Författare Ämne: Vedförråd, vedeldning m m  (läst 485 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
SV: Vedförråd, vedeldning m m
« Svar #15 skrivet: 26 oktober 2019 kl. 17:53:27 »
Vår skorsten på Torpet har totalrenoverats. Den är alltså ny.

Nu har skorstenen också fått en platt skorstenshuv med galler för fåglar och regnskydd.
http://www.skorstensskydd.se/

Det blev tvunget att förstärka taket. Den gamla skorsten hade fått stöd av nockstocken vilket idag är förbjudet. Stocken var torrdestillerad. Alltså mycket var förvandlat till något löst. Torpet är troligtvis från 1909.

Nu är förstärkningarna av taket klart och det nya stödet ger bra förutsättningar till att isolera något.

Långa reglar har jag fått från en granne och den snickare som hjälp mig några timmar hade ned  sig kortare rester från ett bygge. Han visade sig vara ytters resurseffektiv och miljövänlig. Har dock köpt skruv.

Nu är jag klar med att isolera på en sida på vinden. Tar någon vecka att avsluta vilket kan bli två. Min arbetsmoral är bristfällig

Torpet har snart mycket låga driftkostnader. När vi är på Torpet kan vi nu värma med kaminen och elen kommer att komma från egna solceller. När vi inte är där värmer en luft-luftvärmepump som är satt på något lägre temperatur.

Egentligen är nu allt yttre underhåll gjort. Men det finns mycket kvar att göra om man så vill.
« Senast ändrad: 26 oktober 2019 kl. 18:23:47 av Trendsökaren »

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 21 november 2019 kl. 10:31:52 »
Vi eldade enbart med ved för värme och varmvatten i många år. Det var ganska slitsamt, men billigt då vi kunde köpa vedlass från en granne som rensade fint i skogen. Nu har vi jordvärme, men jag vill tipsa alla som eldar med ved om att ni kan göra gratis tvättmedel av askan.

Allra helst ska det eldas med så hög förbränning att askan är helt ljust grå, alltså inga svarta kolbitar kvar och det bör ha eldats med lövträd. Men det fungerar även med annan aska, bara att man får lite mer jobb med att sila sen.

Ta en vanlig tiolitershink i plast och lägg ett 5-10 centimeters lager med aska i botten, fyll med vatten och rör om. Låt det va till nästa dag, rör om igen ett par gånger, låt askan sjunka till botten. Nästa dag har ”vattnet” blivit till tvättmedel! Det ska vara svagt gulaktigt.

Om det nu finns små kolrester kvar (de flyter) så får du skopa upp och sila genom kaffefilter och lagra på plastflaskor, annars är det bara att använda en eller ett par deciliter i tvättmedelsfacket och starta maskinen. Om du kör vitt så är det bra att tillsätta perkarborat, köpte tidigare från Ecover, men vet inte om det finns längre. Lantmännen har också miljövänligt blekmedel.

Vår vedeldning räckte till tvättmedel till två familjer och köpte inte tvättmedel under åren vi värmde med ved.

Slasket som sen är kvar i hinken slängde jag ibland i komposten, funkade när askluten var borta, annars ska det ju inte va så bra med aska där.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 176
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 21 november 2019 kl. 21:22:38 »
Underbart inlägg som ger mig flera associationer.

Så långt jag förstår kan man ha lite aska i kökskomposten som används till ätbara saker men i begränsad mängd. Det är ju så att man historiskt har spritt tungmetaller som samlas av träd m m. Sedan kan man använda aska som gödning till buskar m m.

https://www.wexthuset.com/fakta-och-rad/om-odling-och-skotsel-av-tradgard-och-vaxter/om-jord-godsel-naring/vedaska-som-godning-pa-barbuskar

För något  år sedan fick  jag lite depp. Jag har ju varit pensionär ett tag och haft olika uppdrag. Ett som jag också fortsatt var lyckat för mig. Företaget hade efter många års arbete med mångas olika insatser blivit fossilfritt. Vi arbetet på många olika sätt med energi och saker som hänger ihop med detta.

Men jag har funnit att askor är intressanta och att material kan återvinnas såsom metaller och fosfor. Det som eldas proffesionellt i Sverige är ju idag mycket returträ inklusive målade brädor typ. Askorna innehåller därför en blandning av ämnen som gör att de inte kan återbördas utan behandling kan återbördas till naturen eller kan få förnyad användning.

Jag såg en från Ragnsells prata om att världen blev renare på grund av deras insatser. Säkert otroligt sant.
https://www.ragnsells.se/inspireras/fosfor-i-fokus/
« Senast ändrad: 21 november 2019 kl. 22:11:11 av Trendsökaren »