Författare Ämne: Solel  (läst 3 gånger)

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 152
    • Visa profil
Solel
« skrivet: Idag kl. 07:45:53 »
Tråden om som  har försvunnit. Startar om den men kommer inte att skriva om den från början. Jag och min granne på ön har gjort en mindre och gemensam upphandling av två anläggningar. Hans anläggning blir på över 30 paneler och jag skaffar mig en liten på 14 paneler.

Våra paneler fästs på läkten som bär betongpannorna. Man slipar bort lite material på pannorna så att fästet får plats utan att lyfta pannan. Så går inte att göra om man har lertegel. Det spricker.

Om det gäller platta plåttak klämmer man fast fästet i falsen. Man borrar inte håll i ert sådant tak. Gäller det ett veckat plåttak skruvar man fast fästet i upphöjningen och använder en packning av gummi för att göra det tätt.

Om det gäller ett papptak så skruvas också fästet fast direkt i taket. Man täcker dock fästet med material. Detta är ett så kallat hett arbete,

Så har de som gjort arbetet hos mig berättat.
...........

Min anläggning är i princip klar. Det som måste göras är att nätägaren måste byta elmätare. Detta betalar inte vi. Alla mätare i Sverige kommer att bytas.

Sedan är det att anmäla till elleverantören meddela att vi har en solelsanläggning. Man får då ett speciellt abonnemang som gör att vi får betalt för den el som vi levererar till nätet.

Grannen har igång sin anläggning men jag är inte i Torpet. Hustrun arbetar och jag måste också vara i stan. Så hoppas på nästa vecka.

.............

En liten solelsanläggning är inte en högavkastande sak. Men vi får viss avkastning.
Det obelånade Torpet kommer att få mycket låga driftskostnaderkostnader. Vi kommer att betala för den fasta nätkostnaden, lite el samt försäkring och för en delad ”soptunna.

Dock återstår det lite isoleringsarbetet på tak och golv. Gjort lite på vinden men fortsätter nästa är.