Författare Ämne: Syra/fermentera kål  (läst 23 gånger)

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Syra/fermentera kål
« skrivet: 6 augusti 2019 kl. 12:07:07 »
Det har numera skrivits en del om att fermentera grönsaker. En av de bättre böckerna för den som vill ha en praktiskt vägledning är ”Fermentera mat med jäst, mögel och bakterier”. Det är en mycket praktisk vägledning och med bra recept.

https://www.adlibris.com/se/bok/fermentera-mat-med-jast-mogel-och-bakterier-9789113071121

Det finns en del andra böcker som går igenom mera hälsofrågan kring pre - och probiotika och dess betydelse för tarmfloran och eventuella hälsoffekter.

Alla syrade saker som säljs i affärer innehåller inte levande bakterier. Tistelvind är ett märke som säljs bl a på ICA och som är syrat och innehåller levande kultur. Så för den som vill prova detta kan alltså köpa deras grejer.

Göra egen sur- eller rödkål är enkelt och billigt. Vi tycker också att det är gott. Man kan säkert äta vegetariskt till detta men vi äter bratworst, köttbullar eller stekt och rimmat stekfläsk till.

Man förvarar sin sur - och rödkål i kylskåpet när den är fermenterat färdigt. Att steka något och lägga upp kålen är snabbt, enkelt och gott.

Enklaste och billigaste metoden är att använda burkar med patentlock från IKEA när man fermenterar. Patentlocket gör att gaserna som bildas vid fermenteringen kan släppas ut.

Jag använde sådana burkar i början innan jag köpte en större burk från Kilner. Den går också att använda om man vill göra små satser med vin. Finns andra system att köpa på nätet.

Det som behövs också är en bra köksvåg. Det är hyggligt noga med salthalten.

« Senast ändrad: 6 augusti 2019 kl. 17:00:52 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
SV: Syra/fermentera kål
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 07:28:29 »
Här är författaren till Fermentera mera i tv.

https://m.youtube.com/watch?v=wRnAuRnGTk0

Vi lever ju ganska olika liv eftersom vi har två boenden. Köket i Torpet är ingen höjdare. Trångt är förnamnet. Nu också präglat av tillverkning av vin. Vi äter tyvärr inget syrat på sommaren. Mycket matjessill och färskpotatis och på kvällarna grill. Ugnen har också gått sönder och vi är osäkra vad vi skall göra med köket. Renovera skorstenen är prioriterat.

Men kommer snarast möjligt starta en sats med surkål när vi är i lägenheten.

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 08:50:26 »
Har lånat boken på bibblan tidigare och syrat lite i omgångar och då gjort främst kimchi och surkul. För närvarande är lagret tomt men sätter nog en ny laddning snart.

Ett problem med de där burkarna tycker jag, att när locket är stängt så pyser inte gasen ut utan det byggs upp ett ganska stort övertryck, så när jag lättar på snäppet så sprutar det ut vätska. Mindre trevligt. Har du något tips kring detta?

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 09:54:41 »
 :D

Tack för bra fråga omkring ett problem som även jag brottats med.

Det är ett problem som kan lösas på olika sätt. Det finns burkar som kan köpas med vattenlås. Min dotter har någon amerikanskt system med mindre burkar med vattenlås. Jag har ju också en burk på tre liter med vattenlås. Vattenlåset gör ju att det inte byggs upp något större tryck.

Men du har antagligen för hög nivå i burken. Om du använder plastpåse längst upp för att trycka ner kåle se till att det finns en luft mellan plastpåsen och locket. Det är när vattennivån är för hög som du riskerar sprut. När jag använder Ikeas patentburk så står den på ett blomfat.

Så är min erfarenhet. Luftspalt och/eller vattenlås.

« Senast ändrad: 13 augusti 2019 kl. 09:58:25 av Trendsökaren »