Författare Ämne: Minska kostnader för el, vatten, sopor m m  (läst 594 gånger)

Trendsökaren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
Minska kostnader för el, vatten, sopor m m
« skrivet: 28 juli 2019 kl. 06:22:35 »
Startar en tråd om hur man kan minska sin kostnader för allt det som ingår i kostnader för fastighet/hus. Motiveringen till detta behöver inte bara vara ekonomiska utan det kan vara åtgärder som är bra för miljö och klimat.

Jag är ju pensionär med något kvarstående uppdrag och detta inom ett energiföretag som genomgått en förändring till att i sin egen verksamhet bli helt fossilfri. En lärdom var att detta inte egentligen var speciellt svårt. Bolaget är fortfarande lönsamt. Men det tog tid.

Jag har själv ägt hus och varit ordförande i en bostadsrättsförening. Detta uppdrag handlade mestadels om att sanera en förskräckligt dålig ekonomi. Det tog också några år att göra detta. De största kostnadsminskningarna kunde på sikt göras inom det finansiella området. Men det kunde också göras kostnadsminskningar för alla andra kostnadsslag.

Genom att minska kostnaderna kunde amorteringar öka och detta innebar en ränta på räntaeffekt fast med mindre och mindre kostnader för lån.

På två år har jag nu själv minskat den årliga förbrukningen av el från 14500 kWh till nu 9200 kWh. Detta för lägenhet och Torpet. Det senare är värmt året om.
.................

Där det rent tekniskt går har jag bytt till ledlampor. De senaste våras där jag gick igenom vad som fanns. Det kan finnas armaturer och dimrar där ledlampor inte fungerar i. Det finns led som alternativ för de flesta ljuskällor som vanliga lampor, lysrör och kvicksilverlampor. Man får uppmärksamma att man idag mäter ljusstyrka i lumen så att man får önskad ljusstyrka.

Det är omedelbart lönsamt att byta till ledlampor eller ledlysrör om dessa fungerar i befintlig armatur. Detta gäller även om man jämför med lysrör och den gamla typen av lågenergilampor.

Om man är orolig för lampor som flimrar så finns det en man som har en hemsida där han lägger ut resultatet på sina mätningar av ledlampor.

http://sle.se/led/
« Senast ändrad: 28 juli 2019 kl. 10:07:13 av Trendsökaren »

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
SV: Minska kostnader för el, vatten, sopor m m
« Svar #1 skrivet: 30 juli 2019 kl. 16:11:11 »
För att drastiskt minska energikostnaden i sitt hus bör man se över sin uppvärmning/varmvatten. Har man elradiatorer så ska man installera 1-2st luft/luft-värmepumpar.
Har man vattenburna element bör man göra en kalkyl att byta mot värmepump. Antingen berg eller luft/vatten beroende på förutsättningar och vart i landet man bor.
Har man tillgång till ved är ju alltid det att föredra rent ekonomiskt som uppvärmning om man vill lägga tid på det.
Jag har bergvärme som huvuduppvärmning. Men på vintern så eldar vi ved i vår kamin som står centralt i huset. En liten fläkt sprider värmen från kaminen till fler rum.

Vi har dessutom nyligen installerat 2st avloppsvärmeväxlare också. Så när vi spolar ner varmt vatten i kök och badrum så värmer vi upp värmepumpen lite extra.
http://www.rormontage.com/mm-vaxlaren/

Ta en titt på sopkostnaden. Vi hade möjlighet att välja att inte slänga "svarta påsar" alltså komposterbart i vårt kärl. Det gav oss en besparing på ca 100kr/mån.
Så numera komposterar vi allt själva på trädgården vilket gör att vi inte behöver köpa lika mycket jord till våra odlingar. Så det blev besparing 2 gånger.

Man ska helst diska i diskmaskin så mycket det går. Det drar mindre energi än att handdiska.

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 9 augusti 2019 kl. 07:51:15 »
Det som har betydelse för den totala påverkan är ju den totala konsumtionen.

Detta vet ju den FIRE-intresserade men säger det ändå.

I några avseenden betalar jag mer för att minska mitt klimatavtryck

Håller helt med dig. Man ska inte kolla sig blind på priset idag när man måste köpa något. Är någon produkt 20% dyrare men man kan anta att den håller 100-200% längre tid ska man ju alltid välja den dyrare. Det sparar både på miljön och plånboken i det långa loppet. Och tanken är ju att leva många år till :)

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 19:38:46 »
På landet/Torpet har jag varit noga med att väl isolera varmvattenrören. Skälen är flera. Men vi har en varmvattenberedare på 30 liter. Så för att minska risken för att duscha kallt har jag även isolerat rören som delvis var oisolerade.

https://gds.se/spara-energi/isolering/rorisolering-snabba-pengar

Materialet  har jag köpt på Bauhaus.

Bostadsrättföreningar bör absolut byta ut sina termostatventiler om dom är över 25 år. Tillverkarna garanterar bara optimal funktion up till 10 år men funkar såklart ofta längre än så. Men just i bostadsrättsföreningar kan det bli väldigt snedbelastat och det kan skilja så det är 18-25 grader i lägenheterna med ett gammalt system.
För att det ska vara ekonomiskt försvarbart skall men samtidigt se över flödesjustering och byta ut alla typer av cirkulationspumpar. Gamla pumpar drar enorma mängder energi och är igång dygnet runt, året runt. En sån investering brukar vara avbetalad inom 5-10 år. Har systemet varit riktigt dåligt innan kan det vara betalt på kanske 2-3 år.

Även i en vanlig villa bör man byta ut cirkulationspumpen på värmesystemet. Dom nya drar ca 5-25W istället för kanske 60-120W. Oftast sparar man in ett sånt byte på bara 2-3 år inkl installationskostnad för rörläggare. Så det är nog en av dom bästa energiinvesteringar man kan göra.
i en villa är det aldrig ekonomiskt försvarbart att byta ut gamla termostatventiler. Man byter dom endast för att dom blir dåliga och fastnar. Oftast fullt öppet eller fullt stängt och det blir fel temperatur då.