Författare Ämne: Göra eget vin  (läst 257 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 158
    • Visa profil
Göra eget vin
« skrivet: 26 juli 2019 kl. 08:10:13 »
Förra året började jag göra eget vin. I år har jag hittills gjort en mindre sats av körsbärsvin. Någon av de närmaste dagarna kommer jag jäsa en sats på ca 9 liter plommonvin. Har också tillräckligt med druvor för att försöka göra ett eget rödvin.

Jag använder jästkärl med tappkran och vattenlås. Det är det enklaste sättet. Man kanske börjar med ett kärt på ca 10-15 liter. De är livsmedelsgodkända och hyggligt billiga att köpa.

Det finns många sätt att göra vin på. Du kan vildjäsa, använda vanlig jäst eller köpa någon typ av vinjäst. Jag köpte sist ett kitt med jäst m m för 49 kr som säkert räcker till minst 25 liter.

Plommonvin kan göras med eller utan kärnor. I år skall jag jäsa med kärnorna eftersom det ger en smak. Man kan använda citronsyra och tanniner för att öka syra och ge lite aningens bitterhet. I år kommer jag att använda röda vinbär och lite rönnbär för detta syfte.

Vinet kan göras torrt eller med någon sötma.

Jag börjar med att ha sönder frukten. Sedan häller jag på kokhett vatten där jag blandar i viss del av sockret. Skall man vara noga så tillsätter man bara vatten och mäter sedan sockerhalten för att kunna tillsätta beräknad sockermängden. Jag smakar själv istället av sötma m m under jäsningen.

Sedan tillsätter du enzymet pectolase och väntar tills nästa dag med att tillsätta jäst och jästnäring.

Man låter nu jäsningen starta och rör/skakar kärlet dagligen så att fruktmassan blandar sig med vätskan.

Efter 3-7 dagar tar du bort skal och eventuella kärnor. Tillsätter eventuellt mera socker.

För recept kolla på nätet.

https://receptfavoriter.se/matartiklar/jaes-ditt-eget-vin-av-frukt-och-baer.html

« Senast ändrad: 26 juli 2019 kl. 18:19:25 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
SV: Göra eget vin
« Svar #1 skrivet: 5 augusti 2019 kl. 23:27:40 »
Idag har jag köpt en silduk som passar till olika storlekar av jäshinkar. Fast i en fysisk butik i Göteborg.
https://www.amazon.com/Strainer-Metal-Frame-Ginger-Preserves/dp/B007WRJJ8S

Håller nu på att sila plommonvinet.

Det har nästan slutat jäsa och  sötar det något. Imorgon kommer jag avsluta jäsning och senare påbörja med arr tillsätta klanmedlemmen.

Plommonvin kan exempelvis blandas med en billig cava om man vill ha en enkel drink.

Köpte också jäst m m till nästa vin som skall göras. Har en enormt stor vinranka som växer på berget. De är inte mogna ännu. Förra året blev allt till ättika.
« Senast ändrad: 5 augusti 2019 kl. 23:32:05 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2019 kl. 09:50:20 »
Plommonvinet är klart men skall nu stå i jäshinken för att klarna och sedimentera fasta partiklar.

Det är mycket gott enligt hustrun. Jag har ju smaksatt vinet med en halvliter av ett kok bestående av mest röda vinbär men också av krusbär, rönnbär och lingon.

Syran är lik en syrlig hård karamell. De olika bären innehåller olika typer av syror som citron-, vin-, oxalsyra m m.

Bitterheten från rönnbären och lingon finns där i bakgrunden.

Redan provat att göra en välkomstdrinkar på lite plommonvin och vitt vin. Det blir mycket gott.

Det finns att läsa hur man balanserar de olika grundsmakerna som sött, beskt, syra och salt inklusive umami Men det blir då ofta kring hur man lagar mat och blandar drinkar. Typ:
http://www.professionalsecrets.se/sv/ps/ps-university/chef-de-commis/lilla-smakskolan/allt-om-beskt/

Man kan också köpa tanniner och citronsyra för att balansera smakerna och göra ett vin intressantare.

........

Vindruvorna är inte mogna. Men skall prova att göra rött vin eller skall jag göra ett vitt vin?
« Senast ändrad: 10 augusti 2019 kl. 10:06:16 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 september 2019 kl. 13:19:43 »
Det bestämdes attt vi skulle försöka göra vitt vin av våra blå druvor. Stocken är 15 år gammal och har fåtts som present. Den planterades vid  en bergskanten ca 4 meterhög och har brett ut sig. Jag har inte skött den. Skulle antagligen bli bättre druvor om jag klippte ner den. Mängden druva per m2 är gigantisk.

Vit vin jäses utan skal och kärnor.

Det som jag köpt är en jäspåse fast affären var betydligt billigare än näthandeln.
https://www.visombrygger.se/JASPASE-till-hink-pp.html

Först använder vi händerna för att mosa druvorna. När man fått ihop en stor kastrull så använder man jäspåsen för att vrida ut druvmusten. Inget snabbjobb.

Nu har vi fått ihop 12 liter must men det verkar bli ett rosévin. Då får det bli så.

Nu skall vi åka på barnkalas. Så vi ställer in den lilla jäshinken med druvmust i kallkällaren och fortsätter ikväll.

........

Jag hittar inte mätaren där man mäter sockerhalten. Det får bli lite ca med hur mycket socker som vi kommer ha i.

« Senast ändrad: 16 september 2019 kl. 09:29:27 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 september 2019 kl. 09:53:11 »
Igår tillsatte jag först enzym/pectolase och klarningsmedel/bentonit till druvmusten. Väntade några timmar och tillsatte sedan jäst och jästnäring samt 2 kg socker. Ställde jäskärlet varmt under värmepumpen.

Enligt det recept jag ungefärligt följer skall man tillsätta 4,5 kg socker till ett stort jästkärl. Men jag använder ju bara druvmust, inget vatten samt ett litet jästkärl. så jag får det till ca 2 kg. Det är svårt att veta hur mycket det borde vara eftersom jag inte vill göra ett starkvin utan ett rimligt rosévin. Men vi får väl smaka oss fram till när vi skall avbryta jäsningen. 

Vi bor ju på två ställen  i praktiken. Något svårt att hålla reda på grejerna men får väl köpa en sockerhaltsmätare till.

Jäsningen har nu kommit igång och nu ställer jag jäskärlet i gästrummet som är lite kallare.

Provsmakar musten och det är en hög syra. Om syran upplevs för hög allteftersom sockerhalten minskar finns det väl bara två sätt. Ett är väl att späda lite med vatten eller göra en andra jäsning. Det senare vet jag inget om.

« Senast ändrad: 16 september 2019 kl. 10:51:53 av Trendsökaren »

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 september 2019 kl. 10:39:28 »
Vårt vita vin står fortfarande och jäser. Det smakar mycket druva fast är fortfarande något sött. Det skall bli helt utjäst och torrt vitt vin. Då slipper man ju oroa sig för efterjäsning i flaskan.

Jag har tappat om det en gång i avsikt att få bort bottensatsen som ju verkade vara röda färgämnen. Har då fyllt på med någon liter nypressad druvmust.

Men har bara öppnat locket denna gång. Provsmakning sker från tappkranen.

Men hur kallt/varmt skall vinet stå? Nu står det i det lite kallare gästrummet som nu har dörren stängd och ingen värme påsatt.

http://barbroguaccero.it/Vinifiering/Vitt-vin

Det finns idag ca 40 små mera professionella vinmakare i Sverige med egna odlingar.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 3 november 2019 kl. 14:50:02 »
Igår tillsatte jag jäststopp i vårt vita vin. Skakat dunken för att få bort kolsyran. Jästen har idag sjunkit till botten och tömmer kärlet och häller bort bottensatsen. Fortsätter skaka. Har nu tillsatt klarningsmedel som skall hjälpa vinet att bli klarar.

Men hur smakar vinet. Det har lite dragning åt rosé vilket är tyvärr. Det är mycket torrt.

Det får nog användas som en drink tillsammans med plommonvinet. En ö-variant av Kir.

Prästen Felix Kir var en fransk krigshjälte som efter kriget blev borgmästare i Dijon vars tillgångar bl a var ett strävt vitt vin och svarvinbärslikör. Han gav tillåtelse till att svartvinsbärslikören skulle kunna namnges som Kir. Sedan promotade han drinken på olika besök.

En viss lagring kommer att runda av smaken av skal.

« Senast ändrad: 3 november 2019 kl. 17:38:36 av Trendsökaren »

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 7 november 2019 kl. 06:20:09 »
När vinet jäser ska det stå i rumstemperatur. ca 18-21 grader är optiomalt.
När det jäst färdigt och du tappat om det för klarning så kan det stå kallare, ner mot 15 grader.

Jäststopp kan ge bismak så det använder jag aldrig. Bättre att låta vinet bli färdigt av sig själv. Däremot om alkoholhalten blir för hög ska jässtopp tillsättas för att avstanna processen.
Klarningsmedel kan också ge viss bismak. Det enda den produkten gör är att få finare färg på vinet. Så det är inte heller ett måste för hembryggning.
Prova nästa sats att ta bort dom 2 ingredienserna och se om det blir någon smakskillnad.

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 7 november 2019 kl. 10:08:01 »
Du har nog helt rätt. Man bör undvika tillsatser när det gäller föda och dryck om det förövrigt är klokt. Men är ju inte ”absolut hardcore”.

Anledningen till att använda jäststopp är att jag inte vill ha ett vitt vin med för hög alkoholhalt samt att jag vill försöka göra ett klart vin med liten bottensats.

När jag gör plommonvinet så tillsätter jag stegvis socker tills det jäst klart. Jag styr sötman genom att smaka. Bil minnas att jag använder bentonit som hjälp vid klarning.

Men trevligt att du verkar göra vin. Vad och hur?
« Senast ändrad: 7 november 2019 kl. 14:57:10 av Trendsökaren »

Lotta

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 8 november 2019 kl. 21:15:09 »
Låter spännande! Jag har nu ny sats på gång av årets skörd.
Jag vildjäser fyra liter svarta vinbär och fem liter vatten i en drickakagge. Stoppar i åtta sockerbitar om dagen, skakar lite och när bären blivit rejält uppsvällda (förra veckan) så silas de bort och vinet får komma tillbaka i kaggen. Häller i lite socker och smakar vartefter så det blir lagom sött, alltså inte speciellt sött...  Fjolårets blev sliskigt, men dög bra som julklapp i fina flaskor 😁

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 9 november 2019 kl. 12:43:45 »
 :). Enklare  kan det ju inte göras.

Efter ett misslyckande förra året att göra mitt första egna röda vin så har jag blivit mera försiktig. Det var inte kul att hälla ut 25 liter i komposten.

Men vildjäsning kommer jag nog prova.

Vin på svarta vinbär finns som idé. Har satt två nya buskar men de är för små att ge något. Jag tänker mig gärna sådant för att blanda med vitt vin eller något bubbel. Mitt plommonvin blandas med vitt vin till en välkomstdrink, typ.

Mitt första torra vin är än så länge mitt första vita vin dock gjort på blå druvor. Det är dock nu något för torrt. Kan behöva någon liten sötma men inte mer än ett vanligt vitt vin. Dock rädd för efterjäsning eftersom jag inte maxat alkoholhalten.

Kommer dock prova det som blandning till mitt plommonvin.

Eget vin är utmärkta presenter.

Något annat vin som du gjort eller har som idé?

« Senast ändrad: 9 november 2019 kl. 12:46:32 av Trendsökaren »

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 11 november 2019 kl. 16:36:04 »
Jag har provat lite olika viner genom åren men många har tyvärr blivit angripna av någon typ av mögel i något steg eller att vindruvorna inte har varit rätt sort att göra vin på smakmässigt.
Så numera ska jag undvika att jäsa det i källaren och se om det hjälper.

Jag provade ett vin på röda & svarta vinbär och blåbär och det blev supergott! Så det rekommenderas att prova.
Det jag alltid lyckats med är glöggen iaf. En sats står på jäsning just nu. I år har jag använt detta recept fast jag jäser på riktig Damejeanne och inte plasthink. Det känns som att det är stor risk för bakterietillväxt där.

https://www.tasteline.com/recept/dunderglogg-nagra-flaskor/

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 11 november 2019 kl. 20:03:19 »
Intressant! Men skulle viklja veta om blåbärs/svartvinbärs/rödavinbärsvinet är torrt eller sött.

Varför inte ge ditt recept på glögg. Jag är nyfiken.

Jag använder jäshink och skakar nmed kokande vatten samt kokar smådelarna.

En bra tanke med glögg. Nu har jag ju vitt vin från ön och hittar ett recept baserat på vitt vin

https://www.santamariaworld.com/se/recept/vit-glogg-med-kanel-kardemumma-och-apelsin/

Nu har jag inte kryddorna på plats eller apelsinen Men provar med en skvätt Cointreau. Detta blir farligt gott.

Behöver en bra present till mina närmaste grannar på ön.  Jag har fått ved, reglar och del i en badbrygga utan att betala :). Så en glögg med lokal bas vore en bra julgåva.

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 12 november 2019 kl. 16:46:20 »
Intressant! Men skulle viklja veta om blåbärs/svartvinbärs/rödavinbärsvinet är torrt eller sött.

Varför inte ge ditt recept på glögg. Jag är nyfiken.

Jag använder jäshink och skakar nmed kokande vatten samt kokar smådelarna.

En bra tanke med glögg. Nu har jag ju vitt vin från ön och hittar ett recept baserat på vitt vin

https://www.santamariaworld.com/se/recept/vit-glogg-med-kanel-kardemumma-och-apelsin/

Nu har jag inte kryddorna på plats eller apelsinen Men provar med en skvätt Cointreau. Detta blir farligt gott.

Behöver en bra present till mina närmaste grannar på ön.  Jag har fått ved, reglar och del i en badbrygga utan att betala :). Så en glögg med lokal bas vore en bra julgåva.

Det vinet var rätt torrt, jag gillar inte sockersmak så jag försöker undvika söta viner.
Jag har varje år googlat fram ett glöggrecept så troligtvis är det samma som jag länkat och då blir det bra!
Hemmagjord glögg/vin har jag gett bort flera gånger och det har alltid varit uppskattat så det kan du absolut ge bort om du själv tycker om det.
Man kan alltid göra glögg på redan färdigt vin. Finns tom. färdiga kryddblandningar från Santa Maria som man häller i vanligt rödvin o vipps blir det glögg. Har dock aldrig provat för jag vill inte förstöra rödvinet   :P

Trendsökaren

• Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 17 november 2019 kl. 09:50:01 »
Nu handlar detta mera om att på ett hedersamt sätt använda 11 liter egenproducerat vitt vin. I grunden lite vresigt i smaken.

Jag har tidigare roat mig med att förstå hur man balanserar drinkar alltså hur man får till balansen mellan surt, sött, bittert och eventuellt salt. Så mitt söta plommonvin dricks aldrig oblandat utan är en ingrediens.

Jag har inte ännu fått till min glögg. Behövs mera kryddor inklusive apelsinsmak eventuellt mera sötma. Skall försöka fixa det idag. Köpt pomeransskal, stjärnanis, kanel och kardemumma.

Det hade varit ett bättre vin från början om jag haft i vatten när jag jäste vinet.  Man lär sig hela tiden.
« Senast ändrad: 17 november 2019 kl. 09:57:17 av Trendsökaren »