Författare Ämne: Rengöra/renovera en gjutjärnspanna  (läst 35 gånger)

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Rengöra/renovera en gjutjärnspanna
« skrivet: 10 augusti 2019 kl. 18:11:45 »
Jag lagar gärna mat i stekpannor och grytor i gjutjärn. En av mina stekpannor är en som jag ärvt efter far som ärvde den efter farmor. Köper man en sådan så kan man ha den hela livet.

Man kan dock behöva rengöra dem och de kan vara hårt smutsiga på undersida och kanter. Finns mängder av videos sommaren visar hur man rengör sådana. Sök på ”cast iron cleaning” typ.

Jag kan börja med att slänga in den i ungen på maxtemperatur ett tag.

Man kan också ta en halv potatis och salt som gnids runt när man värmer på spisen.

En svårt smutsig gjutjärnspanna tar lite tid att få rent.

Man avslutar med att olja in gjutjärnet med en neutral olja. Sedan värmer man till rykpunkten. Då blir det som en hård skyddande hinna.

Finns alltså olika sätt. Här ett sätt men här gäller det en panna i gott skick.

https://m.youtube.com/watch?v=JZ4p6anpy0s

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
SV: Rengöra/renovera en gjutjärnspanna
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2019 kl. 10:27:59 »
Om man köper en gjutjärnspanna på loppis eller liknande så skall man noga kolla att botten är plan. En panna eller gryta kan slå sig om den hettas upp för snabbt. Det går inte att rätta till utan att gjutjärnet spricker. Om man köper på Tradera så får man väl förutsätta att botten är plan.

Troligt är väl att många begagnade stekpannor är av den mindre typen. En sådan är inte dålig men jag vill också ha en oversize, alltså riktigt stor. Den är bättre att steka i till flera genom att den har lagrat värme som hindrar att pannans temperatur sjunker när du lägger i kött. En sådan panna värmer jag inte på maxtemperatur från första början. Du får då värmen att spridas bra över hela ytan. Sedan maxar du värmen tills man bedömer att pannan har rätt temperatur.

En större gryta i gjutjärn är fantastiskt att använda vid storkok. Alltså att laga till flera måltider och matlådor.

Det finns lättare stekpannor att köpa idag. Har dock aldrig använt en sådan.
« Senast ändrad: 11 augusti 2019 kl. 10:36:08 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 augusti 2019 kl. 08:20:26 »
Här ett gott exempel på hur begagnade loppisfynd av grytor av Le Creser fått nytt liv.
Själv så har jagi emaljerade grytor grytor idag. Vi har två svarta som vi i princip haft hela livet. En av stekpannorna är vi tredje generationens ägare av.

https://ohmansmatovin.com/2013/07/15/billig-le-creuset-och-nastan-gratis-gjutjarnspannor/

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 08:51:44 »
Själv har jag en gjutjärnsgryta och en kolstål-panna. Diskar bara ur med varmt vatten efter användning. Lagar främst vegetarisk mat och då är det inga problem, de gånger jag tillagat animalier har det varit betydligt svårare att få ordentligt rent med enbart vatten. Förhoppningsvis är de med mig hela livet igenom :)

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 augusti 2019 kl. 21:02:04 »
Jag har aldrig ägt en kolstålspanna. Men det verkar det som att man kan kan bränna in den väl rengjord på samma sätt som man bränner in stekpannor av gjutjärn. Alltså man häller i en liten mängd rapsolja och värmer till rykpunkten samt rör runt med en trasa. Upprepas ett par gånger.

Det bildas en hård hinna som förbättrar stekegenskaperna.

https://www.kitchenlab.se/koksbloggen/koksredskap/brann-in-kolstalspannan-pa-ratt-satt-sahar-gor-du/