Författare Ämne: Klassiker: Ärvt pengar, vad göra?  (läst 218 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Klassiker: Ärvt pengar, vad göra?
« skrivet: 19 mars 2019 kl. 09:29:42 »
Vi kommer inom kort ärva en summa pengar och ställs då inför den klassiska frågan: Hur hantera ärvda pengar som har ett känslomässigt värde? Investera allt på samma gång eller sprida ut det?
Frågan är också om allt verkligen skall in på börsen?

Troligtvis kommer hälften gå till amortering och hälften till börsen för att sprida risken och inte satsa allt på ett kort. Lite fegt kanske men någon som har bättre förslag? Skulle kunna betala av studielån med men det är inte ekonomiskt försvarbart även om känslan hade vart skön. Tacksam för input!

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 114
    • Visa profil
SV: Klassiker: Ärvt pengar, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2019 kl. 09:50:33 »
Vi tänkte att börsen har gått väldigt bra på senaste tiden, det kommer en sättning, frågan är bara när. Så vi valde att vara lite fega.
Valde att amortera av huslånet, resten investerade vi i börsen.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2019 kl. 21:26:24 »
Lite kul att du skriver det dagen efter RikaTillsammans släppte en podd om just det  ;D
https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

Jag hade nog valt att dela upp det på något vis även om det på sikt är troligt att det ger sämre avkastning enligt alla studier. Men det känns bättre och skulle det bli en dipp så ångrar man sig inte.
Kanske skulle gått in med 25% direkt. Resten i någon typ av ränteplacering. Sen succesivt tryckt in mer pengar på aktiemarknaden under 1-2 år.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2019 kl. 09:11:16 »
Ja så lustigt!  :)
Vet ju vad matematiken säger, men det är ändå svårt att bara dunka in allt på börsen.
50/50 lösningen på börsen/amortera tror jag på för oavsett vad som händer så kan man inte ångra sig.
Amorteringen har jag dessutom nytta av direkt idag i form av en lägre månadskostnad, investeringen är extremt långsiktig och inget som gynnar mig nu.
Sen är då frågan hur de 50% skall in på marknaden, ska man våga slänga in allt direkt eller under 1 år typ månadsspara in det?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2019 kl. 11:21:16 »
Kan rekommendera detta klippet där de bland annat pratar om att investera en klumpsumma direkt eller sprida ut över tid.

https://www.youtube.com/watch?v=4dswzb-8nHk

I kort menar de att du i genomsnitt tjänar på att slänga in allt som en klumpsumma. Men du som individ upplever aldrig genomsnittet då du bara gör det en gång. Så trots allt att det rationella för en stor mängd är att investera klumpsumman så kan det vara bättre för varje individ att sprida ut insättningarna för att undvika att vara den som råkar köpa på toppen.

Personligen hade jag nog gjort som du föreslår, och då spridit ut inköpen på börsen. Men det hade nog spelat roll hur stor summa pengar det rör sig om. Jag har förståelse för om du inte vill ange några belopp, men kan du kanske ange relationen Arv-Huslån (belåningsgrad)-Portföljvärde ?

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2019 kl. 17:57:25 »
Tack för tipset!

Att sitta och vänta på dippen hade nog inte varit aktuellt oavsett för jag kommer ändå inte ha en aning om när den inträffar. Bra dock att veta att det ändå inte nödvändigtvis är det bästa. Att skicka in allt på en gång känns fel och som du säger; man vill inte vara den som råkar köpa på toppen. Överlag är jag nöjd så länge våra investeringar presterar genomsnitt och jag vill helst försöka undvika all form av slump och tur o.s.v.
Beloppets storlek har en hel del betydelse och utifrån vårt fall nu så är det egentligen såpass litet i förhållande till annat så det skulle bara kunna gå rakt in.
Lutar helt klart åt månadssparande under 1-2 år.