Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Do it yourself

Hemlarm

(1/3) > >>

mrFIRE:
Ifrågasatte LinneaH för hennes abonnemang på hemlarm för ca 450 kr/mån här: https://svenskafire.se/index.php?topic=143.0
Detta känns ju som att man verkligen inte får värdet för det man betalar. Det är väl främst dekalen man behöver? Eller har jag fel?

Vad jag förstått så kan man dessutom relativt enkelt sätta ihop ett eget larm själv för bara några tusenlappar.
Även med uppkoppling till mobilen om man vill ha det. Någon som provat att bygga själv?
Annars får jag återkomma i den här tråden den dagen jag skaffar villa för då tänkte jag prova. Nått månadsabonnemang är det iaf inte tal om. :)

k00lix:
Jag har hemlarm Sector Alarm. Dom tog 450kr/mån och jag har bara betalt utan att tänka på det då det går på autogiro. Jag hade gärna struntat i larmet men sambon kräver det så det var inte förhandlingsbart att ta bort. Vi vill väl framförallt ha det för om det skulle börja brinna så kommer räddningstjänsten komma på en gång och det finns chans att rädda mycket av det vi äger.

Så jag började titta på att bygga eget larm men det var inte så lätt att ersätta det jag redan har utan att lägga ut stora summor eller vara duktig på programmering vad jag kunde hitta, så jag la ner det. Istället ringde jag till Sector och påtalade att jag tyckte det var dyrt och funderade på att byta till eget larm och då sänkte dom månadskostnaden till 330kr/mån. Känndes som en bra deal framöver tills jag hittar ett bättre alternativ iaf. :)

mrFIRE:

--- Citat från: k00lix skrivet 17 mars 2019 kl. 16:07:59 ---...Vi vill väl framförallt ha det för om det skulle börja brinna så kommer räddningstjänsten komma på en gång och det finns chans att rädda mycket av det vi äger.

--- Slut citat ---
Är det direktkopplat till räddningstjänsten? Hur funkar det vid t.ex. falsklarm? Låter ju annars som en bra funktion som troligtvis inte går att ordna om man sätter ihop ett system själv.

--- Citat från: k00lix skrivet 17 mars 2019 kl. 16:07:59 ---Så jag började titta på att bygga eget larm men det var inte så lätt att ersätta det jag redan har utan att lägga ut stora summor eller vara duktig på programmering vad jag kunde hitta, så jag la ner det. Istället ringde jag till Sector och påtalade att jag tyckte det var dyrt och funderade på att byta till eget larm och då sänkte dom månadskostnaden till 330kr/mån. Känndes som en bra deal framöver tills jag hittar ett bättre alternativ iaf. :)

--- Slut citat ---
Gött jobbat! Tänk att det kan löna sig så att ringa och gnälla lite  :)
Ja lite programmering-skills kan säkert behövas men de jag har snackat med så ska det inte vara allt för blodigt.

Ekonomitankar:
Vårt problem är att brandkåren har ca 40 minuter till oss, polisen lite mer. Så funderar på hur mycket värt det är att ha direktuppkoppling, kanske ska vi nöja oss med sirenen och koppling till våra telefoner?

mrFIRE:

--- Citat från: Ekonomitankar skrivet 18 mars 2019 kl. 10:04:31 ---Vårt problem är att brandkåren har ca 40 minuter till oss, polisen lite mer. Så funderar på hur mycket värt det är att ha direktuppkoppling, kanske ska vi nöja oss med sirenen och koppling till våra telefoner?

--- Slut citat ---

Det absolut viktigaste måste väl ändå vara att när larmet går så ska det föra ett sånt oväsen att det blir omöjligt att vara kvar inne?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion