Författare Ämne: FIRE i bekantskapskretsen?  (läst 149 gånger)

anna

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
FIRE i bekantskapskretsen?
« skrivet: 7 augusti 2019 kl. 11:35:39 »
Hej!
Jag undrar lite hur det är för er som är FIRE intresserade. Hur ser er bakanntskapskrets ut? Umgås ni med likasinnade?
Lagar ni billig undertian mat till matlådorna tillsammans och pratar med vördnad om Bogle och indexfonder? Eller
umgås ni med maximalister som bränner hur mycket som helst?

Jag tycker nämligen att det är lite svårt det hela. Saknar vänner som verkligen är med på tåget. Samtidigt tycker jag mig märka ett ökat intresse för FIRE. Typ nån har läst nån av de nya svenska FIRE böckerna och blivit såld och en annan lyssnar på chooseFI men samtidigt är det i min bekantskapskrets väldigt mycket fokus på inkomsterna och ett fåtal är intresserade av investerande men ingen är så intresserad av sparar biten.

I min bekantskapskrets har majoriteten hög inkomst (läkare, ingenjörer osv) men ingen verkar ha så mycket sparande. Och de verkar leva ganska slösaktigt. Jag kan känna mig lite udda när det jämt ska tjatas om att jag måste med på AW eller att folk vill åka till MOS.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: FIRE i bekantskapskretsen?
« Svar #1 skrivet: 7 augusti 2019 kl. 12:34:38 »
Jag håller med dig om att det är ett svårt ämne att gå in på med sina vänner. Som en känd poddare sa, "Folk pratar hellre om sitt sexliv än pengar". Jag har länge hållt mina tankar och ideer för mig själv. Men efter att jag pratat och berättat hur jag vill leva mitt liv med min sambo så har det blivit lättare att prata om det med andra. Jag brukar fiska lite hos dom jag tror är intresserade av det och när jag märker att dom faktiskt har någon "spartanke" så lägger jag in mer och djupare diskussioner allt eftersom. Men jag har fortfarande inte hittat någon som jag verkligen kan diskutera FIRE med lika mycket som jag hade velat förutom min sambo då och även hon tröttnar rätt fort då hon inte riktigt fattat grejen fullt ut än.

Jag tror jättemånga vill spara pengar och investera men vet inte hur dom ska göra och att det faktiskt är möjligt att bli ekonomiskt fri på 7-15 år om man bara vill. När jag berättar att vårt mål är att bli FI innan vi är 50 så tycker alla att det är ett jätte intressant mål och att dom själva faktiskt skulle vilja nå dit dom med.

Så mitt tips är att lägga in små pikar eller frågor allt eftersom så kommer du nog hitta någon som delar samma intresse. Fast räkna med att dom kanske bara kan 10% av vad du kan om FIRE.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 7 augusti 2019 kl. 20:02:01 »
FIRE är inget jag går runt och pratar om. Det finns några svensk böcker som finns hemma och vi lånat ut till barnen. Ämnet för oss och många vänner är ju passerat på grund av ålder.

Däremot kan det pratas pengar liksom miljö/klimatfrågor inklusive livstil. Det är nog ganska frekvent med vissa av vännerna samt barnen. De senare dock inte påtvingat något. Dottern, teknisk fysiker, har dock en livstil som gör att hon nog inte sätter sprätt på all lön.

Min/vår ingång till FIRE är ju snarare miljö och hållbarhet än att gå i pension tidigt även om jag gick i pension något tidigt. Självklart också varit intresserad att ekonomiskt ordna inför pensioneringen.

Med någon enstaka vän, i detta fall en kvinna, kan jag prata placeringar och trender.

Vill minnas ett arbetsställe som jag befann mig på slutade jag besöka lunchrummet. Det pratades kläder och shopping på sätt som bara var tråkigt. Det är däremot så att jag kan betala för något jag ville jag och med kvalite. Råkade exempelvis återupptäcka några meter Harris Tweed som jag ägde av högsta möjliga kvalite. Betalade villigt att det blev uppsytt till en kavaj. Jag känner mig klädd i den och den kommer hålla livet ut.

På ett sätt har jag haft lite tur. Har haft lite olika uppdrag den sista tiden innan pension och ett efter. Lite spretigt. Men det jag har kvar trivs jag gott i.  Det handlar om lönsamhet och klimat om jag förenklar det. Där träffar jag människor med engagemang, kunnande och förändringsvilja.

Hur kan jag ha sådan tur.
« Senast ändrad: 8 augusti 2019 kl. 03:15:50 av Trendsökaren »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2019 kl. 12:30:03 »
Lite både och.
Några vi umgås med lever också lite billigare, men inte snålt på något vis. Men jobbar på passiva inkomster, på att få mer frihet i arbetet så de kan vara mer i sitt hur i Spanien.

Andra vänner däremot lever upp varenda krona och lite till. Jag antydde lite att kanske behöver man inte kryssa i karibien OCH även ha en fjällenvecka varje år? Särskilt när man inte har pengar till det riktigt. De får hela tiden ta ut max i lön vad deras företag kan ge. Sparar inget.