Allmänt > Filosofi & Personlig utveckling

Hedonic adaptation

(1/1)

msFIRE:
Hedonic adaptation är en mycket intressant teori som kort och gott kan beskrivas att man vänjer sig alltid oavsett vad som händer en i livet.
Själv har jag alltid sett det som en fördel framförallt efter att jag för några år sedan genomgick en stor livskris. Jag separerade, blev av med jobbet och var tvungen att flytta samtidigt, men förvånansvärt fort så vande jag mig vid mitt nya liv. Kände inte till begreppet hedonic adaptation då, men har insett i efterhand att det kan förklara min inställning till det inträffade.
Har också förstått att det kan vara en nackdel t.ex. om man vinner på lotto så vänjer man sig relativt fort vid den nya lyxen.
Hur ser ni på det? Kan man som person nyttja endast de positiva delarna med hedonic adaptation eller får man automatiskt med sig de negativa?
Hur kan man jobba aktivt med detta och tillämpa det i livet?

Klipp som förklarar enkelt: https://www.youtube.com/watch?v=DXCol9vaPkY

msFIRE:
En av mina favorit-komiker säger det bra; Dels att världen är fantastisk men ändå är många olyckliga och dels hur fort man vänjer sig vid nya bekvämligheter(hedonic adaptation!)

https://www.youtube.com/watch?v=q8LaT5Iiwo4

Lagom av allt:
Det var ju ett väldigt roligt och träffsäkert klipp med Louis CK.  ;D

Mitt favoritexempel ifrån verkligheten kommer från starten av mina studier. Det är ju en fantastisk förmån att få plugga på högre nivå gratis och själv hade jag turen att komma in på Handelshögskolan i Stockholm så det får nog anses vara nära toppnivån av det privilegiet. De första veckorna var både jag och mina närmsta i årskullen överväldigade av allt från den pampiga byggnaden, de spännande kurserna och de häftiga eventen med företag som ville bjuda oss på mat och nöjen för att stärka sin position inför rekryteringsläget flera år senare. Snabbspola framåt ett par månader så hade vi (eller eeeh främst de andra) vant oss vid allt det där och började gnälla på att gratismaten var dåligt saltad, att vissa seminarier var obligatoriska, att det var jobbigt att sitta i biblioteket och söka fram artiklar i elektroniska databaser ... Det kan gå riktigt snabbt att få skruvade referensramar.

msFIRE:

--- Citat från: Lagom av allt skrivet 21 april 2018 kl. 08:09:15 ---Mitt favoritexempel ifrån verkligheten kommer från starten av mina studier... ... Det kan gå riktigt snabbt att få skruvade referensramar.

--- Slut citat ---

Haha, ja verkligen! Frågan är ju du hur man behåller ödmjukheten inför det man faktiskt får?
Det gnälls mycket på arbetsplatser ang. löner o.s.v. undra vad som skulle hända om man faktiskt höjde lönerna, skulle folk bli nöjda, eller skulle man ganska snart börja gnälla på lönen eller något annat?
Inga lärare här på forumet? Där har väl gjorts satsningar på att höja lönen?

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion