Författare Ämne: Att bo i sitt "hyreshus"  (läst 139 gånger)

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Att bo i sitt "hyreshus"
« skrivet: 13 april 2019 kl. 11:01:27 »
Jag och min familj bor numera i fristående villa och trivs väldigt bra med det. Men nu har vi hittat ett stort hus (mindre herrgård) till salu som vi föll för direkt och skulle vilja flytta till. Huset är på 3 våningsplan på ca 200m2 /våning. Min tanke är då att vi själva bor på 1a vån och sen göra 1-2 lgh/vån som vi hyr ut.

Min sambo älskar också huset men känner sig skeptisk till att ha hyresgäster i samma hus och vill inte bli väckt och störd av dom.
Jag ser en fantastisk möjlighet att på sikt bo gratis och t.o.m. få inkomst av huset. Om vi inte hyr ut blir det nog för dyrt boende och vi behöver verkligen inte all den ytan då vi bara har 1 barn.

Är det någon här som har egen erfarenhet av detta upplägg och kan ge lite input hur ni upplevde det och kanske några tips?

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
SV: Att bo i sitt "hyreshus"
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2019 kl. 07:43:28 »
Jag och min familj bor numera i fristående villa och trivs väldigt bra med det. Men nu har vi hittat ett stort hus (mindre herrgård) till salu som vi föll för direkt och skulle vilja flytta till. Huset är på 3 våningsplan på ca 200m2 /våning. Min tanke är då att vi själva bor på 1a vån och sen göra 1-2 lgh/vån som vi hyr ut.

Min sambo älskar också huset men känner sig skeptisk till att ha hyresgäster i samma hus och vill inte bli väckt och störd av dom.
Jag ser en fantastisk möjlighet att på sikt bo gratis och t.o.m. få inkomst av huset. Om vi inte hyr ut blir det nog för dyrt boende och vi behöver verkligen inte all den ytan då vi bara har 1 barn.

Är det någon här som har egen erfarenhet av detta upplägg och kan ge lite input hur ni upplevde det och kanske några tips?
En fördel med detta upplägg är att om ni inte fullständigt bygger om huset, och huset betraktas som "en bostad" så har ni formellt inneboende - inte hyresgäster. I lagens mening är det mer flexibelt och mindre riskfyllt för dig som "hyresvärd" att ha inneboende istället för hyresgäster. Besittningsskydd och bruksvärdessystemet omfattar hyresgäster - inte inneboende.

”He is richest who is content with the least” -Socrates

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2019 kl. 21:08:23 »
Bra poäng där! Hade jag faktiskt inte tänkt på men det underlättar väldigt mycket kan jag förstå.
Det blev tyvärr ingen affär för det var en byggfirma som la ett högre bud. Men ja blev så taggad på iden så vi kommer göra iordning ett rum i källaren till en studentbostad eftersom vi inte använder rummet ändå. Ska påbörja renoveringen dom närmsta dagarna :)

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2019 kl. 10:41:32 »
Bra, otroligt lönsamt skattemässigt att hyra ut.
Och ett rum i källaren gör säkert att du hamnar under gränsen för skatt! Ännu bättre. ;D

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2019 kl. 21:06:37 »
Bra, otroligt lönsamt skattemässigt att hyra ut.
Och ett rum i källaren gör säkert att du hamnar under gränsen för skatt! Ännu bättre. ;D

Yes jag kommer lägga hyran under gränsen för skatt så förhoppningsvis får vi in 42.000 skattefritt/år. Men vi får se vad vi kan ta i hyra då vi bor i en förort till studentstaden så vi får troligtvis inte lika mycket som om vi hade bott mitt i stan där dom flesta studentrum finns.
Det känns ju för bra för att inte våga prova iaf. Det kommer vara egen ingång och eget kök. Sen har vi 2 badrum så det blir typ eget badrum också. Det enda vi kommer dela är tvättstugan och det kan jag leva med för den inkomsten. :)