Nytt bord för DIY!Dela gärna med er av era bästa trix!
Jag lever för all del ganska enkelt rent materiellt/ekonomiskt, men till skillnad från många så talar jag hellre än "sparkvot" om "konsumtionskvot" (samma sak inverterat). Detta helt enkelt för att på kort sikt är det den låga konsumtionskvoten som skänker oss lugn, harmoni, frånvaron av stress och känslan av frihet snarare än vårt sparande. Det vill säga, om vi mentalt är på en plats där vi är tillfreds ("content") med denna låga konsumtionskvot. Snarare än de praktiska handgreppen att inte konsumera, eller att köpa billigare saker, ligger utmaningen här i den mentala resa som krävs för att vara tillfreds med förhållandevis lite. Jag kan inte säga det bättre än Socrates; "contentment is natural wealth".
Jag tror tyvärr att "FIRE" riskerar att bara vara ännu en av dessa saker som vi västerlänningar är så duktiga på att skriva upp på vår mentala lista över saker vi "vill ha", bredvid "fin villa", "fin titel", "större SUV än grannen", "hemmaspa för 800 tkr" etc. Alla dessa saker som bara känns verkligt betydelsefulla så länge vi jagar dem, men som snabbt tappar sitt värde så fort vi uppnått målet....Skulle jag vinna 200 mkr på lotto och sluta arbeta skulle jag vara mindre i mitten (Ikigai) än jag är idag. Tyvärr så tror jag att många som tar sikte på "FIRE" kompromissar med "ikigai" i jakten på bara ännu en sak på listan över saker man "vill ha", men som i slutändan riskerar att bara vara en lång jakt efter ett bytesdjur som tappar sitt värde snabbt efter att vi fångat det...
Faktum är att för att uppnå en känsla av tillfredsställelse, glädje och frihet tror jag de flesta av er har allt ni behöver inom armslängds avstånd. Merparten av det ni behöver handlar om inställning, och den sitter fast mellan axlarna på er vart ni än går. Råkar ni händelsevis vara nöjda med 73 % konsumtionskvot när ni uppnått "ikigai" (och allt annat lika har 27 % sparkvot), fine. Men jag tror på att börja i rätt ände.
Här tror jag du har fel och av den enkla anledning att FIRE än så länge är alldeles för smalt och nischat. De som hittar hit och intresserar sig för detta har troligtvis alltid känt att något är fel och livet borde kunna vara annorlunda.
Den dagen FIRE blir folkrörelse och mainstream så ja, då blir det troligtvis ytterligare än "grej" på listan som gemene man vill och förväntas uppnå
Nu skrev jag inte att jag tror att det är så, jag skrev att jag tror att det finns en risk att det är så för en del individer. Precis som jag skriver ovan så tror jag att allt handlar om "anfallsvinkel". Jag tror i själva verket att om du tar sikte på och uppnår "ikigai", känner harmoni, balans och glädje och oftast lyckas vara i stunden... Så är en slags bieffekt av det en låg konsumtionskvot (förutsatt att man har en OK inkomst). Skillnaden kan tyckas vara subtil, men det jag beskriver är inte en jägare som är på jakt efter en sparkvot; utan en harmonisk, nöjd och glad människa i balans som är i nuet.
Du har långt högre tilltro till dina medmänniskors förmåga att utmana "instant gratification" än undertecknad, det är tydligt det. Men visst, om en större del av befolkningen gav sig ut på jakt efter "FIRE" enkom med det mentala siktet inställt på hur bra livet kommer vara när man nått målet - så skulle det bara vara ännu ett av dessa bytesdjur som folk jagar och känner sig misslyckade när de inte lyckas fånga - eller tomma när de lyckas fånga det och inser hur mycket energi och tid de lagt för att uppnå det. Det fortsätter bara att bidra till trängsel på psykakuten och hög konsumtion av lyckopiller.
Jag skänker lite pengar till välgörande ändamål ungefär en gång i månaden. Ingen förmögenhet, men lite mer än växelpengar. Jag kan medge att det för mig mest av allt (men inte bara) är ett psykologiskt spel med mig själv. Jag använder detta som en metod att ständigt påminna den simpla lilla jägaren/samlaren där inne att han har mer än han behöver. Och träna honom att känna tacksamhet inför detta faktum.
Märker dock att det finns många i ens närhet som går i samma tankar men som tyvärr inte orkat göra jobbet än och undersöka möjligheterna
"Alla vill till himmelen men få vill ju dö, man vill kamma in vinning men sår inga frön. Man vill ha sin bit av kakan - man vill äta den med, folk vill ta tillbaka men vägrar att ge" -Tumbuktu
Hur kommer man runt det?