Författare Ämne: Minska kostnader för el, vatten, sopor m m  (läst 139 gånger)

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Minska kostnader för el, vatten, sopor m m
« Svar #15 skrivet: 9 augusti 2019 kl. 09:25:16 »
Det som har betydelse för den totala påverkan är ju den totala konsumtionen.

Detta vet ju den FIRE-intresserade men säger det ändå.

I några avseenden betalar jag mer för att minska mitt klimatavtryck

Håller helt med dig. Man ska inte kolla sig blind på priset idag när man måste köpa något. Är någon produkt 20% dyrare men man kan anta att den håller 100-200% längre tid ska man ju alltid välja den dyrare. Det sparar både på miljön och plånboken i det långa loppet. Och tanken är ju att leva många år till :)

Helt rätt! Tycker jag.

Jag har en något för stor bil för våra egna behov men hund och barnstolar/och plats för kärror  gör att vi kör en dieselbil i mellanstorlek.

Jag tankar den med bränsle med hög inblandning (50 %) av HVO. HVO är ett förnybart och syntetiskt bränsle gjort på olika restprodukter. Utsläppen av CO2 blir ju mindre.  Just den diesel som jag tankar köper jag på ST1 och kostar nog 30 öre mera än standarddieseln. Den klarar alla krav (standarden) som ställs på diesel.

Många biltillverkare godkänner inte idag att man tankar HVO 100. Min bil är inte godkänd för HVO 100. Men sanningen är att jag inte tankar den med HVO!00 av kostnadsskäl eftersom detta bränsle idag är ännu dyrare. Trots allt är jag ju pensionär.

Jag har ett uppdrag för ett industriellt företag. Jag är nog en av anledningarna till att de använder HVO.  Alltså lastmaskiner och alla dieselfordon körs på detta. Det finns en egen tank för HVO100 inom fabriksområdet. Det har tagit många år att bli fossilfri. Den sista åtgärden skedde i årskiftet. Då bytte man bränsle i en reservpanna. Företaget är fortfarande ett lönsamt företag som ger utdelning.
.............................................

Det finns antagligen många sådana samvetsfrågor. Alldeles nyss hade SvD en artikeln om fusk med grillkol. Sådant tillverkas i stora mängder av regnskog :o.  Den packas i Polen. Så det är inte säkert att kvalitetsmärkningar och ursprung stämmer.

Dock vid en nogrann läsning fanns det märkningar och företag med bra kontroll. Så ner i kallföråddet och granska vad jag handlat på ICA. Påsen var Svanenmärkt och tackar nu ICA att man trots allt är ett företag med koll. Åtminstone i denna fråga.
« Senast ändrad: 9 augusti 2019 kl. 10:30:28 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 10 augusti 2019 kl. 07:04:26 »
Vi har för några veckor sedan sålt båten. Vi fick ett återfall till båt och hade köpt en liten ruffad snipa på 7 meter.  På sätt och vis en mycket lyckat tillägg till Torpet. Genom att jag också inte betalade för bryggplatsen så var det relativt billigt också. Men den drog mera energi än hon i praktiken gav tillbaka.

Åldrandet gör också att det inte är lika självklart att hoppa i land. Hustrun har lite svårare att acceptera detta än vad jag har. När man är äldre så har snart alla vänner haft cancer eller annat elände. Att var lite osäker när man skall hoppa i land är ett mindre problem.

Men nu slipper vi kostnader för upptagning, vinterförvaring, försäkring samt allt annat småplock som hör en båt till.

Försäljningssumman kommer nu åtminstone delvis betala renoveringen av skorstenen. Den är så dålig att den delvis måste muras om.

Köparen var en kvinna som körde den tillsammans med sin syster till sin nya hamn  6 timmar bort sjövägen. Hon har ringt och berättat hur lycklig hon är för båten. Jag är i stort sett glad att slippa sköta om den men glad att allt fungerar.

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 10 augusti 2019 kl. 17:06:56 »
Eftersom jag nu förstått att vi har en rörläggare som medlem på forat skulle det vara bra att få lite belyst kring termostatventiler. Mer än jag gör här.

I min Brf har vi byt dessa. Fastigheten är ju nu över 25 år och olika typer av utrustning har nått sin yttersta livslängd.

Termostatventiler gör att man kan tillgodogöra sig ”spillvärme” som uppstår av solstrålning, matlagning,  tv-tittande o s v. Därför bör man uppmärksamma om gamla termostatventiler  börjar krångla.

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 11 augusti 2019 kl. 09:49:33 »
På landet/Torpet har jag varit noga med att väl isolera varmvattenrören. Skälen är flera. Men vi har en varmvattenberedare på 30 liter. Så för att minska risken för att duscha kallt har jag även isolerat rören som delvis var oisolerade.

https://gds.se/spara-energi/isolering/rorisolering-snabba-pengar

Materialet  har jag köpt på Bauhaus.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 19:38:46 »
På landet/Torpet har jag varit noga med att väl isolera varmvattenrören. Skälen är flera. Men vi har en varmvattenberedare på 30 liter. Så för att minska risken för att duscha kallt har jag även isolerat rören som delvis var oisolerade.

https://gds.se/spara-energi/isolering/rorisolering-snabba-pengar

Materialet  har jag köpt på Bauhaus.

Bostadsrättföreningar bör absolut byta ut sina termostatventiler om dom är över 25 år. Tillverkarna garanterar bara optimal funktion up till 10 år men funkar såklart ofta längre än så. Men just i bostadsrättsföreningar kan det bli väldigt snedbelastat och det kan skilja så det är 18-25 grader i lägenheterna med ett gammalt system.
För att det ska vara ekonomiskt försvarbart skall men samtidigt se över flödesjustering och byta ut alla typer av cirkulationspumpar. Gamla pumpar drar enorma mängder energi och är igång dygnet runt, året runt. En sån investering brukar vara avbetalad inom 5-10 år. Har systemet varit riktigt dåligt innan kan det vara betalt på kanske 2-3 år.

Även i en vanlig villa bör man byta ut cirkulationspumpen på värmesystemet. Dom nya drar ca 5-25W istället för kanske 60-120W. Oftast sparar man in ett sånt byte på bara 2-3 år inkl installationskostnad för rörläggare. Så det är nog en av dom bästa energiinvesteringar man kan göra.
i en villa är det aldrig ekonomiskt försvarbart att byta ut gamla termostatventiler. Man byter dom endast för att dom blir dåliga och fastnar. Oftast fullt öppet eller fullt stängt och det blir fel temperatur då.

Trendsökaren

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 14 augusti 2019 kl. 05:17:50 »
Det var en gedigen genomgång!

Idag finns det Så kallade FTX aggregat som är gamla. FTX innebär att ventilationen har både in och utluft med värmeåtervinning. En del har säkert börjat tjäna ut, reservdelar finns ieventuellt inte längre. Ny kan vara effektivare med högre värmeåtervinning (80 %) än det gamla aggregatet (50 %) samt att fläkten drar mindre el. Förtjänsten med att byta kanske inte är enorm men bidrar ändå att minska förbrukningen av energi.

I vår bostadsrättsförening håller dessa aggregat på att bytas ut.  Det fanns inte längre vissa reservdelar i form av en styrbox.

http://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/