Författare Ämne: Hur jag investerar  (läst 291 gånger)

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Hur jag investerar
« skrivet: 12 mars 2019 kl. 08:14:54 »
Till att börja med så investerar jag inte i risk med pengar som kan komma att behövas inom 8 år. Samtidigt tror jag på forskning som visar att räntebärande värdepapper är (eller i historien har varit) högre risk än aktier på längre sikt än 15-20 år (främst för oförmågan att kompensera för oväntade inflationsutfall).

Jag är ingen fantast av onoterat, paketerade produkter, hedgefonder eller någon annan form av glittrande, exotisk skit. Jag upplever att det är att springa över ån efter vatten, och att det i allmänhet bara finns för att gagna någon annan mer än mig.

Mina investeringar (exkl cash eller "close to cash") sker eller kommer att ske i princip utifrån tre teman, av vilket bara två för närvarande är aktiva. Med investeringar menar jag att ta risk mot avkastning, varför det alltid är rationellt att förvara de noterade investeringarna på ISK/kapitalförsäkring. För att slippa akrobatkonster i excel har jag en ISK för varje tema, för att kunna följa dem individuellt.

Mina tre teman än enkelt uttryckt storbolag, småbolag - och fastigheter/kapitalintensivt. Låt oss börja med det enklaste; storbolag. Det är en ISK hos Avanza med fonderna Avanza global (>80 %) och Avanza zero (<20 %). Största möjliga diversifiering till lägsta tänkbara kostnad. Dessutom möjligt att belåna med väldigt bra villkor = kan utgöra del av cash buffert. Jag kan mycket väl tänka mig att köpa enskilda aktier inom detta tema (igen), men orkar inte just nu. Detta är bekvämt - och faktiskt ganska rationellt. Vad gäller fastigheter/kapitalintensivt så är det något som inte finns i dagsläget, då jag menar att det är en väldigt dålig (dyr) tid att investera i fastigheter/skog. På sikt tänker jag mig helt enkelt en depå med ett tiotal förvaltande fastighetsbolag, och typ SCA och Holmen. No drama, no fuss. Keep it simple. Faktum är väl att det passar mig ganska bra att inte bygga den här delen av portföljen just nu. Köper man sådant här för rätt pris utan belåning är det en ganska trygg investering, som troligen lämpar sig väl för mig att bygga upp när jag är 50-65. Jag till skillnad från de flesta här inne ser inte framför mig att jag ska sluta arbeta tidigt. Snarare är min målsättning att fortsätta ha roliga, stimulerande och intressanta jobb även efter 65.

Småbolag är mitt egenkomponerade tema, som består av tillräckligt många småbolag (marknadsvärde <20 mdr) för att i princip kunna vara jämförbar med en fond. Bolagen har gemensamt att de är lönsamma, har hög räntetäckningsgrad (motsats till fastigheter/skog) och ägare av kött och blod med insyn i verksamheten. Varje månad stoppar jag in en slant, sorterar innehaven på bäst utveckling (%) sedan start - och slår tärning på topp 6. I maj-juni använder jag utdelningen för att köpa en ny kandidat till portföljen. Tilläggsregler är att innehav som står för över 20 % av portfölen exkluderas vid månatliga köp (för att säkerställa diversifiering), och att jag bara tecknar mig i nyemissioner (får då tillföra extra pengar) om aktien hör till de åtta bäst presterande i portföljen. Tanken har varit att aldrig sälja aktier, eftersom aktier som går dåligt väldigt snabbt får en väldigt liten andel i portföljen, samtidigt man ger dem en andra chans genom att låta dem ligga kvar. Sommaren 2018 gjorde jag ett undantag och sålde en handfull "förloraraktier". Courtagekostnaden är under 0,1 % av kapitalet per år. Jag tror på temat, tycker att det utgör ett intressant, rationell och bra risktagande till rimlig kostnad.

På sikt tänker jag mig att "storbolag" är den stora komponenten, medan småbolag och fastigheter utgör två mindre komponenter av min totala portfölj.
« Senast ändrad: 12 mars 2019 kl. 08:20:21 av Solnamannen »
”He is richest who is content with the least” -Socrates

Solnamannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Hur jag investerar
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2019 kl. 12:00:38 »
Sedan ska kanske tilläggas att jag sedan sommaren 2017 dragit ner löpande sparande i aktier. I premiepension och tjänstepension är det en del räntebärande (sek, usd, eur), och utanför betyder mindre till ovan nämnda investeringar att det blir mer cash på konton, en del i usd och eur.

Utan lån (annat än studielån) och en tillvaro med få till inga "financiel obligations" eller risker för "stora oväntade utgifter" (villa, landställe, bil, båt etc), och en förhållandevis låg konsumtionskvot (sparkvot inverterad) har jag faktiskt en rätt häpnadsväckande kapacitet att ta och bära risk långsiktigt. Jag har för avsikt att använda mig av den möjligheten.

Historiskt kan man nog summera min karriär som investerare med att jag 1998-2015 (då jag för övrigt skrev på forumet "prat om pengar" kategoriskt hade 50-80 % av portföljen i Lundbergföretagen). Vid sidan av det var det lite stockpicking i aktier som Broström, Karlshamns, Salus Ansvar, Swedish Match, Fenix Outdoor mfl med ganska goda resultat. Min småbolagsportfölj var ett slags projekt som bland annat svarade på min fråga "vad ska jag göra nu när jag sålt fastighetstunga Lundbergs" under 2015. Med facit i hand kan man självklart konstatera att min oförmåga att förutse minusränta (i gott sällskap av resten av världen) gjorde att jag sålde Lundbergs ett par år för tidigt. Jag får trösta mig med att småbolagsportföljen gett 80-85 % avkastning sedan 2015.

Skulle jag köpa enskilda aktier till tema "storbolag" (vid sidan av de nuvarande indexfonderna), skulle jag troligen börja med svenska investmentbolag. Spontant skulle jag vara mest sugen på Investor, som väl skulle kunna axla 5-10 % andel av portöfljen. Detta skulle ske i ett läge där jag dramatiskt ökar mina löpande investeringar i aktier. Det sker av allt att döma i ett läge där vi sett det definitiva slutet på den svenska kreditexpansionen (som inleddes på allvar typ 2003) - men också i ett läge där Shiller PE10 kommit ner på lite mer sansade nivåer. Fram tills dess kan gott andelen cash få fortsätta att svälla.

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2019 kl. 14:24:52 »
Väldigt intressant strategi och det låter också otroligt sunt. Jag börjar mer och mer gå mot "säkrare" billigare placeringar. Förr köpte jag allt som var häftigt men också dyrt. Tex fräcka utländska fonder på 2-3% kostnad och förhoppningsaktier.
Men ju mer jag läser på desto mer har jag förstått varför mina investeringar totalt sett inte varit så lysande genom alla år. Ju mer risk desto mer förlust har det generellt blivit. Jag tror också på billiga indexfonder och stabila bolag/branscher på lång sikt. Visst kan man göra superklipp på 100% avkastning på 1 aktie på 1 år men jag prickar sällan endast dom tyvärr, vilket jag tror gäller dom flesta som investerar på hobbynivå.
Dessutom går branschen allt mer åt att trycka in folks kapital i indexprodukter vilket resulterar i att aktierna i dom bolagen som är med i indexet kommer automatiskt gå bättre framöver.
Index är skittråkigt och det är inte säkert man får bra bolag ens. Men jag gillar att följa strömmen (momentum) för det är inte jag som bestämmer riktningen på kurserna, det är marknaden.

Solnamannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2019 kl. 08:53:13 »
Förr köpte jag allt som var häftigt men också dyrt. Tex fräcka utländska fonder på 2-3% kostnad och förhoppningsaktier.
Det jag kallar för "glittrande, exotisk skit".  ;D

Men ju mer jag läser på desto mer har jag förstått varför mina investeringar totalt sett inte varit så lysande genom alla år. Ju mer risk desto mer förlust har det generellt blivit. Jag tror också på billiga indexfonder och stabila bolag/branscher på lång sikt. Visst kan man göra superklipp på 100% avkastning på 1 aktie på 1 år men jag prickar sällan endast dom tyvärr, vilket jag tror gäller dom flesta som investerar på hobbynivå.
Härliga insikter! Det beteende du generöst delar med dig av (jag har också varit där, men det var på andra sidan millenieskiftet) upplever jag är väldigt vanligt. Det finns nog flera skäl till det. Dels kan det nog upplevas som spännande; vilket många sätter i samband med "bra". Sanningen är den att de bästa investeringarna är ungefär lika spännande som att sitta och titta på färg som torkar eller naglar som växer. En annan observation jag gjort är att många "in this day and age" av sociala medier och jakten på bekräftelse av främlingar utan att man gjort något relevant (...) är att många FAKTISKT inte eftersträvar bra riskjusterad avkastning - utan snarare en "conversation piece" vid sociala evenemang. Att kunna berätta att man faktiskt gjorde +543 % på Fingerprint cards eller tripplade pengarna på en vecka i Bitcoin är liksom långt roligare än att säga "jodå, jag har en sammansättning monumentalt billiga aktieindexfonder som minsann avslutade veckan upp 2,84 %". Detta alltså även om indexinvesteraren i princip alltid slår de som lekte/leker med FPC/bitcoin. Hemligheten ligger i att fråga FPC och bitcoinfantasterna hur mycket de investerat i annat än just FPC och bitcoin senaste 10 åren, och hur detta har gått. Då brukar de i allmänhet snabbt vilja byta samtalsämne.

Dessutom går branschen allt mer åt att trycka in folks kapital i indexprodukter vilket resulterar i att aktierna i dom bolagen som är med i indexet kommer automatiskt gå bättre framöver.
Det tror jag är allt för förenklat. För det första så tryckte branschen in folk i indexprodukter även på 1960-talet, men då kallades de för "allemansfonder" och kostade 1,5 %. För det andra är ju finansiella investeringar för kreti och pleti rent typiskt en cykel där man ackumulerar mellan 20 och 65 års ålder och lever upp pengarna i pension efter 65. Förenklat så säljer (eller lämnar i arv) pensionärer löpande värdepapper till yrkesverksamma.

En fråga jag emellanåt ställer mig är behovet av finansiella investeringar för att finansiera pensionärslivet om pensionärslivet av olika skäl blir längre och längre (mest pga ökad livslängd). Det är ju inte säkert att "utbudet" av investeringstillfällen vare sig på kort eller medellång sikt perfekt korrelerar med den utvecklingen. Det kan skulle kunna skapa obalanser i prissättningen av finansiella investeringar.

Index är skittråkigt och det är inte säkert man får bra bolag ens
Jag skulle säga tvärtom, du får närmast garanterat alla bra bolag. Problemet är väl att när du köper "allt" så får du även de dåliga...

Solnamannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2019 kl. 11:47:35 »
"Megatrend talar för läkemedelsfonder"

Ovan artikel är ett urmärkt exempel på finansbranschens "hattefnatterier". Nu ska vi bli ängsliga över att vi missar något tåg som står i begrepp att lämna perrongen om vi inte investerar i läkemedel via fonder som kostar över 2 % av kapitalet per år.

Många talar om att ränteläget 2010-2019 gjort aktier så dyra (se ex Shiller PE10) att vi på några decenniers sikt ska räkna med lägre reell avkastning i breda aktieportföljer än decennierna dessförinnan. 4-5 % reellt snarare än 5-6 %. Dessa resonemang har i mitt tycke rätt mycket på fötterna. Finns det någon anledning att tro att just läkemedel under 10, 20 eller 30 år kommer att uppvisa en högre tillväxt, lönsamhets- och utdelnignstillväxt än marknaden i övrigt? Högst tveksamt. Att investera i en fond som tar 2,14 % i avgift istället för ex Avanza globals 0,1 % är bara rationellt om man tror att man själv eller möjligen förvaltaren kortsiktigt kan tajma marknaden, när läkemedelsaktier stiger/sjunker i värde i annan takt är den globala aktiemarknaden (fat chans) alternativt att man på allvar tror att läkemedelsaktier kommande decennier kommer att ha 2,04 procentenheters högre utdelningstillväxt jämfört med aktiemarknaden i stort (no freaking way).

Dessutom, bra nyheter: en fond i stil med Avanza global innehåller en betydande andel sjukvårds- och läkemedelsrelaterade aktier...
« Senast ändrad: 13 mars 2019 kl. 14:01:59 av Solnamannen »

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2019 kl. 09:05:21 »
Intressant!
Vad jag förstått så har du både lång utbildning och lång erfarenhet av investeringar/ekonomibranschen så det glädjer mig att dina tankar går i linje med vad jag också tror och tycker. Viktigast för mig är att det är enkelt och tar så lite tid som möjligt så även om t.ex. stockpicking eller utdelningstrategi skulle vara bättre än indexfonder så skulle jag ändå inte orka. När det nu dessutom visar sig att 9/10 aktiva spelare inte kontinuerligt kan slå sitt index så är det ju bara bingo.
Att följa de heta trenderna inom börsinvesteringar är ju lika idiotiskt som att följa vilka heta trender som helst. Senaste modet, senaste bilen, senaste aktien...alla ger dig mindre pengar i plånkan.

Smålänning

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2019 kl. 22:06:02 »
Hej Solnamannen!

Kul att se att du lever  :) Jag läste tidigare en del på forumet Prat om Pengar där du var en flitig skribent, men som sedan bara försvann spårlöst från en dag till en annan. Vad hände egentligen med forumet? Jag har för mig att du strax innan PoP försvann startade en tråd som hette "Jag går ur" (eller dylikt) och i den berättade att du sålt alla dina aktier. Är du helt likvid fortfarande?

Smålänning

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2019 kl. 22:12:37 »
Sedan ska kanske tilläggas att jag sedan sommaren 2017 dragit ner löpande sparande i aktier. I premiepension och tjänstepension är det en del räntebärande (sek, usd, eur), och utanför betyder mindre till ovan nämnda investeringar att det blir mer cash på konton, en del i usd och eur.

Läste detta efter att jag skrivit. Det är ju åtminstone delvis ett svar på min andra fråga, men jag är alltjämt nyfiken på vad som hände PoP!? Dessutom vore det intressant att veta hur du investerar i usd och eur - via någon räntefond? KF/Isk eller depå?

Solnamannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2019 kl. 07:05:01 »
Hej Smålänning

Jag tror att forumägaren Daniel glömde forumet, och dess "elräkning".

Jag minskade sommaren 2017 min risk rejält, bland annat genom att minska aktier. Jag har ännu relativt försiktigt med aktier.

USD och EUR via valutakonton.

Smålänning

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2019 kl. 10:45:20 »
Hej Smålänning

Jag tror att forumägaren Daniel glömde forumet, och dess "elräkning".

Jag misstänkte väl att så var fallet. Skrev själv sällan på PoP, men läste ganska ofta och just när det stängt ned kände jag märkligt nog av någon sorts saknad efter forumets mer frekventa skribenter såsom dig, Himmelsblå, Aromata och allt vad de hette. Känslan gav mig lite förståelse för de (oftast spelintresserade) människor som har sina närmsta sociala kontakter via nätet och som jag tidigare närmast betraktat som socialt avvikande. Det hade varit lite kul om du haft möjlighet att kontakta de gamla rävarna och fått dem att registrera sig här istället, men du kanske inte heller har tillgång till mailadresser och sådant? Strax efter att PoP stängt försökte jag förresten kontakta dig genom att skriva en kommentar till ett äldre inlägg på din blogg. Fick svaret att inlägget skulle granskas, men sedan hörde jag ingenting mer....något fel även på bloggen?

Hej Smålänning

Jag minskade sommaren 2017 min risk rejält, bland annat genom att minska aktier. Jag har ännu relativt försiktigt med aktier.

USD och EUR via valutakonton.

Jag har inte sålt några aktier, men amorterade av belåningen och började därefter spara likvider. Nu sitter jag med fyra månaders likvider på lönekontot. Eftersom jag har lön i SEK, och äger företrädesvis svenska aktier känns det som att lite riskspridning vore på sin plats. Amatör som jag är vet jag inte ens vad ett valutakonto innebär. Bloggaren Cornucopia föreslår i sitt inlägg https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/diversifiering-av-likvider-bort-fran.html räntefonder i utländsk valuta för detta syfte - tror du dylika fonder i en vanlig aktiedepå skulle kunna ge något sånär likartad effekt?

Solnamannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 3 april 2019 kl. 10:20:28 »
Strax efter att PoP stängt försökte jag förresten kontakta dig genom att skriva en kommentar till ett äldre inlägg på din blogg. Fick svaret att inlägget skulle granskas, men sedan hörde jag ingenting mer....något fel även på bloggen?

Inget fel på bloggen, jag har bara inte varit aktiv och haft koll på den.

Jag har inte sålt några aktier, men amorterade av belåningen och började därefter spara likvider. Nu sitter jag med fyra månaders likvider på lönekontot. Eftersom jag har lön i SEK, och äger företrädesvis svenska aktier känns det som att lite riskspridning vore på sin plats. Amatör som jag är vet jag inte ens vad ett valutakonto innebär. Bloggaren Cornucopia föreslår i sitt inlägg https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/diversifiering-av-likvider-bort-fran.html räntefonder i utländsk valuta för detta syfte - tror du dylika fonder i en vanlig aktiedepå skulle kunna ge något sånär likartad effekt?

En liten, normalstor cash buffert för någon som är under 55 år (mer än 10 år kvar till pension) gör man nog rätt i att ha i SEK på ett inlåningskonto med insättningsgaranti. Försöka få så mycket ränta som möjligt. Problemet uppstår snarast om cash buffert är lite större än normalt/rimligt. Alltså, pengar som sak investeras men som du av någon anledning inte vill investera nu. Vilket väl kan kopplas till forumdiskussionen om hur man ska göra om man finner sig med en stor påse cash som man inte behöver inom 10 år, och alltså vill investera långsiktigt. Sätter du dem i väntrummet för att investera senare finns det i mitt tycke poänger med att ha det i andra valutor än SEK (som är en skvalpvaluta). Min premiepension är sedan sommaren 2017 delvis placerad i räntebärande värdepapper i USD och EUR, men jag har inte motsvarande möjlighet med min tjänstepension. Vad som kan vara värt att tänka på är att trygga räntebärande värdepapper idag mycket väl kan ge så låg ränta att det inte täcker avgiften för fonden. Då går du alltså minus i absoluta tal (för att inte tala om reellt). Dessutom tar du ränterisk om obligationerna fonden köper har >12 mån löptid. Av detta skäl kan det vara rationellt att istället parkera pengarna på valutakonton, även om man där inte får ränta.

Rent generellt tycker jag småsparare inte ska fokusera så mycket (eller alls) på valuta. Man håller sig med en cash buffert som är anpassad för din livssituation, i den valuta man har sina utgifter i - och långsiktiga investeringar sprider man företrädesvis i tusentals aktier i dussintals länder, och får då i praktiken miljontals valutapositioner som "går åt alla håll"*. Den ultimata riskspridningen. På kort sikt kanske du kan lura dig att tro att det relevanta är hur din köpkraft utvecklas i relation till dina kollegor eller dina grannar, men på längre sikt är det ganska uppenbart att det är mer relevant att jämföra din köpkraft med resten av världen (hela världen). Vill du säkerställa ekonomisk makt (köpkraft) i ett kapitalistiskt samhälle så ska du äga produktionsmedlen (fritt citerat Karl Marx).

*Se exemplevis på ett bolag som Apple. De betalar direkt och indirekt lokalhyra och löner i dussintals länder, i mängder av olika valutor. De köper in råvaror från olika delar av världen, i olika valutor. De säljer sedan sina produkter i hela världen - i världens alla valutor. Bara inom Apple finns tiotusentals olika valutapositioner som tillsammans skapar en viss "nettoeffekt" som inte behöver ha ett smack att göra med var bolaget grundades, var huvudkontoret ligger, var fabrikerna ligger, var ägarna finns - eller vilken valuta bolagets aktie handlas i. Vilken valuta en aktie handlas i (Apple handlas i USD) har ingen som helst inverkan på valutarisker. Apple är en aktie av närmare 3000 st i min aktieportfölj, den står för 1-2 % av portföljen.

« Senast ändrad: 3 april 2019 kl. 10:29:04 av Solnamannen »

Smålänning

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 7 april 2019 kl. 19:32:34 »

En liten, normalstor cash buffert för någon som är under 55 år (mer än 10 år kvar till pension) gör man nog rätt i att ha i SEK på ett inlåningskonto med insättningsgaranti. Försöka få så mycket ränta som möjligt. Problemet uppstår snarast om cash buffert är lite större än normalt/rimligt. Alltså, pengar som sak investeras men som du av någon anledning inte vill investera nu. Vilket väl kan kopplas till forumdiskussionen om hur man ska göra om man finner sig med en stor påse cash som man inte behöver inom 10 år, och alltså vill investera långsiktigt. Sätter du dem i väntrummet för att investera senare finns det i mitt tycke poänger med att ha det i andra valutor än SEK (som är en skvalpvaluta). Min premiepension är sedan sommaren 2017 delvis placerad i räntebärande värdepapper i USD och EUR, men jag har inte motsvarande möjlighet med min tjänstepension. Vad som kan vara värt att tänka på är att trygga räntebärande värdepapper idag mycket väl kan ge så låg ränta att det inte täcker avgiften för fonden. Då går du alltså minus i absoluta tal (för att inte tala om reellt). Dessutom tar du ränterisk om obligationerna fonden köper har >12 mån löptid. Av detta skäl kan det vara rationellt att istället parkera pengarna på valutakonton, även om man där inte får ränta.

Rent generellt tycker jag småsparare inte ska fokusera så mycket (eller alls) på valuta. Man håller sig med en cash buffert som är anpassad för din livssituation, i den valuta man har sina utgifter i - och långsiktiga investeringar sprider man företrädesvis i tusentals aktier i dussintals länder, och får då i praktiken miljontals valutapositioner som "går åt alla håll"*.

Tack för tipsen. Känner mig inte erfaren nog för att pilla pensionen, och eftersom det är lång tid innan jag planerar att sluta arbeta räknar jag med att börsen ändå är det bästa alternativet. Jag hoppas också att tjänstepensionen ska göra att pensionen faktiskt täcker mina levnadsomkostnader som pensionär, vilket ju verkligen inte är självklart om man har lägre inkomster och saknar tjänstepension. Är också defensiv så till vida att belåningen på huset är mycket låg och en liten buffert finns. Fondsparandets syfte är mer oklart, främst trygghet att falla tillbaka på. Men eftersom det finns ganska mycket trygghet i min ekonomiska situation även utanför fondportföljen tillåter jag mig att "leka" lite med dessa pengar efterom jag ändå har visst intresse för att följa börsen /världsekonomin. Eftersom jag får lön i SEK och har flertalet svenska aktier känns det som läge för lite riskspridning mot andra valutor. Gissar att SEK skulle tappa i värde vid en allmän lågkonjunktur. Men visst, det är ju inte givet att det är räntefonder eller ens valutor som gäller som alternativ, jag skulle ju kunna köpa exempelvis amerikanska eller kanadensiska REITs istället men även om dessa kan vara förhållandevis stabila får man ju trots allt exponering mot börsen...

Solnamannen

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 8 april 2019 kl. 11:48:49 »
Eftersom jag får lön i SEK och har flertalet svenska aktier känns det som läge för lite riskspridning mot andra valutor.
Det viktigaste är inte i vilken valuta du får din inkomst, utan vilken valuta du behöver för att betala dina löpande kostnader. En buffert ska man givetvis ha i den valutan, om man inte bor i Venezuela eller Zimbabwe (då är nog Kreugerrand en bra idé).

Det här med "svenska aktier" och valutarisk; man behöver vara medveten om att även inom ett bolag som Ericsson eller Volvo så finns det hundratals om inte tusentals olika kontrakt/pengaflöden som skapar valutapositioner/risker. Bolagen köper in komponenter från olika länder i olika valutor, man har personal, kontor och fabriker i olika länder och betalar löner och hyra i olika valutor - för att inte tala om att man sedan säljer sina produkter i olika länder och olika valutor. Återigen, bara för att Ericsson och Volvo är noterade på Stockholmsbörsen och handlas i SEK betyder inte det att en investering i dessa aktier är ett "bet" i SEK. Att sådan här bolag valutasäkrar betyder bara att de säkerställt sitt eget behov i exempelvis USD eller EUR till en given kurs under en begränsad tid. Det gör inte att valutarisken försvinner, lika lite som att du (om du har mycket lån) blir av med din räntekänslighet genom att binda räntan 1-2 år.

Samtidigt skulle jag inte rekommendera någon att bara placera sina långsiktiga investeringar i 20-30 st svenska bolag, det känns smått vansinnigt ur ett riskperspektiv när man mot extremt låg kostnad kan sprida bolagsrisken på tusentals innehav i hela världen.