Omröstning

Har du en skriftlig finansiell plan?

Japp
3 (75%)
Nej, gillar inte principen
0 (0%)
Nej, visste inte att jag behövde en
1 (25%)

Antal personer som röstat: 3

Författare Ämne: (Skriftlig) finansiell plan  (läst 798 gånger)

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
(Skriftlig) finansiell plan
« skrivet: 16 augusti 2019 kl. 14:13:22 »
Hej forumet!

Jag tänkte undersöka en fråga som jag stöter på väldigt sällan i svensk kontext men som är mer allmänt etablerad i många andra länder (USA t.ex.).

Förekomsten av en skriftlig finansiell plan.

Vi har skrivit lite om det här på vår sajt så jag saxar lite därifrån:

http://bramedpengar.se/blog/du-beh%C3%B6ver-en-skriftlig-finansiell-plan-2 (om någon kan påminna mig hur man hyperlänkar en text på forumet så kan jag snygga till länken  :)

Citera
Skulle du flytta in i ett hus byggt utan ritning? Skulle du åka med ett flygplan tillverkat utan konstruktionsritningar? Skulle du gå på en bro där ingen gjort hållfasthetsberäkningar?

Självklart skulle du inte det.

Märkligt då att så många lever sina finansiella liv utan någon som helst plan, eller planering för den delen.

Min erfarenhet är att det är extremt ovanligt med skriftliga finansiella planer eller ens uttalade investeringsstrategier för privata investerare. Jag uppfattar det som att mycket går på magkänsla och många beslut fattas i stunden utifrån då rådande omständigheter istället för att följa en uttalad metodik och systematik.

Jag är intresserad av era tankar och erfarenheter - stämmer min anekdotiska observation eller är folk mer planerande än vad jag uppfattat? Om inte - varför är det så? På vilka grunder väljer man isf att inte ha en plan för sin finansiella situation och sina pengar?

För egen del så har jag en skriftlig finansiell plan som genom åren har hjälpt mig mycket i att "hålla kursen" när det gått upp eller ner i portföljen.
bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 29
    • Visa profil
SV: (Skriftlig) finansiell plan
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2019 kl. 19:41:54 »
Jag har det senaste börjat bygga upp en ekonomisk plan som jag nu jobbar på att få med frugan på. Vi kommer troligtvis få mötas på mitten men det är helt ok, bara vi börjar någonstans. Hon har aldrig haft en ekonomisk plan, bara planer på att renovera, nöjen och resor. Något annat lägger man ju inte sparade pengar på enligt henne.....men ju mer jag berättar för henne om investeringar och framtida frihet så börjar hon förstå mina mål.
Mitt mål är att jag och min fru ska vara ekonomiskt fria när vi är 50. Vi ska kunna sluta jobba om vi vill men älskar vi vårt jobb kommer vi fortsätta jobba på något sätt. Jag vill kunna ha friheten att göra vad jag vill utan massa måsten.

Jag har inte utryckligen pratat om detta ämne med mina vänner och frågat hur dom ställer sig men jag får altid uppfattningen av att dom flesta har någon idé att dom vill ha det bra ekonomiskt senare i livet men dom har absolut ingen plan. Dom tänker mer att det löser sig när barnen flyttat hemifrån och då har vi massa pengar över för barn är dyra......(som barnförälder vet jag att det är inte barnen som kostar mycket, det är alla andra livsval som är dyra).

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
SV: (Skriftlig) finansiell plan
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2019 kl. 10:19:19 »
Tack för era inspel!

Med finansiell plan avser jag den större ekonomiska bilden - dvs. hur man vill leva, vad man behöver för att kunna uppnå det och hur man ska gå tillväga. I det sistnämnda är såklart en uttrycklig investeringsplanen en bra och viktig del.

Kanske är bäst att jag förtydligar min fråga till att gälla såväl en mer övergripande finansiell plan som en uttrycklig investeringsplan/investeringsstrategi (vilken för mig är mer av ett verktyg att använda inom ramen för den finansiella planen).

bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.