Författare Ämne: Uppdrag i styrelse  (läst 21 gånger)

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Uppdrag i styrelse
« skrivet: 12 augusti 2019 kl. 10:05:35 »
Har haft och har uppdrag i styrelse. Det kan ge arvode samt man kan uträtta något som är meningsfullt. Jag har i princip mest goda saker att säga.

Var eller rättare sagt blev ordförande i vår bostadsrättsförening. Det var i viss mån oönskat och kom också att avgå efter 6 år. Nackdelen var att jag skulle göra ett professionellt arbete fast hemma. Jag ville så att säga hemma slippa tjöt på hemmaplan.

Föreningens ekonomi var dålig och tänkte dock att här kommer vi bo några år.  Så ledde en total genomgång och förändringsarbete av ekonomi inklusive miljöfrågorna. När jag kände att jag inte kom längre så lämnade jag. Det hade nog gått att göra mer men det gick inte. Men ekonomin är dock betydligt bättre.

Jag är för resultatinriktad.

Men jag anser att en styrelse inte skall ha ersättare om detta går att undvika. Ersättaren kan ju ha närvaro- och yttranderätt men inget juridiskt ansvar. Jag tycker ju att ansvar och påverkan skall följas åt.  Så ett viktigt beslut var i bostadsrättsföreningens styrelse att avskaffa suppleanterna och göra alla lika juridiskt och i status.

En annan styrelse (AB) jag sitter i har inte heller ersättare. Bolaget har ca 100 anställda.

Arvode kan bestå av en fast del samt arvode för närvaro.

Det finns styrelseutbildningar.

« Senast ändrad: 12 augusti 2019 kl. 10:08:44 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Uppdrag i styrelse
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2019 kl. 11:24:02 »
Glömde skriva att man noga skall överväga om man skall sitta i en specifik styrelse. Man kan ju bli ekonomiskt ansvarig som styrelsemedlem.

I den styrelse som jag sitter i frågas det vid varje styrelsemöte om skatterna är betalda.

Det finns en del att läsa om riskerna med att sitta i en styrelse såsom denna:

https://blogg.pwc.se/foretagarbloggen/ansvar-styrelseledamot

I någon mån kan den ekonomiska risken minska genom en styrelseförsäkring.

« Senast ändrad: 17 augusti 2019 kl. 12:43:22 av Trendsökaren »