För några år sedan byggde jag en mindre vedbod. Har fått en huggkubbe och även snickrat ihop en vedbock. Kapar med en eldriven motorsåg och klyver med yxa.
Har mycket lite egen ved. Men får olika former av ved från grannar som inte har kamin. Kanske har behov av 1 m3 ved per år. Så nu har jag antagligen så att jag klarar två år.
Det är vilsamt med en brasa speciellt på kvällarna.
Skall man utnyttja ved effektivt så skall den vara torr. Så ett bra sätt att förvara ved måste till. Det tar tid för ved att torka. Så egentligen skall veden vara huggen redan på våren för att vara torr till hösten. Men det klarar inte jag inte ens med mindre behov av ved. Men fuktig ved gör att man använder bränslet till att koka vatten och att enegin försvinner som vattenånga genom skorstenen.
Ved som inte är torr brinner dåligt, med låg effektivitet och höga utsläpp.
Lösningen är att ha ett tvåkammarsystem i vedförvaret. Alltså man lägger tidigt huggen ved i en kammare. Sedan börjar man på hösten att ta ur denna kammare. Så veden har alltid viss chans att torka.
En vedbod skall vara luftigt.
Detta är inte en bild av min vedbod. Denna saknar två kammare.
En av mina kammare är preppad för att kunna fungera som utedass. Vi har ju en förbränningstoalett som ju fungerar dåligt vid längre strömavbrott.