Författare Ämne: Bouppteckning och arvsskifte dödsbo  (läst 241 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
Bouppteckning och arvsskifte dödsbo
« skrivet: 17 mars 2019 kl. 10:12:20 »
Lite trist första ämne på DIY-bordet att dela med sig av men det är väldigt lättförtjänta pengar.
Har tyvärr behövt vara delaktig i en bouppteckning för ett dödsbo relativt nyligen och skatteverket kräver då att man skickar in en bouppteckning som infattar den avlidnas alla skulder och tillgångar. Bouppteckningen utgör sedan legitimation för dödsboet så att t.ex. arvskifte kan ske.

En bouppteckning kan variera kraftigt i komplexitet beroende på hur dödsboet ser ut men i de allra flesta fall tror jag det är relativt enkelt.
Vanligtvis tar jurist ett minimibelopp på ca 7000-8000 för att vara behjälplig med hanteringen. Detta är ett rent lurendrejeri!
På skatteverkets hemsida finns den mesta informationen man behöver och där finns också färdiga blanketter att nyttja.
I vårt fall var det bara några timmars arbete och skatteverket godkände den direkt.
Eftersom det inte finns någon arvsskatt längre så utgör inte bouppteckningen underlag för något så jag misstänker att det är en ren formalitet från skatteverkets sida.

Arvskifteshandling är ett juridiskt dokument som tas fram mellan dödsbodelägarna och som skall beskriva fördelningen av arvet. Detta tar jurist också ett minimibelopp på ca 7000-8000 för att ta fram. Lurendrejeri! Färdiga mallar finns på nätet och är man bara hyfsat överens i dödsboet så är det inga problem alls.

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
SV: Bouppteckning och arvsskifte dödsbo
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2019 kl. 10:07:34 »
Helt enig. Vi gjorde detta själva för både min mor, och senare min mormor. Enkelt om det är få arvingar.