Författare Ämne: Vedförråd, vedeldning m m  (läst 530 gånger)

Trendsökaren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Vedförråd, vedeldning m m
« skrivet: 9 augusti 2019 kl. 00:38:55 »
"..........
« Senast ändrad: Idag kl. 10:06:43 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Bygga ett vedförråd
« Svar #1 skrivet: 9 september 2019 kl. 12:51:40 »
Vi använder såna där gallerburar som det brukar vara en tank inuti. Bort med tanken och så skär vi upp lite. Staplar veden där och ett tak av lite plåt. Sen står de på tomten och torkar vidare. Lyfter in en pall i tagen med lastmaskinen direkt in i källaren. Hur smidigt som helst. Får plats med två pallar i taget i källaren. Inget eländigt bärande.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Vedförråd, vedeldning m m
« Svar #2 skrivet: 11 september 2019 kl. 09:00:09 »
Vi eldar dels i källaren, värmen stiger och skorstensstocken värmer hela huset. Sen eldar vi även i kamin uppe på mellanplanet. Håller elkostnaden nere. Har som mål att inte behöva sätta på värmen alls på vintern...

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
« Svar #3 skrivet: 11 september 2019 kl. 09:19:00 »
Härligt med fler vedfantaster!

När det var som värst hade vi totalt åtta olika eldstäder. Numer har vi besinnat oss (och sålt en fastighet) så vi är nu nere på två som den tidigare finske ägaren till huset lät sätta in. En 2,5 tons bakugn från Tulikivi i täljsten - uppmurad av en finsk farbror dessutom! - och en bastukamin. Grannfastigheterna ligger tätt här så för grannfridens skull eldar jag inte mer än 1-2 m3 per säsong.

Mycket stiligt och välkonstruerat vedskjul Trendsökaren! 5+

Jag kommer bygga några enklare skjul under hösten, återkommer med bilder när de är klara.

Vedeldning är ett av få uppvärmningsslag som håller en varm både vid framställning, förvaring, förflyttning och förbränning. Räcker så.
bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 11 september 2019 kl. 12:03:04 »
Det verkar vara ett mycket bra och effektivt sätt att hantera veden på.

Hur gör du när sågar och klyver veden? Hur mycket eldar du och vilken typ av panna använder du.

Jag har ändrat rubriken så att man kan skriva om allt som berör ved och vedeldning.

.................
Själv använder jag relativt lite ved eftersom Torpet mest använd sommartid även om vi är där vår och höst. När det behövs eldar vi dock alltid i kaminen.

Just nu håller vi på med att totalt renovera vår skorsten. Den var delvis i för dåligt skick. Men jag gör inte jobbet själv mer än att bära. Samtidigt förstärker vi taket. Skorsten och nockstock stöttade också varandra vilket inte är tillåtet  idag. Inget trä i direkt närhet av skorstenen. Jag har förstått att avståndet skall vara minst 10 cm. Sotaren godkänner. Men nockstocken visade sig dålig/torr där den vilat mot skorstenen i över 100 år.

Så jag har också hjälp av erfaren snickare. Så en ny nockstock finns nu monterad under den gamla i den del där denna var dålig. Förstärkningen av nockstocken är gjord mellan två takstolar och även stöttat upp denna nya nockstock  med två nya enklare takstolar.

Allt är inte klart ännu.

Min tillgång till egen ved från tomten är begränsad. Så jag får ved från grannar när de fäller något träd. Det blåser även ner träd och större grenar på vägen vilket jag brukar ta hand om.

Delar med motorsåg till lagom kubbar och sen klyver med en elektrisk vedklyv. Maken klyver och jag staplar in i burarna.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Bloggare och FIRE ivrare.
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 12 september 2019 kl. 15:50:36 »
Bor i stan så får snällt köpa i storsäck på pall 1000 kr / kubiken inklusive frakt. Förra året köpte vi två kubik. Veden asas sedan in med skottkärra i garaget och upp på lagerhyllor för att vara lättillgängliga under säsongen.

Tändved gör jag av pinnar när jag beskär äppelträden under vårvintern. Sparas och torkas till året därpå - räcker att starta brasorna med i ett par månader iaf.
Ibland gör man rätt

https://www.iblandgormanratt.se

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 21 november 2019 kl. 10:31:52 »
Vi eldade enbart med ved för värme och varmvatten i många år. Det var ganska slitsamt, men billigt då vi kunde köpa vedlass från en granne som rensade fint i skogen. Nu har vi jordvärme, men jag vill tipsa alla som eldar med ved om att ni kan göra gratis tvättmedel av askan.

Allra helst ska det eldas med så hög förbränning att askan är helt ljust grå, alltså inga svarta kolbitar kvar och det bör ha eldats med lövträd. Men det fungerar även med annan aska, bara att man får lite mer jobb med att sila sen.

Ta en vanlig tiolitershink i plast och lägg ett 5-10 centimeters lager med aska i botten, fyll med vatten och rör om. Låt det va till nästa dag, rör om igen ett par gånger, låt askan sjunka till botten. Nästa dag har ”vattnet” blivit till tvättmedel! Det ska vara svagt gulaktigt.

Om det nu finns små kolrester kvar (de flyter) så får du skopa upp och sila genom kaffefilter och lagra på plastflaskor, annars är det bara att använda en eller ett par deciliter i tvättmedelsfacket och starta maskinen. Om du kör vitt så är det bra att tillsätta perkarborat, köpte tidigare från Ecover, men vet inte om det finns längre. Lantmännen har också miljövänligt blekmedel.

Vår vedeldning räckte till tvättmedel till två familjer och köpte inte tvättmedel under åren vi värmde med ved.

Slasket som sen är kvar i hinken slängde jag ibland i komposten, funkade när askluten var borta, annars ska det ju inte va så bra med aska där.