Författare Ämne: Vedförråd, vedeldning m m  (läst 195 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Vedförråd, vedeldning m m
« skrivet: 9 augusti 2019 kl. 00:38:55 »
För några år sedan byggde jag en mindre vedbod. Har fått en huggkubbe och även snickrat ihop en vedbock. Kapar med en eldriven motorsåg och klyver med yxa.

Har mycket lite egen ved. Men får olika former av ved från grannar som inte har kamin. Kanske har behov av 1 m3 ved per år.  Så nu har jag antagligen så att jag klarar två år.

Det är vilsamt med en brasa speciellt på kvällarna.

Skall man utnyttja ved effektivt så skall den vara torr. Så ett bra sätt att förvara ved måste till. Det tar tid för ved att torka. Så egentligen skall veden vara huggen redan på våren för att vara torr till hösten. Men det klarar inte jag inte ens med mindre behov av ved. Men fuktig ved gör att man använder bränslet till att koka vatten och att enegin försvinner som vattenånga genom skorstenen.

Ved som inte är torr brinner dåligt, med låg effektivitet och höga utsläpp.

Lösningen är att ha ett tvåkammarsystem i vedförvaret. Alltså man lägger tidigt huggen ved i en kammare. Sedan börjar man på hösten att ta ur denna kammare. Så veden har alltid viss chans att torka.

En vedbod skall vara luftigt.

Detta är inte en bild av min vedbod. Denna saknar två kammare.
En av mina kammare är preppad för att kunna fungera som utedass. Vi har ju en förbränningstoalett som ju fungerar dåligt vid längre strömavbrott.

« Senast ändrad: 11 september 2019 kl. 07:29:54 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Bygga ett vedförråd
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2019 kl. 16:00:57 »
Har fått mera veden vad jag troligtviskommeratt använda inom det närmaste året.

Så nu håller jag på att kapa och hugga den ved som kanske kommer att eldas i vår. Eftersom jag fått en mängd körsbär så hugger jag upp lite rökved. Har en kamadogrill. I början av sommaren hade jag lite ek som blev till rökved. Den tog slut och så börkjat med körsbär.

Båda två kan ge en trevlig ton till det som grillas. Allt grillas, lök, paprika, morötter, potatis, kyckling, färskkorv, halloumi m m.

Lite småpilligt att göra rökved genom att barken först skall huggas bort. Sedan i knytnävsstora bitar.

Det som jag inte får plats med kommer att kapas i meterlängder och läggas på lastpallar. Erfarenheten säger att om ved ligger direkt på backen så startar nedbrytningen.

Nu arbeta med detta en stund.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Bygga vedförråd, sågbock och göra ved m m
« Svar #2 skrivet: 22 augusti 2019 kl. 17:06:07 »
Det finns ju en del avancerade sätt att såga och klyva ved. Jag har inget behov att stora mängder ved. Vårt behov är kanske 1 m3 per år. Men jag ville ha klassisk uppställning med vedbod, huggkubbe och sågbock.

Det  finns  säkert läsare som har andra lösningar för hur de tillverkar ved som kanske också är effektivare. Skriv gärna.

Letade på nätet efter en sågbock att köpa men hittade aldrig något som kändes tillräckligt stabilt och tungt som står still.
Denna ritning blev utgångspunkten. Jag fällde dock aldrig in sträverna i benen eller fasade kanter. Gjorde dock en snedsträva.

Det fanns överblivit virke efter en utbyggnad som användes. Fäste ihop med Grabber/skruv.

http://axotron.se/blog/hopfallbar-sagbock/

Den som gjorde denna ritning byggde också ett fäste för motorsågen så att han skulle kunna hålla fast stammen med handen.

Jag har använt en annan lösning. Använder gummiliner. Har fäst öglor på båda sidor av benen och kan så spänna fast det jag skall såga. Jag tycker att detta fungerar bra. Dock händer det att jag sågar av dessa.

« Senast ändrad: 22 augusti 2019 kl. 20:38:08 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Bygga ett vedförråd
« Svar #3 skrivet: 9 september 2019 kl. 12:51:40 »
Vi använder såna där gallerburar som det brukar vara en tank inuti. Bort med tanken och så skär vi upp lite. Staplar veden där och ett tak av lite plåt. Sen står de på tomten och torkar vidare. Lyfter in en pall i tagen med lastmaskinen direkt in i källaren. Hur smidigt som helst. Får plats med två pallar i taget i källaren. Inget eländigt bärande.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
Vedförråd, vedeldning m m
« Svar #4 skrivet: 11 september 2019 kl. 07:28:27 »
Det verkar vara ett mycket bra och effektivt sätt att hantera veden på.

Hur gör du när sågar och klyver veden? Hur mycket eldar du och vilken typ av panna använder du.

Jag har ändrat rubriken så att man kan skriva om allt som berör ved och vedeldning.

.................
Själv använder jag relativt lite ved eftersom Torpet mest använd sommartid även om vi är där vår och höst. När det behövs eldar vi dock alltid i kaminen.

Just nu håller vi på med att totalt renovera vår skorsten. Den var delvis i för dåligt skick. Men jag gör inte jobbet själv mer än att bära. Samtidigt förstärker vi taket. Skorsten och nockstock stöttade också varandra vilket inte är tillåtet  idag. Inget trä i direkt närhet av skorstenen. Jag har förstått att avståndet skall vara minst 10 cm. Sotaren godkänner. Men nockstocken visade sig dålig/torr där den vilat mot skorstenen i över 100 år.

Så jag har också hjälp av erfaren snickare. Så en ny nockstock finns nu monterad under den gamla i den del där denna var dålig. Förstärkningen av nockstocken är gjord mellan två takstolar och även stöttat upp denna nya nockstock  med två nya enklare takstolar.

Allt är inte klart ännu.

Min tillgång till egen ved från tomten är begränsad. Så jag får ved från grannar när de fäller något träd. Det blåser även ner träd och större grenar på vägen vilket jag brukar ta hand om.

« Senast ändrad: 11 september 2019 kl. 08:26:12 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Vedförråd, vedeldning m m
« Svar #5 skrivet: 11 september 2019 kl. 09:00:09 »
Vi eldar dels i källaren, värmen stiger och skorstensstocken värmer hela huset. Sen eldar vi även i kamin uppe på mellanplanet. Håller elkostnaden nere. Har som mål att inte behöva sätta på värmen alls på vintern...

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
« Svar #6 skrivet: 11 september 2019 kl. 09:19:00 »
Härligt med fler vedfantaster!

När det var som värst hade vi totalt åtta olika eldstäder. Numer har vi besinnat oss (och sålt en fastighet) så vi är nu nere på två som den tidigare finske ägaren till huset lät sätta in. En 2,5 tons bakugn från Tulikivi i täljsten - uppmurad av en finsk farbror dessutom! - och en bastukamin. Grannfastigheterna ligger tätt här så för grannfridens skull eldar jag inte mer än 1-2 m3 per säsong.

Mycket stiligt och välkonstruerat vedskjul Trendsökaren! 5+

Jag kommer bygga några enklare skjul under hösten, återkommer med bilder när de är klara.

Vedeldning är ett av få uppvärmningsslag som håller en varm både vid framställning, förvaring, förflyttning och förbränning. Räcker så.
bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 11 september 2019 kl. 10:27:12 »
Det verkar ju vara en fantastisk värmekälla som man samtidigt kan laga mat i.

https://www.tulikivi.com/se/produkter/Varmelagrande_Taljstensbrasbakugnar9

Min egen kamin skall jag visa senare men det är en liten kamin i gjutjärn som man i nödläge också kan laga mat på.

Vedeldning liksom all annan värmeproduktion ger miljöpåverkan. Genom att torka veden och se till att den förblir torr kommer man att minska påverkan genom att förbränningen sker i högre temperatur. Man kommer också spara ved vilket ju också är positivt även för miljön.

Det här kanske många av läsarna vet men det tål att upprepas.

Om man eldar rent professionellt är man omgärdad med regler. Eventuellt kan man elda rejält blött material såsom bark från massaindustrin men då kondenserar man ångan och återvinner på så sätt värmen. Man har också filter.

Om man eldar riktigt besvärliga saker måste enligt lag temperaturen vara ca 850 grader. Då slås alla molekyler sönder.

Men om eldar i egen anläggning så har man ju enklare grejer så då är det bra om man eldar med torr ved och aldrig målade brädor och sånt.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 11 september 2019 kl. 12:03:04 »
Det verkar vara ett mycket bra och effektivt sätt att hantera veden på.

Hur gör du när sågar och klyver veden? Hur mycket eldar du och vilken typ av panna använder du.

Jag har ändrat rubriken så att man kan skriva om allt som berör ved och vedeldning.

.................
Själv använder jag relativt lite ved eftersom Torpet mest använd sommartid även om vi är där vår och höst. När det behövs eldar vi dock alltid i kaminen.

Just nu håller vi på med att totalt renovera vår skorsten. Den var delvis i för dåligt skick. Men jag gör inte jobbet själv mer än att bära. Samtidigt förstärker vi taket. Skorsten och nockstock stöttade också varandra vilket inte är tillåtet  idag. Inget trä i direkt närhet av skorstenen. Jag har förstått att avståndet skall vara minst 10 cm. Sotaren godkänner. Men nockstocken visade sig dålig/torr där den vilat mot skorstenen i över 100 år.

Så jag har också hjälp av erfaren snickare. Så en ny nockstock finns nu monterad under den gamla i den del där denna var dålig. Förstärkningen av nockstocken är gjord mellan två takstolar och även stöttat upp denna nya nockstock  med två nya enklare takstolar.

Allt är inte klart ännu.

Min tillgång till egen ved från tomten är begränsad. Så jag får ved från grannar när de fäller något träd. Det blåser även ner träd och större grenar på vägen vilket jag brukar ta hand om.

Delar med motorsåg till lagom kubbar och sen klyver med en elektrisk vedklyv. Maken klyver och jag staplar in i burarna.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 42
  • Bloggare och FIRE ivrare.
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 12 september 2019 kl. 15:50:36 »
Bor i stan så får snällt köpa i storsäck på pall 1000 kr / kubiken inklusive frakt. Förra året köpte vi två kubik. Veden asas sedan in med skottkärra i garaget och upp på lagerhyllor för att vara lättillgängliga under säsongen.

Tändved gör jag av pinnar när jag beskär äppelträden under vårvintern. Sparas och torkas till året därpå - räcker att starta brasorna med i ett par månader iaf.
Ibland gör man rätt

https://www.iblandgormanratt.se

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 13 september 2019 kl. 12:30:44 »
Jag har tidigare köpt tändved :-[

Men vad eldar ni i?

Jag har en liten och relativt billig gjutjärnskamin, en Morsö 1442 som köptes för 10 år sedan. Den finns fortfarande att köpa. Kaminen har en verkningsgrad på 75 % och en effekt på max 5 kw. Då var verkningsgraden hög men kaminer har utvecklats genom att det ställs högre krav idag. Idag har nog en normal kamin från svenska Contura exempelvis en verkninggrad på 80 % och högre.

Det som då var utmärkande för de bättre kaminerna är att de hade så kallade sekundära luftintag. alltså man förbättrade förbränningen vilket leder till mindre mängd partiklar samt andra onödiga utsläpp.

Det sekundära luftintaget är vid den knopp som sitter ovanför glaset.

Idag verar de allra bästa kaminerna ännu mera utvecklade.

Nackdelen med just Morsö 1442 är att man bara kan elda med korta vedträn.

Morsö 1442 är en så kallad konvektorkamin. Det finns alltså plåtar utanför själva kaminen och luften blir bättre cirkulerande kring kaminen. Den kan också därför placeras närmare brännbara saker.

Det här kanske kan förklara principen med sekundärluft något genom att man provat i en befintlig kakelugn.

Denna bild verkar inte kunna ses av alla. Men jag förstår icke problemet.

« Senast ändrad: 13 september 2019 kl. 19:01:31 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 14 september 2019 kl. 08:30:56 »
Här ett test där Energimyndigheten jämför verkningsgrad och utsläpp från ett antal kaminer inklusive två gamla.

De äldre och den billigaste hade sämst verkningsgrad. Skillnaden mellan utsläpp var betydligt större än skillnaden i verkningsgrad.

https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/braskaminer/

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 23 september 2019 kl. 20:49:39 »
Jag har en kaminfläkt för att förbättra spridningen av värmen. Vårt Torp är relativt litet enplanshus. Så i princip kan man  använda enbart kaminen för att värma vårt hus.

En vän som nyligen installerat kamin har också gjort en öppning ovanför kaminen till en korridor på övre plan för att sprida värmen.

Om kaminfläkten också ökar verkningsgraden något finns väldigt litet skrivit om. En sådan effekt skulle kanske kunna ske genom att rökgaserna blir lite kallare genom att kaminens topp blir kallare och därigenom kyler röken något.

Jag har en budgetfläkt köpt på Biltema. Hittills har den fungerat bra.

Har man en täljstenskamin så behöver man en kaminfläkt som är anpassad för detta. En kaminfläkt förvandlar värme till el. En täljstenskamin är kallare på ytan jämfört med en kamin i plåt/gjutjärn. Den detalj som förvandlar värme till el förstörs om det blir för varmt och fungerar sämre om det är för kallt.

« Senast ändrad: 24 september 2019 kl. 06:37:16 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2019 kl. 19:49:47 »
Tyvärr har jag varit tvungen att renovera skorstenen vilket visade sig värre än väntat. Att röra i gammalt hus gör att olika saker upptäcks. Jag blev tvungen att helt ta bort skorsten ned till golvet i vinden m m, o s v samt annat.  Skorstenen var så dålig att den kalvade, men  nu har två sotare varit här och godkänt kamin och skorstenen.

Plåtarbeten och huv återstår.

Så nu eldar jag för första gången i höst. Vilket ju skänker frid till kvällen.

I min kamin skall man inte ta bort all aska i själva eldstaden. Man ser till att det kan komma in luft men inte mer. Detta för att temperaturen vid förbränningen skall bli hög. Askan isolerar något. Hög temperatur garanterar bra förbränning.

Vårt lilla vitmålade bohuslänska Torp är numera renoverat på utsidan. Det är fortfarande ett ganska enkelt boende. Jag/vi bo här halva året.

Nästa steg är att göra lite extra isolering och en mindre solelsanläggning.

Det som jag också gjort idag är att hjälpt till att byggt en liten ram runt våra ”soptunnor”. Numera har vi gemensamma soptunnor med en av våra grannar. Något mindre kostnader. Grannen är väl delvis pensionär, företagare och nästa år helt fri. Hans mål är att få ner grundläggande kostnaderna så mycket som möjligt. Vi installerar solceller samtidigt och får lite rabatt.

Brädorna till ramen för tunnorna  är sådant vi fått ,rester efter ett bygge av altan m m.

« Senast ändrad: 10 oktober 2019 kl. 21:46:25 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 17 oktober 2019 kl. 23:42:35 »
Den 1 oktober införs det strängare regler när man nyinstallerade kaminer. Kaminerna skall vara effektiva och släppa ut låga halter av partiklar m m.

Detta är bra, anser jag, om det gäller nyinstallationer.  Sådana hårdare krav har sedan många år gällt i Norge och Danmark. Man borde införts strängare regler för nya kaminer för flera år sedan.

Det är ett faktum att en relativt hög andel av städernas, inklusive Stockholms, luftföroreningar kommer från vedeldning. Men nu är det hårdare krav på nya kaminer som därför får högre verkningsgrad.

Jag har dock aldrig tyckt att man skall ge sig på gamla kaminer.

https://www.extrakt.se/halvera-dina-utslapp-fran-kaminen/

Själv är jag nu klar med helrenoveringen av skorstenen och eldar nu åter igen på min Morsö 1440, Ekorren.

« Senast ändrad: 17 oktober 2019 kl. 23:47:47 av Trendsökaren »