Författare Ämne: Odling, trädgård, balkong m mn  (läst 446 gånger)

Trendsökaren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Odling, trädgård, balkong m mn
« skrivet: 23 augusti 2019 kl. 11:19:09 »

Startar här en .....
« Senast ändrad: Idag kl. 10:15:14 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Odling, trädgård, balkong m mn
« Svar #1 skrivet: 9 september 2019 kl. 12:47:48 »
Jag ser inga bilder i ditt ursprungsinlägg?

Vi odlar, men inte så mycket. Driver upp tomater och paprika från frö inne, som sen får bo i ett litet växthus, kanske 6 m². Sen har jag två pallkragar ute där jag odlar sallad av olika slag och lite gräslök. Ett pyttelitet potatisland med kanske 15 plantor. That´s it.
Just nu enorma mängder tomat att skörda!

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 23 september 2019 kl. 13:33:03 »
Ja de mognar fint i ett fönster inne.

Jag har mängder med tomater just nu, och kylan kommer. Så idag är planen att ta in allt som är moget och göra krossade tomater som ska frysas in.

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Bloggare och FIRE ivrare.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 3 oktober 2019 kl. 13:24:17 »
Låter gott och som en skön sysselsättning. Just tomaterna tar jag till mig, det måste jag testa!
Ibland gör man rätt

https://www.iblandgormanratt.se

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2019 kl. 11:50:12 »
Haha ja visst har radhusträdgårdens gräsmatteöken fått stryka på foten till förmån för djupbäddar á la Lena Israelsson och Sara Bäckmo. De matas med gräsklipp, höstlöv och annat trädgårdsavfall. Jag sa just upp min trädgårdstunna från kommunen eftersom jag aldrig lägger något i den. Chop and drop i rabatterna, täckodling och mata djupbäddarna. Jag har underskott på organiskt material...
Ibland gör man rätt

Ibland gör man rätt

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2019 kl. 21:24:05 »
Men tackar! Kompost för hushållsavfall/matavfall borde vi ha men har inte kommit dit än. Tror det varit lite snåldumhet helt enkelt. En varmkompost kostar lite pengar och där har det stoppat.

Har du tips på någon bra?

Ps. tror även att vi måste ansöka från kommunen om att ha kompost konstigt nog...
Ibland gör man rätt

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 2 november 2019 kl. 16:42:33 »
Men tackar! Kompost för hushållsavfall/matavfall borde vi ha men har inte kommit dit än. Tror det varit lite snåldumhet helt enkelt. En varmkompost kostar lite pengar och där har det stoppat.

Har du tips på någon bra?

Ps. tror även att vi måste ansöka från kommunen om att ha kompost konstigt nog...
Vi fick billigare avgift från kommunen för sopor om vi skaffade riktig varmkompost och då sluta slänga matavfall i kommunens behållare.
Vi skaffade då denna när det var kampanj under 1000:-
https://www.bauhaus.se/varmkompost-greenline-master-375-liter
Har använt den 1 säsong så kan inte lämna omdöme men än så länge har det funakr bra och det förmultnar i bra takt.

I köket har vi en bukashi liknande denna
https://www.bauhaus.se/kompost-greenline-urban-garden-15-liter
fast klart billigare köpte vi våran för. Funkar ruskigt bra! Man pressar i så mycket matavfall det går. Maten förmultnar jättefort tack vare kompostströ. Då friges vätskan och samlas i botten som man kan tappa ur med kranen. Den är extremt näringsrik som man kan blanda ut 1/10 eller 1/20 med vatten och ger till alla plantor som stormtrivs, så numera behöver vi inte köpa näring.
När den komposten gjort sitt så gräver vi ner slamsorna djupt ner i jorden utomhus där vi planerat att odla grönsaker. Då fortsätter nedbrytningen exakt där näringen behövs och maskarna dras  dit.

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 20 november 2019 kl. 18:35:39 »
Jag har bara en oisolerad kompost och nu när det är kallt så kommer den stanna av, en varmkompost står ganska högt på min villhöverlista. Har öppen ”skräpkompost” på ett par ställen också
Vi får betala oavsett om vi använder kommunens komposteringskärl eller inte. De kommer och hämtar varannan vecka vare sig man har något eller inte. Helt galet. Om man står på sig och vägrar det bruna kärlet så får man betala en högre avgift, som straff för att man inte sorterar.
Tanken är väl bra, men så himla fel när man väljer att ha kompost i stället.

Har en trädgårdsduktig kompis som aldrig slänger något i sin tunna för hon vill ha all näring till sina odlingar. Min kompost är nu full, alltmöjligt blandat och den är inte så snabb i kylan. Kastar både från trädgården och köket, undviker äggskal och kött,fisk, räkskal för jag är rädd för råttor.  Andra djur trivs rätt bra där och i sommar har jag hälsat på både mus, leopardsnigel, kompostmaskar, tvesjärtar, gråsuggor och några snäckor(sniglar med hus)

Brukar köpa både jord och gödsel i säckar och funderar på hur lång tid det skulle ta att tjäna in en varmkompost?

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 21 november 2019 kl. 10:07:35 »
Det är många som reagerat och jag tänker att kommunen borde förstå att det kostar en massa pengar och belastar miljön att ha en stor bil farandes runt på landsbygden utan att få så mycket kompostmaterial. Vore bättre om de hämtade glas, metall, plast och kartong som vi nu får åka själv med.

Är för övrigt riktigt sur på många regler som drabbar oss på landsbygden. Betalar skatt (nåja....gjorde;-)) som alla andra, men får sköta mycket själv. Tex. Snöskottning och vägunderhåll, dyrare fiberanslutning trots att kanalisationen redan var framdragen.... ja det finns mer att vara arg över. Men vänder hellre kommunen ryggen och gör som jag vill utan att fråga. På vår förra gård byggde vi en megastor altan och kom på efteråt att det kanske behövdes bygglov, stället vi har nu behöver ny fasadbeläggning från tegel till puts och utseendet kommer ändras, kommer inte be om lov, sånt struntar jag i nuförtiden