Tjäna, Spara, Slösa(!?) och Investera > Personliga ekonomiska mål

MÅL: kunna leva (sparsamt) på utdelningarna

(1/2) > >>

Ekonomitankar:
Mitt första mål är att kunna leva, om än lite snålt, på endast mina utdelningar.
MEN jag är entreprenör och kommer troligen att alltid ha ett eller flera andra projekt och företag igång, men då kan ev inkomst från dem vara en bonus. Något som ger pengar till resor och annat icke-nödvändigt, guldkanten.

Hur resonerar ni?

k00lix:
Vad jag förstår är det precis vad många på detta forum eftersträvar. Att på något sätt leva på utdelningar från aktier, räntor, företag och fastigheter.
Själv kommer jag bara fokusera på att bygga upp kapital i många år och sen troligtvis gå över mer mot stabila utdelningar. Tex satsar jag snart mycket pengar på företag och fastigheter istället för börsen. Bolagen ska egentligen bara växa så mycket som möjligt dom första åren innan jag börjar plocka ut utdelning.
Alla utdelningar kommer framöver investeras i börs, fastigheter och ev bolag och jag ska bara leva på min lön så länge som möjligt.

Frilosofen:
Tidigare var jag också inställd på utdelningar men med tiden har jag insett att jag egentligen inte har något intresse av att bevaka och analysera enskilda bolag, varpå jag gått över till att investera i olika indexfonder med visst inslag av räntor. Planerar en 5%-dynamisk uttagsmodell med vissa inslag av arbete som bringar inkomst, tror det kommer fungera galant!

Även om utdelningsinvestering låter bra på pappret så leder det till längre tid i arbetslivet än nödvändigt om man inte vill tulla på kapitalet. Många har denna uppfattning men jag anser att det inte tillför något som helst värde att inte få tulla på kapitalet. Dessutom tror jag de allra flesta kommer underprestera mot index med en utdelningsstrategi över tid.

Jag vill kunna leva på mitt kapital, inte byta yrke till aktieanalytiker.

Mumrik:
Jag ser en enbart utdelningsstrategi som ett sätt att begränsa sig. I synnerhet de som absolut skall pricka in utdelningar varje månad (snacka om godtyckligt sätt att välja investeringar på, jag ser detta som en tvångsmässig plojgrej).

Med detta sagt så förstår jag hur du tänker Ekonomitankar, och kan tänka mig att tillämpa den strategin när jag är klar med ackumulationsfasen och om jag nu vill sluta eller ta en paus med analyserandet och ägna mig åt annat. Jag har ett jobb som bara blir bättre, roligare, enklare och med välbetalt ju längre jag jobbar. Så sannolikt kommer jag arbeta någon dag i veckan eller två. Jag har flera kul idéer om produktutveckling inom mina nischer, men jag tror det skulle kräva för mycket ansträngning för att genomföra, då jag skulle behöva göra mycket av det tråkiga själv... Jag kommer nog snarare sluta som konsult där, mot en viss ersättning.

Dock har jag en kommentar om själva strategin att välja utdelningsfokuserade investeringar, som följer:

En strategi där man måste läsa på (om ”strategin” nu inte består i att blint välja företag med hög utdelning från någon blogglista) innebär att man förr eller senare kommer stöta på och identifiera underlag för ett annat agerande än en strikt hållen strategi (eller ”strategi”). Att då krampaktigt hålla fast vid ”aldrig tulla på kapitalet”/”aldrig sälja” eller ”fan, detta företag delar inte ut i februari, abbans amalia nu blire inget”... ...är för mig inte optimal för någon och en strategi bör vara optimal åtminstone för ens egna förhållanden.

Jag tycker det är väldigt roligt att analysera enskilda bolag, men fokuserar mest på mellanstora företag som har bra tillväxtpotential och ibland också utdelning. Utdelningen är för mig mer en biverkan i denna fas, även om det är några företag jag äger som jag räknar med bara kommer bli större i framtiden och så småningom sluta som högutdelande mastodonter (där jag kommer sitta med ett fantastiskt bra inköpspris). Men så skulle jag gärna arbeta deltid som aktieanalytiker, till skillnad från Frilosofen.  ;D

mrFIRE:
Själv är jag inne på att mitt indexfond-innehav främsta ska borga för en ekonomisk trygghet och täcka mina basala utgifter så att jag kan göra lite som jag känner för. Kommer troligtvis aldrig sluta jobba, men just nu är jag för feg(läs har för lite kapital) för att helt slänga mig ut i gig-ekonomin. När det är dags att knapra av kapitalet tänker jag helt enkelt bara sälja av den procenten jag behöver varje månad alt. år.

Indexfonder eller utdelningsstrategi finns det en tråd om här: https://svenskafire.se/index.php?topic=27.15
Min summering är att det landar i tro, intresse och tid.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion