Författare Ämne: Sell in may and stay away?  (läst 77 gånger)

Smålänning

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Sell in may and stay away?
« skrivet: 3 maj 2019 kl. 19:49:26 »
Börsen är nu upp 20% i år och på ATH-nivåer. Jag uppfattar ändå att de flesta medier är mer positiva till börsen än innan uppgången och vi har dessutom varit i högkonjunktur länge. Är det här ett sånt där tillfälle när man ska vara försiktig medan de flesta andra är giriga? Jag vet att det är svårt att tajma marknaden, att "time in the market" i längden brukar vara bättre än "market timing" osv, men magkänslan börjar prata om att ta det lite lugnt, så nu har jag sålt lite  och har bara 80% av mina besparingar på börsen. Vad tror ni om utvecklingen framöver? Vi är ju alla överens om att man inte kan veta, så låt oss spekulera. Vad säger Solnamannen?

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Sell in may and stay away?
« Svar #1 skrivet: 7 maj 2019 kl. 20:51:54 »
Beror ju helt på vilken sparhorisont man har och vilken risk man vill ta. Jag själv tycker att 80-90% aktier och 10-20% räntor är en bra nivå att ligga på över tid så länge sparhorisonten är 3 år bort eller längre. Att hålla på och gå in och ur marknaden kommer troligtvis göra att du tappar avkastning bara.

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Life should be on Our Terms - FIRE
    • Visa profil
    • ActionToHAppyHealthyWealthy
« Svar #2 skrivet: 11 maj 2019 kl. 17:56:56 »
Kan bara hålla med....när alla ropar köp, alla skall köpa aktier och de bara kan gå upp....då brukar det vara en bra signal att vara försiktig. Att vi dessumtom har en xtremt lång högkonjunktur i ryggen, massor av printade pengar av centralbanker samt extremt låga räntor innebär en "dopad" ekomomi där alla har använt leverage (i för stor utsträckning), förr eller senare skall någon betala för kalaset...sist var det pappa staten men sen dess är alla (från privatpersoner till stater) än högre belånade...

Även om historiken visat på X så tror jag inte man skall helt avskriva ett Japanscenario (börsen har inte återhämtat sig på 30-år!)....

Diversifiering och opportunism (tillgängliga medel) inom de närmsta åren tror jag kommer vara en framgångsfaktor (givet att alla tillgångar inte korrelerar om vi får en nedgång som var värre än 2006-2008)..

Tror personligen att vi skall vara glada om börsen ger kring 5% i snitt närmsta tio åren (vill inte vara neggig, vill att alla blir rika men är mer rädd att många lägger in allt och tror att börsen alltid går upp 10% per år då man inte upplevt en nedgång på +50%....)

Mvh,

Jakob

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2019 kl. 07:51:21 »
Börsen är nu upp 20% i år och på ATH-nivåer. Jag uppfattar ändå att de flesta medier är mer positiva till börsen än innan uppgången och vi har dessutom varit i högkonjunktur länge. Är det här ett sånt där tillfälle när man ska vara försiktig medan de flesta andra är giriga? Jag vet att det är svårt att tajma marknaden, att "time in the market" i längden brukar vara bättre än "market timing" osv, men magkänslan börjar prata om att ta det lite lugnt, så nu har jag sålt lite  och har bara 80% av mina besparingar på börsen. Vad tror ni om utvecklingen framöver? Vi är ju alla överens om att man inte kan veta, så låt oss spekulera. Vad säger Solnamannen?
Jag har nog inte upplevt en mer galen aktiemarknad (december 2018-maj 2019) sedan IT-boomen i slutet av 1990-talet, spontant? Shiller PE10 har historiskt varit en ganska träffsäker bedömare av framtida avkastning på aktier (kommande 20 år). Shiller PE10 signalerar idag att aktier de senaste 140 åren bara varit dyrare än de är nu (vilket signalerar låg avkastning kommande 20 år) kring millenieskiftet. Jag har ju sedan sommaren 2017 hållit nere min risk i aktiemarknaden, men inte gått ur helt. Jag har fått riktigt bra riskjusterad reell avkastning på mitt kapital sedan sommaren 2017, men av allt att döma hade man kunnat få ytterligare lite mer om man gått all in i aktiemarknaden. Jag har också ganska tydligt skiftat ut traditionella "lågriskaktier" ur portföljen, och resonerar som så att jag hellre köper "traditionell högrisk" och håller mig med en större slatt cash eftersom jag upplever det som mindre riskfyllt även om någon slags matematisk/teoretisk risk kanske är densamma.

Tjänste- och premiepension är placerat 35-40 % i global aktieindex, resten räntebärande med inslag av EUR och USD. Placerar om detta en gång per år utifrån modell (som bygger på Shiller PE10).

Man ska nog aldrig helt kapitulera, men just nu är det nog läge att sätta på sig skyddsvästen, hjälmen - och hoppa ner i ett foxhole.

« Senast ändrad: 15 maj 2019 kl. 07:54:13 av Solnamannen »
”He is richest who is content with the least” -Socrates

Smålänning

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 18 maj 2019 kl. 16:37:13 »
Tjänste- och premiepension är placerat 35-40 % i global aktieindex, resten räntebärande med inslag av EUR och USD. Placerar om detta en gång per år utifrån modell (som bygger på Shiller PE10).

Man ska nog aldrig helt kapitulera, men just nu är det nog läge att sätta på sig skyddsvästen, hjälmen - och hoppa ner i ett foxhole.

Jag är ju inte lika insatt som solnamannen, kör pensionen i soffliggarfond och månadssparar åt barnen i breda indexfonder. I dessa väldigt långsiktiga sparanden kör jag time in the market - sparhorisonten ligger så långt bort.

Vad gäller den egna portföljen är jag lite mer aktiv. Har en del räntefonder i USD och EUR och köpte senast lite aktier i en amerikanskt guldproducent. Gillar att det är ett företag, men samtidigt korrelerar svagt till en del del andra aktier och dessutom är noterat i dollar. Men det är ju på ett teoretiskt plan. Har alltjämt långt över 50% i aktier med blandad riksnivå. Men en hel del tråkig lågrisk typ telekom och REITs.

Sedan har jag planer på att ta ut en del ansamlade semesterdagar och komptid i pengar. Arbetsgivaren brukar ofta acceptera det- vi har viss underbemanning och de ser gärna att jag jobbar mer så de slipper ta in en dyrare hyrläkare för att täcka när jag är ledig. Vanligen hade jag försökt ta ut pengarna och investera,  men nu ser det ju ut som att värnskatten kan försvinna till nästa år - och de 5% lägre skatt detta innebär ser jag i nuläget som helt ok avkastning.