Författare Ämne: Minska kostnader för el, vatten, sopor m m  (läst 368 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
Minska kostnader för el, vatten, sopor m m
« skrivet: 28 juli 2019 kl. 06:22:35 »
Startar en tråd om hur man kan minska sin kostnader för allt det som ingår i kostnader för fastighet/hus. Motiveringen till detta behöver inte bara vara ekonomiska utan det kan vara åtgärder som är bra för miljö och klimat.

Jag är ju pensionär med något kvarstående uppdrag och detta inom ett energiföretag som genomgått en förändring till att i sin egen verksamhet bli helt fossilfri. En lärdom var att detta inte egentligen var speciellt svårt. Bolaget är fortfarande lönsamt. Men det tog tid.

Jag har själv ägt hus och varit ordförande i en bostadsrättsförening. Detta uppdrag handlade mestadels om att sanera en förskräckligt dålig ekonomi. Det tog också några år att göra detta. De största kostnadsminskningarna kunde på sikt göras inom det finansiella området. Men det kunde också göras kostnadsminskningar för alla andra kostnadsslag.

Genom att minska kostnaderna kunde amorteringar öka och detta innebar en ränta på räntaeffekt fast med mindre och mindre kostnader för lån.

På två år har jag nu själv minskat den årliga förbrukningen av el från 14500 kWh till nu 9200 kWh. Detta för lägenhet och Torpet. Det senare är värmt året om.
.................

Där det rent tekniskt går har jag bytt till ledlampor. De senaste våras där jag gick igenom vad som fanns. Det kan finnas armaturer och dimrar där ledlampor inte fungerar i. Det finns led som alternativ för de flesta ljuskällor som vanliga lampor, lysrör och kvicksilverlampor. Man får uppmärksamma att man idag mäter ljusstyrka i lumen så att man får önskad ljusstyrka.

Det är omedelbart lönsamt att byta till ledlampor eller ledlysrör om dessa fungerar i befintlig armatur. Detta gäller även om man jämför med lysrör och den gamla typen av lågenergilampor.

Om man är orolig för lampor som flimrar så finns det en man som har en hemsida där han lägger ut resultatet på sina mätningar av ledlampor.

http://sle.se/led/
« Senast ändrad: 28 juli 2019 kl. 10:07:13 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Minska kostnader för el, vatten, sopor m m
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2019 kl. 05:55:21 »
Alla har två typer av abonnemang för att få el. Själva nätet är monopol och priset för detta är inte förhandlingsbart. Själva elavtalet är förhandlingsbart och kunden förväntas välja ett avtal. Gör man inte detta som kund får man ett så kallat anvisningsavtal. Dessa avtal är oftast dyra.
Ca en halv miljon hushåll har idag sådana ogynnsamma anvisningsavtal som man alltid får när man flyttar in i en ny bostad om man inte gör ett aktivt val av ny elleverantör.

Man kan välja via Elskling men då får man ett lockpris som bara gäller för viss tid. Nackdelen (?) är att man då måste teckna om avtalet när denna tid har gått för att få lågt pris.

Man har alltid möjligheten att själv försöka förhandla med sin elleverantör. Jag mailade till min leverantör av själva elen och förhandlade bort den fasta kostnaden på mina två abonnemang för själva elen. Jag kom då att få en mindre kostnad på ca 100 kr per månad inklusive moms.

Själva kostnaden för nätet är inte förhandlingsbart. De stora nätägarna har höjt sin priser kraftigt de senaste åren. Vad man kan göra är att försöka spara och effektivisera sin elanvändning. Man betalar alltid en så kallad överföringsavgift per förbrukad kWh.
« Senast ändrad: 29 juli 2019 kl. 06:15:35 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 30 juli 2019 kl. 07:00:13 »
Den del på vattenkranar som sitter längst ut på en vattenkran kallas strålsamlare eller perlatorer. De har till uppgift att bl a blanda in luft i vattenflödet. De bestämmer också hur mycket vatten per minut som kranen kan leverera. Vattenmängden mäts i liter per minut.

Så om man vill mäta vilken mängd vatten som dina perlatorer ger tar man ett litermått och mäter hur många liter vatten det kommer under en minut när kranen är helt öppen.

Det finns perlatorer som begränsar vattenflödet men blandar in mera luft. Detta för att spara vatten.

När jag var aktiv i bostadsrättsförenings styrelse erbjöd vi alla medlemmar att frivilligt byta till nya perlatorer med något mindre mängd vatten. Så i lägenheten har vi numera perlatorer som i kökskranen ger 9 liter och i handfatet 6 liter. Så vill jag minnas saken.

I Torpet bytte jag först i somras och då till perlatorer som ger 5 liter per minut. Jag köpte dessa på Bauhaus.

Här en liten video om att byta en perlator.
https://youtu.be/64ELvp9AsXY

« Senast ändrad: 30 juli 2019 kl. 07:57:24 av Trendsökaren »

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 30 juli 2019 kl. 16:11:11 »
För att drastiskt minska energikostnaden i sitt hus bör man se över sin uppvärmning/varmvatten. Har man elradiatorer så ska man installera 1-2st luft/luft-värmepumpar.
Har man vattenburna element bör man göra en kalkyl att byta mot värmepump. Antingen berg eller luft/vatten beroende på förutsättningar och vart i landet man bor.
Har man tillgång till ved är ju alltid det att föredra rent ekonomiskt som uppvärmning om man vill lägga tid på det.
Jag har bergvärme som huvuduppvärmning. Men på vintern så eldar vi ved i vår kamin som står centralt i huset. En liten fläkt sprider värmen från kaminen till fler rum.

Vi har dessutom nyligen installerat 2st avloppsvärmeväxlare också. Så när vi spolar ner varmt vatten i kök och badrum så värmer vi upp värmepumpen lite extra.
http://www.rormontage.com/mm-vaxlaren/

Ta en titt på sopkostnaden. Vi hade möjlighet att välja att inte slänga "svarta påsar" alltså komposterbart i vårt kärl. Det gav oss en besparing på ca 100kr/mån.
Så numera komposterar vi allt själva på trädgården vilket gör att vi inte behöver köpa lika mycket jord till våra odlingar. Så det blev besparing 2 gånger.

Man ska helst diska i diskmaskin så mycket det går. Det drar mindre energi än att handdiska.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 juli 2019 kl. 23:34:59 »
Du verkar ha koll på saker och ting och gjort mycket själv för att få ner kostnaderna för boendet.

När jag själv skriver i tråden kommer jag nog oftast belysa mina erfarenheter i små område åt gången eftersom jag just nu tycker att detta fora behöver inlägg oftare.

.......
På Torpet komposterar vi själva. Vi får lägre kostnader för hämtningen och får samtidigt värdefullt jordförbättringsmedel till odlingarna.

Vi har pratat med en granne om att vi kanske skall dela kärl. Detta sänker kostnaderna ytterligare. Vi skulle få 10 meter längre till kärlet vilket inte gör något. Jag vet inte om alla kommuner erbjuder möjlighet att dela kärl men så är det åtminstone i några.

I bostadsrättsföreningen gjorde vi en upphandling av ”sophämtning” för några år sedan. Kommunen har ensamrätt till fraktionerna brännbart och komposterbart men annat kan andra hämta. Då blev det betydligt billigare med Allfrakt och vi fick även flera fraktioner. Nu kanske skillnaderna inte är så stora? Återvinning av våra sopor utvecklas ju över tid.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2019 kl. 06:09:24 »
k00lix tar upp vedeldning vilket är ett ämne för sig. Borde skapas en separat tråd för detta. Jag har också en så kallad kaminfläkt på Torpet. De passar speciellt bra på kaminer som inte har ett stort värmelager. Har de stora magasin för värmelagring så kanske yttemperaturen på kaminens topp inte blir tillräcklig het för att driva en vanlig kaminfläkt.

Kaminfläktar drivs vanligen av ett termoelektriskt element som kan omvandla värme till elektricitet.
Jag har köpt en billig sak från Biltema som hittills fungerat väl hos oss. Finns annars i olika modeller i olika prisklasser.

Jag vet sedan tidigare att det inte är helt enkelt att hitta dokumentation och forskning kring hur effektiva kaminfläktar är. Men här mindre försök som visar en höjning av rumstemperaturen med 1 grad när kaminfläkt användes.

http://www.reuk.co.uk/wordpress/heating/valiant-heat-powered-stove-fan-testing/

http://www.reuk.co.uk/wordpress/heating/valiant-premiair-4-stove-fan-testing/

« Senast ändrad: 31 juli 2019 kl. 11:04:03 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Minska kostnader för el, vatten, sopor m
« Svar #6 skrivet: 1 augusti 2019 kl. 09:10:57 »
Värmepumpen är redan nämnd som ett sätt att få ner kostnader för uppvärmning. Efter att barnen flyttade hemifrån funderade vi hur ville leva. Året var 2006. Jag minns inte själv vad som exakt fick mig att tycka att finansmarknaden var skruvad men så uppfattade jag det. Vi blev erbjudna att utan budgivning köpa en tomt med ett bohuslänskt torp 45 minuter frän Göteborg nära en buss.  Så jag önskade förankra mindre pengari finansmarknaden och ville vara mera förankrad i en lokal fastighetsmarknad för att kunna vara mera flexibel inför nästa steg i livet vilket skulle vara en något tidig pensionering, nytt boende m m . Sedan small finansmarknaden av. Vi hade också ett annat hus senare en lägenhet så länge vi arbetade.

Men första större saken vi gjorde i ”sommarhuset” var att installera en luft-luftvärmepump och bära ut fotogenkaminen samt bära in en liten vedkamin från Morsö modell Ekorren 1442.

Den fråga som jag ställde mig i höstas var när skall man byta en värmepump. Den gamla kunde enbart sänkas till 18 grader medan nya kan köras på lägre temperatur vilket kompenseras med kraftigare luftflöde för bättre spridning av värmen. Hur mycket skulle man kunna spara? Skulle man köra ”run to failure” eller skulle vi anse att den gamla tjänat ut rent ekonomiskt. Blev det senare alternativet. Kommer nog betala sig på tre till fyra år.

Det som också kom att hända var att vi fick nya vänner bland de fastboende samt att trädgården är som vi vill ha den. Så vår vilja att hitta ny lösning för hur vi vill bo och leva är just nu låg. Vi är genom barn och barnbarn förankrade i vår lägenhet i stan.

Så den där lösningen med ett enda boende vet vi inte hur vi skall åstadkomma. Kort uttryckt.

« Senast ändrad: 1 augusti 2019 kl. 10:38:29 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 2 augusti 2019 kl. 08:11:13 »
Försäkringar är ju ett mångfaseterat område där man måste bestämma omfattning, vilket/vilka bolag och det finstilta.

I våras kände jag mig något hågad att ta fatt i detta. Det visade sig att jag kunde få ner kostnaden med 20 % för bil och hemförsäkring utan att byta bolag. Vi hade ihaft dålig kontroll på vad vi betalat för. Så var det.

Vår nuvarande sommarbostad, Torpet har vi försäkrat i ett lokalt gammalt brandstodsbolag som numera heter Bohusassurans. Så började med att ringa dem för att fråga om priset för bilförsäkring vilket de ju inte försäkrar som de säger.

Först då börjar jag läsa det mera finstilta. Det visade sig då att man fick rabatt om ingen under 25 år kör bilen. Eftersom vi är pensionärer och till och med barnen är äldre än så så ringde jag vårt försäkringsbolag.

Inga problem med att få,åkdersrabatten bra men sedan råkade jag fråga om samordningen och mängdrabatt. Till min förvåning så hade jag en hemförsäkring som inte gav mängdrabatt. Fick alltså teckna en ny hemförsäkring som skulle ge samordningsrabatten.

...............
Om man bor i en bostadsrätt så måste man observera att man har och betalar ett bostadsrättstill om föreningen inte har en komplett försäkring som ersätter för parkett m m.

Om man bor i en bostadsrätt ansvara meddlemmen för ytskikt m m. Men det kan allts hända att det blir vattenskador som uppstår på grund av rör, tak mm som föreningen äger men som medlemmen får betalas för skadorna.

En del bostadsrättsföreningar. betalar i sin försäkring bostadsrättstilläget andra inte. Om en skada uppstår och varken medlem eller bostadsrättsföreningen har en komplett försäkring så får medlemmen betala för skadan. Så om det kommer in vatten från lägenheten ovanför så kan det bli så att skadan får betalas av den boende själv. Det kan vara stora och dyra skador.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 3 augusti 2019 kl. 07:42:21 »
Det är ett helt nytt sätt att leva med mobil, bredband och tv. Vi är där helt inne i en delningsekonomi idag. Den hardcore kanske minimerar TV och bredband mer än vi gjort?

I lägenheten ingår det ett internet och ett grundabonnemang med några TV-kanaler i avgiften.

Vi har Apple-tv både på landet och i lägenheten och får därmed tillgång till SVT Play m m. Ett tag lånade vi en Cromcast på landet men vill/behöver ha samma lösning på båda ställena.

Netflix delar vi med dottern.

Förra sommaren ordnade hustrun och jag ett familjeabonnemang med 20 GB. När vi fixade detta hos Telias butik uppstod det ett antal ”poäng” som gjorde att vi också köpte en router till Torpet. Så per person fick vi första året en kostnad på ca 300 kr per person inklusive sim-kortet till routern.

Då var vi nöjda eftersom vi med något mindre/samma kostnad fick Wi-fi på landet och lite bättre TV-utbud.

Men redan i maj upptäckte vi att 20 GB inte räckte. Beställde 10 extra GB vilket också tog slut innan månadens utgång :(.

Hur skulle vi göra utan att binda sig för större månatliga utgifter för ett abonnemang med obegränsad surf.

Så lösningen blev att en vän gick in i vårt familjeabonnemang med obegränsad surf. Det blev billigare för honom och något för oss också. Vi slipper också betala för extra surf.

Vännen (75+) betalar nu varje månad till vårt gemensamma servicekonto.

I vårt exempel är det Telias familjeabonnemang som vi använder.

« Senast ändrad: 3 augusti 2019 kl. 09:40:37 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 4 augusti 2019 kl. 09:16:15 »
Droppande kranar och läckande toaletter orsakar alltid onödiga kostnader. Om det är varmvatten är nog kostnaden minst 3 gånger större än om det är kallt vatten.

Kallt vatten värms dock alltid upp och stjäl så att säga värme från huset.

Igår bytte jag packning på en gammal typ av kran på landet. Detta är enkelt. Även om jag har egen brunn så vill jag inte ha droppande saker.

https://m.youtube.com/watch?v=Uyg8lWoBJso

Vi fick också för några dagar sedan mail från bostadsrättsföreningen om att de hittat en mera kraftigt läckande toalett. De beräknade kostnaden till 4400 kr för juli. Men då är det inte enbart en droppande kran utan ett relativt kraftigt läckage. Med viss regelbundenhet kontrolleras vattenmätaren i vår bostadsrättsförening. Man kan då se om man har någon droppande kran eller annat läckage. 

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 5 augusti 2019 kl. 07:58:01 »
Har inte sett att det inom FIRE pratas så mycket om att dela saker och andra nyttigheter som det då och då görs av de som är intresserad av hållbarhetsfrågor, vilket jag ju är.

Har tidigare delat bil och ett sommarhus men det är några år sedan. Vårt nuvarande sommarställe är dock tänkt för familjen och andra vänner men vi hyr inte ut det. Men har vänner som hyr ut sina sina sommarhus.

Vi delar hund, en liten förtjusande och barnvänlig labradorflicka, med vår dotter vilket fungerar mycket bra.

Under sommaren delar min hustru och dotter ett regionkort för kollektivtrafiken. Det sänds mellan dem via sms.

Som tidigare nämnts så delar vi Netflix och delar ett familjeabonnemang med obegränsad surf med vän. Vi delar också en prenumeration på den digitala utgåvan av SvD. I samband med mina något tidiga pensionering så avskaffades tidningar och extra tv-kanaler. Men nu tillbaka som delat.

Möjligt är att vi kommer dela soptunna med grannen samt en flytbrygga. Vi har i veckan sålt vår lilla ruffade snipa men har nytta av en flytbrygga när vi badar.

I vår Brf så har vi en gästlägenhet samt ett motionsrum. I princip är all utrustning skänkt.

Det här att man ger och får är kanske också är en form av delningsekonomi fast det är olika saker som ges och skänks.

Märkligt nog är det ingen byteshandel där vi byter på kommersiella grunder. Jag tar emot ved vilket jag får av grannar som då slipper köra bort den. Har precis fått ett kapat körsbärsträd. Körsbär är en fantastisk rökved. Så igår åt vi grillad (indirekt) kyckling där jag använt körsbär som rökved.  Blev mycket bra. Sedan blir det ved också.

Då och då ligger det bröd på bilen. Det är en bagare som lägger brödet där. Det är sådant som inte blivit sålt. Jag delar ut tomatplantor på våren samt hustrun tar då och då hand om områdets kattor om sådan hjälp behövs. M m.

Bagaren kan nog räknas som en form av FIRE. Arbetar i princip bara några timmar per dag.

« Senast ändrad: 5 augusti 2019 kl. 09:05:02 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 6 augusti 2019 kl. 07:20:33 »
2016 förbrukade vi årligen 14 500 kWh el i sommarhuset och lägenheten. Vi värmer torpet under hela vintersäsongen. Det var det år jag gick i pension.

Förbrukningen senaste året är nu nere i 9 200 kWh och tror att det kommer att sluta på ca 8500 kWh. Eftersom olika åtgärder är gjorda i slutet av 2018 och under 2019 så är väl förhoppningen sådan.

Men allt inklusive ny värmepump betalar sig nog på ca 3 år.

................
Vi har haft funderingar på en liten solelsanläggning på torpet. Jag är dock osäker på om det går att sätta solpaneler på detta tak. Konstruktionen är gammalmodig troligtvis från 1910.

Tillsammans med en granne har vi bokat ett besök av ett bolag som säljer och installerar solelsanläggningar. Så vi kommer att få reda på om det är möjligt.

Avkastningen blir dock inte lika bra som för de rena energisparåtgärder vi gjort. Men det är ok.
En besvärlighet är dock att skorstenen måste repareras innan vi eventuellt installerar solpaneler.

...................
Det går faktiskt att skaffa sig egen solel om man bor i en Brf.   Man avskaffar alla individuella elnätsabonnemang och låter föreningen betala för all el. Om anläggningen fortfarande kan räknas som förhållandevis liten så får man då ingen skatt på den el man producerar.

Alltså en mindre solelsanläggning har i princip gratis el men man får en investeringskostnad.

...........

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 7 augusti 2019 kl. 10:09:28 »
Det är ju få som skriver på detta fora. Varför är det så?

Tittade runt på de medlemmar som har bloggar. En trevlig blogg har ”Ibland gör man rätt”. Många kommentarer på inläggen. Fina bilder och i övrigt väl utformat.

https://iblandgormanratt.blogspot.com/2019/07/mina-mest-extrema-sparatgarder.html

Ett av de sista inläggen handlar om mera extrema sparåtgärder den bloggen bl a skildrar hur man tweakar toaletten. Det är ett trick som inte ger stora besparingar men som är gratis och oftast enkelt att göra. Man börjar med att justera flottören. Flottören flyter på vattnet och när vattennivån höjs i vattentanken så stängs vattnet av.

Därefter kan man sänka ner en tegelsten för att ytterligare minska förbrukningen. En gammal PET-flaska har jag använt mig av. Man fyller på lite grus och sedan vatten samt skruvar på korken och sänker ner den i tanken.

Genom att minska vattenförbrukningen minskat man också förbrukningen av värme. Allt vatten som passerar huset blir ju värmt mer eller mindre.

........

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 8 augusti 2019 kl. 09:25:36 »
På Torpet är det små ytor. Varmvattenberedaren är på 30 liter. Ibland är vi 5 vuxna och två barn där och ingen vill duscha kallt.

Så vi har en snålspolande duschmunstycke. Hittar ingen billig produkt som motsvarar vår handdusch som är några år gammal.

Men säkert lönsamt med en lite dyrare produkt.

.....................

På ett sådant här fora är det onödigt att skriva det jag gör nedan.

Dessa metoder som beskrivs här har en potential att minska kostnader. Det kan göras inom andra områden typ mat.

Då ökar utrymmet för konsumtion. Alltså individens miljö/klimatpåverkan behöver därför inte minska.

Det som har betydelse för den totala påverkan är ju den totala konsumtionen.

Detta vet ju den FIRE-intresserade men säger det ändå.

I några avseenden betalar jag mer för att minska mitt klimatavtryck
« Senast ändrad: 8 augusti 2019 kl. 11:25:40 av Trendsökaren »

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 9 augusti 2019 kl. 07:51:15 »
Det som har betydelse för den totala påverkan är ju den totala konsumtionen.

Detta vet ju den FIRE-intresserade men säger det ändå.

I några avseenden betalar jag mer för att minska mitt klimatavtryck

Håller helt med dig. Man ska inte kolla sig blind på priset idag när man måste köpa något. Är någon produkt 20% dyrare men man kan anta att den håller 100-200% längre tid ska man ju alltid välja den dyrare. Det sparar både på miljön och plånboken i det långa loppet. Och tanken är ju att leva många år till :)