

Har torkat några omgångar med äpplen och päron. Frukten kommer att användas i brödbak eller ätas som de är.

Nu torkar jag gröna tomater. De är tänkta att få ett litet dopp i balsamvinäger och sedan lagras i rapsolja. Se receptet nedan.
http://www.pugliaandculture.com/typical-product-of-puglia/preserved-food/sun-dried-green-tomatoes-in-olive-oil

En plan är att torka nässlor. Jag lagar alltid nässelsoppa med ägg på våren till nöje för alla. Men det finns en rikhaltig skatt med recept.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 46
  • Bloggare och FIRE ivrare.
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 3 oktober 2019 kl. 13:24:17 »
Låter gott och som en skön sysselsättning. Just tomaterna tar jag till mig, det måste jag testa!
Ibland gör man rätt

https://www.iblandgormanratt.se

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 4 oktober 2019 kl. 10:13:58 »
 :)

Det är ju en meningsfylld verksamhet och ingen dumt att förädla och njuta av det man odlar eller tar tillvara. Ibland blir det ju mycket bättre/godare än det man köper och ibland inte.

Allt man provar blir ju inte guld. Svårt att ta absolut ställning till mina torkade tomater. Det blir kanske lite för grön-bitter eftersmak.

Kommer möjligtvis att pröva att koka en chutney på detta recept.

https://blogg.land.se/skog-till-bord/grona-tomater-och-het-chutney/

Nu blir börjar det bli kallt.
« Senast ändrad: 4 oktober 2019 kl. 10:23:38 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2019 kl. 18:46:44 »
Såg att IGMR odlar på sin ”front yard”. Det finns en liten rörelse som sysslar med ärbara trädgårdar. Jag har en sådan vid Torpet. Den befinner sig nog mycket på gränsen till att vara ätbar och samtidigt vara en skön upplevelse. Nu är vi i lägenheten men skördar tomater fortfarande i växthuset. Fast plantorna börjar se dåliga ut.

Visar här en video om ätbara trädgårdar skapad av en som sysslar med så kallad permakultur. Jag är ju egentligen våldsamt lite hardcore så jag kallar ju mig inte så eller FIRE. Jag är nog pragmatiker. En delvis utbränd sådan så orken sviktar.

Men urban garden är ju ett lite växande fenomen. Så på den tiden jag var ordf i vår brf så samlade jag några intresserade för odling i pallkragar. En tunna med vatten från ett stuprör ordnades samt någon sittplats. Kom att betyda en del. En äldre dam med stroke och afasi och en aningens demens brukade alltid gå ner och sätta sig titta på sin låda.

Ätbar trädgård är edible front eller backyard. Men innehåller både ätbart och kanske annat samt ett försök till estetiskt uttryck

https://m.youtube.com/watch?v=BXzz5b7kVQM

« Senast ändrad: 28 oktober 2019 kl. 18:53:54 av Trendsökaren »

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 29 oktober 2019 kl. 11:50:12 »
Haha ja visst har radhusträdgårdens gräsmatteöken fått stryka på foten till förmån för djupbäddar á la Lena Israelsson och Sara Bäckmo. De matas med gräsklipp, höstlöv och annat trädgårdsavfall. Jag sa just upp min trädgårdstunna från kommunen eftersom jag aldrig lägger något i den. Chop and drop i rabatterna, täckodling och mata djupbäddarna. Jag har underskott på organiskt material...
Ibland gör man rätt

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 29 oktober 2019 kl. 18:53:13 »
Ett föredöme!!! Men jag förstår inte men har du kompost för köksavfallet?

Det finns ju lite olika sorters komposter.

Men jag har en kompost för köksavfallet. Detta räcker inte. Men jag för väl mala ner lite trädgårdsavfall och ta tillvarata detta bättre i odlingarna. Men jag är rädd för att cirkulera frön.

Mitt gräsklipp gödslar de spridda gräsytorna som annars får marginellt med vård.

Men vi använder sedan i somras guldvatten till tomaterna i växthuset. Detta låter kanske skumt med att gödsla med sin egen urin men har fungerat helt utmärkt. 

..........
Man kan säga att vi inte är helt självförsörjande på jordförrbättringsmedel och gödning. Vi vistas inte heller hela året på Torpet vilket gör att vi slänger vår komposterbara avfall i just kärlet för komposterbart.

Så vi köper trots allt några säckar med kogödsel som grävs ner.
« Senast ändrad: 30 oktober 2019 kl. 09:46:17 av Trendsökaren »

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2019 kl. 21:24:05 »
Men tackar! Kompost för hushållsavfall/matavfall borde vi ha men har inte kommit dit än. Tror det varit lite snåldumhet helt enkelt. En varmkompost kostar lite pengar och där har det stoppat.

Har du tips på någon bra?

Ps. tror även att vi måste ansöka från kommunen om att ha kompost konstigt nog...
Ibland gör man rätt