Författare Ämne: Belopp tjänstepension, vad är rimligt?  (läst 375 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Belopp tjänstepension, vad är rimligt?
« skrivet: 24 mars 2019 kl. 18:00:00 »
Uppar denna:
När man loggar in på minpension.se så kan man där se ett belopp på den totalt intjänade pensionen. Detta belopp antar jag sen ligger till grund för mycket pension man får utbetalt. Men själva beloppet säger mig ingenting, jag har inga referensramar, vilken nivå bör man ligga på vid t.ex 30, 40 och 50 år ålder? Har det någon betydelse?

Jag är 30+ och har strax över 300k i intjänad tjänstepension, är det bra? Vad har ni andra i relation till er ålder? Vad bör man ha eller rättare sagt vad är rimligt?

ninni

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Belopp tjänstepension, vad är rimligt?
« Svar #1 skrivet: 25 mars 2019 kl. 22:40:42 »
Det där är nog inte någon lätt fråga att svara på. Jag är 55 och har ca 1,9 mille i tjänstepensionspotten idag. Jag har ett välavlönat jobb nu, men jag började inte tjäna in till tjänstepension förrän jag var lite drygt 30, jobbade utomlands ett antal år dessförinnan, och de första åren här hemma tjänade jag inte direkt några stora slantar heller. Jag har väl någon pytteliten slant intjänad i något av "utländerna" men inte mer än några tusenlappar, så de pengarna räknar jag inte.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 7 april 2019 kl. 20:03:45 »
Jag fyller 30 i år och har 90.000:- i tjänstepension så du ligger nog bra till

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 121
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 8 april 2019 kl. 09:39:48 »
45 år och 314 tkr i tjänstepension. Några år utan tjänstepension sätter spår.

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 9 april 2019 kl. 22:18:05 »
47 år, ca 475 000:- i vanlig tjänstepension. Har jobbat lågavlönat först, sen pluggat länge. Men de senaste 15 åren har det varit bättre, det är från den här tiden tjänstepensionen kommer.

Utöver det har jag löneväxlat de senaste 5 åren och där är värdet nu ca 525 000:-.

(Himla kul när jag nu kollade att det var precis över miljonen tillsammans).

Mannen 49 år har 1,9 miljoner (inklusive löneväxling, jag kan inte se den uppdelad). Han har "alltid" jobbat, inte studerat heltid efter gymnasiet. Så inga studielån heller.

ninni

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 10 april 2019 kl. 21:54:58 »
Jag får revidera mitt bud en smula. Jag har ju också några småslattar i form av ITP2 dvs förmånsbaserad pension, och där har man tidigare inte kunnat se något kapitalbelopp eftersom pensionen ju är en bestämd förmån, inte ett kapital. Nu har minpension.se så snällt börjat simulera kapitalbeloppen även för dessa ITP2-slantar, så jag landar på lite drygt 2,3 mille i stället för 1,9.