Författare Ämne: Kan ni hjälpa mig se på utgifterna?  (läst 627 gånger)

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Kan ni hjälpa mig se på utgifterna?
« skrivet: 15 februari 2019 kl. 14:36:19 »
Hjälp!
Jag vill gärna ha lite input på vår vardagsekonomi. Ni får gärna vara tuffa om ni står ut med att jag är tjurskallig...

Vi bor i villa i Stockholm. Två vuxna som heltidsarbetar och två barn 8 och 6 år. Båda känner att vi sitter lite löst på jobbet (frivilligt eller ofrivilligt) och vill därför se över ekonomin.

Det vi gör redan:
•   Pratar med Avanza om att flytta bolån dit. Något bättre ränta + lägre amortering (kommer sparas istället)
•   Vi går igenom matkostnader och hamnar troligen lägre. I denna ingår viss specialkost. Även sånt som tvål, tandkräm, hushållspapper.
•   Vi ska se över våra personförsäkringar (fast det känns svårt)

I posten månadspengar (3500:- per vuxen) ingår för mig: kläder + träffa kompisar etc ca 1000:- per månad, pengar till välgörenhet ca 500:-, resten sparar jag.

Här kommer våra inkomster och utgifter  i genomsnitt för 2018 + budget 2019, med vissa kommentarer:

Utfall 2018     Budget 2019    Avser   Kommentar

59 641        60 000       Lön netto   Efter löneväxling och avdrag för tjänstebil
    3 097        2 500       Föräldrapenning & VAB   
    2 583        2 650       Barnbidrag

65 321        65 150       Totalt in   

-4 829       -6 000       Räntor   Ev flytta till Avanza
   -6 459       -6 459       Amortering   Ev flytta till Avanza
   -2 437       -2 700       El   Inkl laddning elbil.
   -307       -350       Vatten   
   -597       -650       Hemförsäkring   
   -86       -100       Villaägarförening etc   
   -414       -450       Larm   
   -219       -220       Sophämtning   
   -756       -599       Bredband & TV   
   -1 190       -1 200       Hälsa/Apoteket   Inkl klipp barn 1 gg/år & tandläkare vuxna
   -2 173       -2 000       Möbler, husinköp   
   -1 667       -1 500       Barnkläder   
   -1 583       -1 627       CSN   
   -862       -850       Bensin, parkering   
   -371       -537       Mobiler   
   -953       -1 000       Inkomstförsäkr, fack, a-kassa   
   -1 836       -1 900       Personförsäkringar   Ska gås igenom
   -1 000       -1 000       Barnsparande   
   -1 290       -1 425       Fritids   
   -7 000       -7 000       Månadspengar   Privata pengar till respektive vuxen
   -8 466       -9 000       Mat/Utemat/hämtmat   
   -3 385       -1 850       Diverse inkl aktiviteter och presenter   
   -673       -833       Hobby   Avgift vi har ett år till, sen ska den bli 0:-
   -851       -1 040       Månadskort kommunaltrafik   Ökar under 2019, antar ca 1 040:-
   -3 500       -3 500       Semester   Sätter av varje månad
   -150       -150       Barnvakt   Vi har ingen släkt nära

-53 053       -53 940       Totalt ut   

12 268        11 210       Överskott, sparas   

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
SV: Kan ni hjälpa mig se på utgifterna?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2019 kl. 09:31:28 »
Som vanligt så är det ju bäst att angripa de stora bovarna först d.v.s. undvika att sila mygg och svälja kameler.
Bara att du har bra koll på dina utgifter är värt mycket, men sen kan man verkligen ifrågasätta varje utgift man har och se om man får vad man betalar för.
Se kommentarer nedan:

Utfall 2018     Budget 2019    Avser   Kommentar

59 641        60 000       Lön netto   Efter löneväxling och avdrag för tjänstebil (Är tjänstebilen ett måste i tjänsten eller bara en bekväm leasing?)
    3 097        2 500       Föräldrapenning & VAB   
    2 583        2 650       Barnbidrag

65 321        65 150       Totalt in   

-4 829       -6 000       Räntor   Ev flytta till Avanza (Lagom dimensionerat boende? Flytta är enormt stor grej men det är viktigt att bo lagom och anpassat.)
   -6 459       -6 459       Amortering   Ev flytta till Avanza
   -2 437       -2 700       El   Inkl laddning elbil.
   -307       -350       Vatten   
   -597       -650       Hemförsäkring   (Är hemförsäkring så dyrt för en villa?!)
   -86       -100       Villaägarförening etc   (Vad är detta bra för?)
   -414       -450       Larm   (Det här är ju rent lurendrejeri. Du kan relativt enkelt sätta in ett eget larm med koppling till din smartphone för typ 1500:- i engångskostnad och noll kronor i månadskostnad.)
   -219       -220       Sophämtning   
   -756       -599       Bredband & TV   (Låter högt. Betalar ca 250 för bredband och noll kronor för kanaler däremot 110 för netflix.)
   -1 190       -1 200       Hälsa/Apoteket   Inkl klipp barn 1 gg/år & tandläkare vuxna
   -2 173       -2 000       Möbler, husinköp   
   -1 667       -1 500       Barnkläder   
   -1 583       -1 627       CSN   
   -862       -850       Bensin, parkering   
   -371       -537       Mobiler (Inga tjänstetelefoner? Bör gå att komma undan billigare än såhär. Utgår från att barnen inte har telefoner än.)   
   -953       -1 000       Inkomstförsäkr, fack, a-kassa (Gå ur facket! Personligen är jag även skeptiskt till a-kassa och inkomstförsäkring.)
   -1 836       -1 900       Personförsäkringar   Ska gås igenom (Mycket nyfiken på vad som ingår här. Låter ju skyhögt.)
   -1 000       -1 000       Barnsparande   
   -1 290       -1 425       Fritids   
   -7 000       -7 000       Månadspengar   Privata pengar till respektive vuxen (Precis lagom om du frågar mig!)
   -8 466       -9 000       Mat/Utemat/hämtmat   
   -3 385       -1 850       Diverse inkl aktiviteter och presenter   
   -673       -833       Hobby   Avgift vi har ett år till, sen ska den bli 0:-
   -851       -1 040       Månadskort kommunaltrafik   Ökar under 2019, antar ca 1 040:-
   -3 500       -3 500       Semester   Sätter av varje månad
   -150       -150       Barnvakt   Vi har ingen släkt nära

-53 053       -53 940       Totalt ut   

12 268        11 210       Överskott, sparas   

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2019 kl. 09:35:25 »
Tufft av dig/er att gå ut som den första ”regelrätta” fallstudien på forumet! Kudos!

Ni sparar alltså ca 17% av era inkomster. Är det pengar vikta för att tidigarelägga pensionen? Eller används de ibland till annat med? Har ni 147216 kr (plus ränta/avkastning) kvar av det ni sparade 2018 på ett konto för FIRE?

Kollar man på MMMs the shockingly simple math... http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/ så betyder mellan 15-20% sparande mellan 43 och 37 år till pension om ni ska leva endast på 4% avkastning på era pengar. Nu är det säkert så att ni har pensioner och pengar uppbundna i ett hus också, så förhoppningsvis har ni en grund att stå på redan. Annars blir det segt.

Jag tänker inte kritisera, utan öppna lite för resonemang. Särskilt bra att du kunde redogöra för förra året! Här kommer några frågor...

Jobbmässigt - finns tid och kraft att leta andra, säkrare och mer välbetalda jobb? Om inte, är det läge att budgetera för ett utrymme att göra detta?

Du sparar också ca 2000 av dina fickpengar, ca 24 000 per år. Till vad? Hur länge? Vad hände med de pengarna 2018?

Har ni en eller två bilar? Behöver ni verkligen en eller två bilar?

Vad händer om ni behöver köpa ny bil eller om värmepannan (eller liknande) går sönder, finns ett buffertkonto någonstans med pengar till det?

Kostade semestern för två vuxna och två barn 42000 år 2018? (Jag har lärt mig att barnfamiljer är dyra att ta på semestrar, men 42k är en del pengar). Kan ni ”hacka” semestern 2019 och testa något enklare och billigare? Om ni kör två semestrar per år, kanske dra ned det till en? En fälla med att göra en budget kan också vara att man känner att dessa pengar finns där att göra av med, och därför planerar så de alla går åt. Kan ni vara på väg att falla i denna fälla med era semesterpengar?

Vad är det för möbler ni köper som kostade 24k 2018 och som kommer kosta lika mycket 2019!? Jag fattar att soffor är dyra och kanske är fräschast att köpa nya och jag gillar också Svenskt Tenn, men...  :o ;)

Mumrikens Åsikter (tm):
Jag tycker era fickpengar är rimliga egentligen, fast andra här i tråden kanske kommer anmärka på dem. Jag gör nog själv av med den summan på ”egna” grejer per månad, minst... Men det är 84000 kr per år för er båda. Mer än hälften av era totala sparpengar! Ser man det på årsbasis så blir plötsligt en sänkning med 500 kr per person reda pengar att istället spara. Eftersom du sparar en del av dina, är det så att din partner ”behöver” mer i fickpengar och detta är en rättvise-kompromiss? Kan ni återbesöka den summan tillsammans för diskussion?

Villaägare i 40-årsåldern brukar ha en del att sälja hemma. Åbäket med att sälja brukar också medföra mindre konsumtion. Hur har ni det där?

Avd udda förslag:
Kan ni ta en inneboende i er villa?

Kan ni dubbla eller trippla barnvaktspengarna och istället sänka månadskostnaderna för hämtmat, sälja grejer ur garaget, göra storkok, leta barnkläder på second hand?

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2019 kl. 09:36:42 »
Haha, mrFIRE, kul att vi är överens att fickpengarna ändå är rimliga!  ;D

LinneaH

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2019 kl. 17:18:00 »
Stort tack för svar!

Jag börjar med lite mer fakta och svar på frågorna:
(inser att jag får dela upp, först svar till MrFire)

Tjänstebilen behövs i tjänsten, men får även användas privat. Det är den enda bil vi har. Om det jobbet försvinner kommer vi troligen inte äga någon bil utan åka kommunalt samt ibland ta taxi eller hyra bil (relativt sällan). Det här jobbet ligger ca 2 mil från hemmet, inte mycket köer, så det går smidigt att åka bil dit. Skulle man åka kommunalt tar det en bra bit över en  timme (tänk industriområde, ingen t-bana eller pendel nära, buss sällan och en kvart till hållplatsen). Elbilen laddas gratis på jobbet.

Hus i Stockholm, inte jättestort (130 kvm) men bra område (bra skolor, bra miljö och väldigt bra kommunala transportmöjligheter). Värde 6,5-7 M, lån 4,5 M. Vi kommer troligen inte flytta förrän barnen flyttar ut.
Hemförsäkringen är så dyr och då har vi ändå bra rabatt. Å andra sidan har vi använt drulledelen av den för betydligt mer än så när vi fick en skada i ett badrum beroende på en femårings klantighet :-). (Det gick på ca 25', vi betalade självrisk strax över 1'.)

Villaägarföreningen här är guld, vi kan bl.a. låna släpkärra gratis när vi vill, samt rabatter i vissa lokala affärer (t.ex. målarfärg, vissa rabattdagar i lokala mataffären). Insåg nu att här ingår även t.ex. köplats för hyreslgh vi har tänkt flytta in i när vi säljer huset.

Larmet: jag vet :-(. Vi har dock haft inbrott i ett annat hus vi bodde i och min respektive vägrar vara utan uppkopplat larm. Det här tror jag inte vi kan ändra på men jag kan ta upp det till diskussion.

Bredband och TV: 150 Mb bredband, grundabonnemang på tvn, inget annat abonnemang. Även här skyller jag på min respektive. Jag måste få honom att fatta att ingen av oss kollar på tv. Han anser att vi behöver det för barnen men allt de vill se går ju att streama. Jag kollar mest på youtube/lyssnar på poddar + annat gratis. Han kollar bara på gratistv etc på datorn.

Mobiler: Min är gammal men fungerar, 99:- per månad. Jag kan använda min tjänstemobil till vissa saker, vilket gör att jag kan ha en gammal mobil med lågt abonnemang. Hoppas min håller hela 2019 (jag kan/får inte göra allt med tjänstemobilen). Han har precis köpt ny och betalar 438:- vilket är abonnemang + telefonen på 24 månader. Han har inte möjlighet att använda tjänstemobil privat.

Fack/a-kassa/inkomstförsäkring: totalt har jag haft nytta av dem mer än jag totalt betalt in under mitt liv så jag ser det som en bra grej. Tänk på att vi båda riskerar att bli arbetslösa under 2019, så vi kommer ha dessa kvar.

Personförsäkringar: Ja, vi är nog överförsäkrade. Det här är vår första prio att gå igenom nu.

LinneaH

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2019 kl. 19:13:53 »
Så kommer svar och kommentarer till Mumrik:

Utöver det jag har som Spar i siffrorna ovan har vi löneväxling på 8 000:- var varje månad.  Samt vanlig tjänstepension.
Av de 147' som sparades under 2018 (och det vi sparar varje månad som "över") har vi kvar så gott som allt. Det används till husförbätttringar (men nästan inget behövs göras numera, vi har ett hus i bra skick). I övrigt är det buffert och det går väl som fritt allmänt sparande till vi ska sluta jobba. Större delen av ligger för tillfället låst på ett fasträntekonto hos marginalen.

Yes, MMMs the shockingly simple math är en favoritartikel. Ja, vi har sparat kapital + att vi sparar ju i pensionsavsättningar också:

Sparat kapital:
3,2M allmän pension
650' premiepension
3M tjänstepension inkl löneväxlat
700' sparat i aktier/fonder/sparkonto

Utöver detta:
Buffert fr.a. för huset: 200'
Annat löst sparande i småpotter ca 100'

Och så sparkvoten - hur ska jag räkna här? Kom gärna med förslag
- tjänstepension och löneväxling ca 25/månad men det är ju oskattade pengar
- skattat sparande  ca 13-14/månad (inser att det är är något högre än det vi får över på lönen pga att vi sålde saker under 2018 och kommer troligen kunna fortsätta med det under 2019 samt ett par mini-extraknäck där intäkterna går rakt till spar)
- bruttolön före löneväxling ca 110-115'
- jag tar inte med utdelningar även om de förstås återinvesteras

Jobbmässigt: ja vi letar andra jobb, men de kommer troligen inte bli mer välbetalda. Tänk på att vi har drygt 110' i bruttolön (vi tjänar ca 50' resp 60-65', nya jobb troligen ca 40'. Vi har väldigt olika arbeten/branscher men ungefär samma lönenivå).

Det jag sparar helt privat varje år hamnar på Avanza zero och är en motpost till mitt CSN lån på ca 220'. Jag vill inte betala bort det, men vill ändå spara pengar "mot ett mål". Inte säkert det kommer användas till det i slutändan utan det är mer en kul grej.

En bil, se svar till MrFire. Tjänstebil som behövs nu men troligen inte om den personen byter jobb. I så fall tänker vi oss vara utan egen bil. Vi bor så bra för att gå/cykla/åka kommunalt i vardagen (jobb, skola, handla). Vissa längre resor kommer vi troligen behöva hyra bil till men det är ett fåtal gånger per år.

Om värmepannan eller något annat i huset behöver ersättas tar vi det från bufferten. Det mesta i huset är dock i väldigt nytt och/eller gott skick.

Semester - ja här gör vi av med pengar... En resa förra vintern ca 30' (sista året vi åker på så dyr vinterresa), resten mera busget med egen matlagning: en långhelg skidor i Sverige + sommarsemester (mest hemma och hos släkten men även hyra stuga en vecka).  I år kommer det förhoppningsvis bli lägre men det är (kan vara) dyrt att resa med barn. Men här kan vi absolut förbättra oss. Vi ska nog försöka spara till en långresa om ca fem år så då kan vi INTE använda upp de 42' varje år.

Möbler 2018: Ja fan det ser högt ut, men det här är lite special eftersom vi har låtit bli att handla möbler på många år till vi hade landat i hur vi ville möblera. Det är enbart IKEA: soffa, fåtöljer, köksstolar, en våningssäng och utemöbler. Jag tror nog att den posten bör vara ännu lägre i budgeten 2019. Vi kommer eventuellt köpa ett soffbord under 2019 + sänglampor. Här ingår även målarfärg, skruv och spik etc och det kommer vi köpa under 2019, men i ganska liten mängd. Hmm, kanske 500/månad (jag har satt 2000:-/månad, det blir det INTE).

Fickpengarna: ja, jag har funderat på det. 3500:- månad och jag sparar 1500-2000:-. inte behöver jag så mycket. Men han behöver det, och då tycker jag att det är rättvist. + att det jag sparar kommer ju oss båda tillgodo i slutänden.
* Vi har helt gemensam ekonomi förutom fickpengarna. T.ex. han har inget CSN-lån, mitt betalas av de gemensamma lönepengarna.
* Han är INTE hardcore FIRE men han är ekonomisk och han ser det positiva med FIRE, även om han inte är lika övertygad om att vi kommer kunna sluta arbeta helt och hållet så mycket före 65 år.

Om att sälja saker: ja det gör vi. David Ramsey har sagt: "Sell so much stuff the kids think they're next." Våra barn tror nog inte det men de har sett vad vi gör och säljer själva gamla leksaker etc. Vi har sålt massor men vi har saker kvar vi ska avyttra. Men det börjar faktiskt tunnas ut. (Vi skänker också mycket.) Anekdot: Min man tyckte det här var konstigt först. Inte längre. Häromdagen kom han hem samtidigt som en främmande man parkerade utanför. Min man: "är du här för att köpa något? Då har du kommit rätt". Vi bor liksom lite krångligt så även om man förklarar hur de ska köra in på skaftvägen (som går till flera hus) blir många förvirrade.

Inneboende: Tyvärr inte. Det finns inte sovrum så det räcker. Det finns dock vissa andra möjligheter till intäkter från huset  som vi ska fundera på under 2019, vi har redan tagit ett ministeg. Det här dock betydligt lägre intäkt än att ha en inneboende

Under udda förslag hade du även några saker vi redan gör (utan barnvakt):
* säljer saker (gjort länge).
* köper secondhand barnkläder (gjort sen barnen föddes, vi har haft turen att alltid bo eller jobba nära några av Stockholms bästa barn-secondhand där vi också säljer en hel del, går ungefär jämnt upp), i övrigt köper vi antingen på rea eller via en släkting märkesbarnkläder till under halva priset, vilket gör att vi säljer dem till minst samma pris
* storkok: ett mål vi har under 2019 är matlådor till jobbet så ofta som möjligt, och det bygger i viss mån på storkok. Fungerar bra, tror att vi har tillsammans köpt lunch mindre än 10 ggr i år och då blir det ofta något från affären - värm i micron för 50-60:-. Vi har varit sjukt dåliga på matkontot tidigare... jag tror att det kommer komma rejält lägre än budget 2019 även med hämtmat ibland + allergianpassat. Här har jag äntligen fått med mannen på tåget, han har verkligen förändrats.

LinneaH

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2019 kl. 19:29:20 »
Tankar och funderingar:

Ja jag var först med en fallstudie. Beror nog på att jag gillar att prata om det här och uppskattar verkligen andras input. Dessutom att jag/vi verkligen behöver hjälp, oavsett hur det går med våra arbeten. Jag tycker helt enkelt att vi gör av med för mycket pengar.

Idéer jag har fått med mig:
* semester får inte bli lika dyrt i år  - det fixar vi
* tv + bredband måste bli billigare - här krävs att jag lyckas övertala min respektive. Tror det blir oerhört svårt men inte ogörbart
* personförsäkringar - ja, det måste vi ändra på snarast. Vi har troligen alldeles för mycket livförsäkringar.
* jag ska verkligen försöka att klara mig utan ny telefon. Måste jag ha en ny får den bli billig.
* vissa småpotter vi har sparade måste investeras istället för att ligga på konton till 0 eller väldigt låg ränta
* vi måste söka jobb mer intensivt. Här är vi bra på att coacha varandra tack och lov.
* fortsätt sälja saker
* matkontot måste minska - här tror jag att vi är på god väg. Ska bli spännande att se.

* Vi ska försöka skaffa några fler "mini side-gigs". De ska inte inkräkta på familjetiden och inte kosta pengar så de blir inte jättestora men ändå.

LinneaH

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2019 kl. 19:57:59 »
Till sist åtminstone ikväll:

Mumrik skrev ett par saker:

Jag tänker inte kritisera, utan öppna lite för resonemang. Särskilt bra att du kunde redogöra för förra året!

Några av mina hobbies: Privatekonomi/siffror/matematik/Excel/FIRE/sparande. :-) Självklart kan jag redogöra för det :-D (förutom min respektives fickpengar men det vill jag inte heller). Andra hobbies: läsa (sa jag att vi bor på gångavstånd från ett av Stockholms bästa bibliotek? Jag köper inte böcker eller tidningar) och odla/självhushållning.

Jag tycker ni båda är lite för snälla i er kritik men det kan nog vara för att det är forumets första fallstudie. Jag är van med MMM facepunches men det är nog bra att vi är lite snällare här så fler förhoppningsvis vågar lägga in fallstudier. Resonemanget uppskattar jag verkligen - tack så mycket till er båda och eventuella andra som vill kommentera.

Villaägare i 40-årsåldern brukar ha en del att sälja hemma. Åbäket med att sälja brukar också medföra mindre konsumtion. Hur har ni det där?

Hmm vad konsumerar vi egentligen?
Mat och barnkläder - för det behövs.
Apoteksvaror, vi har lite högre kostnader för mediciner än en genomsnittssfamilj tror jag, men inte farligt mycket.
Semesterresor förstås.
Jag handlar väldigt lite kläder till mig själv, min respektive ngt mer tror jag (men inte mycket).
Jag klipper oftast barnen. Jag klipper mig själv.
Vi köper inga prydnadssaker, prylar, specialköksgrejer. Böcker till barnen ibland men nästan allt lånas på biblioteket.
Presenter köper vi men försöker handla på rea + till barnen blir det ofta second hand.
Vi har ingen städhjälp eller så. Jag vet inte vad vi konsumerar egentligen.

Vi har lagt mycket pengar på att fixa huset, men det har åtminstone i viss mån varit energibesparande åtgärder, och vi är i stort sett klara med det nu.

Ett par saker till:
* jag har ändrat en del detaljer om oss, sånt som inte har med ekonomin direkt att göra. T.ex. barnens ålder, hade vi haft två hundar hade jag skrivit att vi hade tre katter osv, nu har vi inga djur men ni fattar nog.
* svenska är inte mitt modersmål men jag har levt länge med det som förstaspråk. Det kan dock innebära att jag har lite konstiga uttryck och meningsbyggnader ibland.

Och till slut - TACK återigen.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 3 mars 2019 kl. 10:10:09 »
Ursäkta extremt sent svar! Tänkte jag fortsätter att kommentera de svar där jag inte är nöjd med din motivering  :)

Hemförsäkringen är så dyr och då har vi ändå bra rabatt. Å andra sidan har vi använt drulledelen av den för betydligt mer än så när vi fick en skada i ett badrum beroende på en femårings klantighet :-). (Det gick på ca 25', vi betalade självrisk strax över 1'.)
Ni betalar ändå 7200:- om året, som med alla försäkringar så kan det vara värt att räkna på risk o.s.v. MMM har skrivit ett inlägg i stil med att försäkringar är en skatt för dem som är dåliga på matte.
http://www.mrmoneymustache.com/2011/06/02/insurance-a-tax-on-people-who-are-bad-at-math/

Villaägarföreningen här är guld, vi kan bl.a. låna släpkärra gratis när vi vill, samt rabatter i vissa lokala affärer (t.ex. målarfärg, vissa rabattdagar i lokala mataffären). Insåg nu att här ingår även t.ex. köplats för hyreslgh vi har tänkt flytta in i när vi säljer huset.
Samma sak här som ovan, ni betalar 1200:- om året, hur ofta är ni t.ex. i behov av kärra? Kostar ca 300:- för ett tillfälle hos vanlig uthyrare. Köplatsen till hyreslgh kan jag dock förstå kan vara värt en del om man nu tänkt nyttja den.

Larmet: jag vet :-(. Vi har dock haft inbrott i ett annat hus vi bodde i och min respektive vägrar vara utan uppkopplat larm. Det här tror jag inte vi kan ändra på men jag kan ta upp det till diskussion.
Även uppkopplat larm är relativt enkelt att sätta upp själv, all hjälp finns på nätet. Har inte testat det själv än, men ska göra det när det är dags för hus. Tänkte starta ett DIY-bord här på forumet, detta känns som ett lämpligt ämne på det bordet! Vi får se vem av oss som hinner först  ;)

Bredband och TV: 150 Mb bredband, grundabonnemang på tvn, inget annat abonnemang. Även här skyller jag på min respektive. Jag måste få honom att fatta att ingen av oss kollar på tv. Han anser att vi behöver det för barnen men allt de vill se går ju att streama. Jag kollar mest på youtube/lyssnar på poddar + annat gratis. Han kollar bara på gratistv etc på datorn.
Ja kämpa på, gratiskanaler och streaming klarar man ju sig gott och väl på! Låter dessutom som att ni skulle kunna sänka hastigheten på bredbandet för att få det billigare med.

Mobiler: Min är gammal men fungerar, 99:- per månad. Jag kan använda min tjänstemobil till vissa saker, vilket gör att jag kan ha en gammal mobil med lågt abonnemang. Hoppas min håller hela 2019 (jag kan/får inte göra allt med tjänstemobilen). Han har precis köpt ny och betalar 438:- vilket är abonnemang + telefonen på 24 månader. Han har inte möjlighet att använda tjänstemobil privat.
Tycker själv detta är svårt, man nyttjar ju en modern telefon till så extremt mycket idag så att det är svårt att avstå. Hålla liv i dem så länge som möjligt alt. betalt via arbetsgivaren är nog det enda rimliga sättet att spara in.

Fack/a-kassa/inkomstförsäkring: totalt har jag haft nytta av dem mer än jag totalt betalt in under mitt liv så jag ser det som en bra grej. Tänk på att vi båda riskerar att bli arbetslösa under 2019, så vi kommer ha dessa kvar.
A-kassa och inkomstförsäkring köper jag, men facket?! Har du någonsin haft nytta av dem som motsvarar kostnaden på flera hundra i månaden? Isf får du gärna beskriva vad  :)

Personförsäkringar: Ja, vi är nog överförsäkrade. Det här är vår första prio att gå igenom nu.
Bra prio!

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 3 mars 2019 kl. 10:13:52 »
David Ramsey har sagt: "Sell so much stuff the kids think they're next."

Haha +1  ;D

Marie-ekonomi

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 8 juni 2019 kl. 17:13:01 »
Hej, vi har liknande löner som er (dock går jag på föräldraledigt sedan några dagar tillbaka).
Tänkte mest bara det kunde vara intressant att visa hur vi lagt upp vår budget.

FASTA KOSTNADER PER MÅNAD

HEM

Lån 5559:-
  (Här har vi precis omförhandlat våra lån och sänkt kostnaden ungefär 1000:-/månad. Amortering cirka 3600:-, resterande är ränta,
vi har haft rörlig ränta tidigare, men nu bundit på 2 år och med en ränta på 1,5 procent mot tidigare 2,10 procent).
El 1500:-

Hemförsäkring 325:-
( Vi har relativt låg hemförsäkring i jämförelse med er, men fått ner rejält genom att ha en självrisk på 10 000:-, vilket vi klarar utan problem om något skulle uppstå).
Vatten 400:-

Återvinning 250:-

Internet 429:- ( Lite dyrt tycker jag själv, men har inte hittat något bättre, vi har fiber installerat så inte så stort utbud att välja bland, men skulle vilja få ner summan).

BIL

Försäkring 318:- ( Helförsäkring, funderar på att ändra till halv eller trafikförsäkring, idag max antal mil 1000 då jag precis blivit föräldraledig med andra barnet, kommer höjas igen när jag återgår till arbete, bilens värde cirka 70 000:- (inga lån på bilen).

Bensin 400:-.
Bilen används mycket sällan, jag är föräldraledig just nu och det är jag som brukar bilen till mitt arbete i annan stad).
Här tillkommer givetvis service, reparationer och besiktning, men har inte räknat ut exakt årskostnad, just nu ligger det på övrigt.

PERSONFÖRSÄKRING
AR
Barn 1 238:-

Barn 2 238:- 

Vi vuxna i familjen har sagt upp våra försäkringar. Barnens försäkringar vill jag ej säga upp då jag arbetar med
cancersjuka barn och en del familjer jag träffat har inte jobbat de senaste 3-8 åren så därför behåller jag, har inte hjärta att säga upp dem.
Om barnen "bara" skulle få gluten, bryta en arm m.m så är det inte värt med försäkring (min åsikt), men för de stackarna som råkar ut för det värsta tänkbara är det viktigt).

LIVFÖRSÄKRING
Vuxen 1 80:-
Vuxen 2 80:- ( Vardera livförsäkring på 1,5 miljoner).

MOBILTELEFON
Vuxen 1 70:-
Vuxen 2 90:-

NÖJE Spotify 99:-
 ( vi lyssnar varje dag på musik så det är värt det).
Vi har både viaplay och c-more gratis genom makens arbete.

Mat och hushåll 5000:-

ÖVRIGT cirka 2000- 5000/månad:- (bilreparationer, renovering, bilservice, tandläkarbesök, shopping, frisör, restaurang m.m).
Här varierar det en del per månad, men vi snålar inte direkt, utan köper det vi behöver, men kanske något mer genomtänkt,
vi tycker om att ha det fint hemma och i vår trädgård, men vi handlar inte speciellt mycket, utan när vi handlar så handlar vi oftast
med måttot kvalitet före kvantitet.

Det vi har valt bort i jämförelse med er ekonomi är att vi båda sedan flera år tillbaka sagt upp a-kassa och facket.
Detta år sa vi vuxna upp våra personförsäkringar.
Larm har vi inget ( bytte fönster och dörrar i hela huset förra sommaren och när tjuven väl är inne så har nog hela grannskapet vaknat, så där har vi
sett över "skalskyddet mer", fönster och dörrar skulle ända bytas ut).

Vi går igenom vår ekonomi 1-2 gånger per år och detta år tänkte jag nej nu kan vi inte få ner våra fasta kostnader mer, det går verkligen inte att kapa något mer, men jo då...

Cirka 20 000:- har vi kunnat få ner våra kostnader med under detta år.
- Bytte bank för bolånet.
- Sa upp våra personförsäkringar.
- Maken bytte från mobilabonnemang 429:-/månad till vimla 90:-.
- Ändrade miltal på bilens försäkring tillfälligt nu under min föräldraledighet.
- Höjde självrisken på hemförsäkring från 1500:- till 10 000:-.
- Sagt upp våra gymkort.

Det har varit en process, när vi började spara för 7 år sedan så "började vi" lite smått med att säga upp tidningsprenumeration m.m, och ju mer pengar vi lyckats spara har vi kunnat sänka våra fasta kostnader, exempelvis som när vi kände att vi hade en bra grund då sa vi båda upp fack samt a-kassa,
detta året har vi sagt upp våra egna personförsäkringar relaterat till att vi vågar det med vårt sparande. Det är "dyrt att vara" fattig och då behöver man ofta en massa extraförsäkringar m.m. Men har man ett eget kapital så är man ju väldigt mer trygg och kan dra ner på kostnaderna.

Jag tror ni kan få ner era fasta kostnader genom att kritiskt granska varje punkt och tror faktiskt ni kan få ner med
flera tusen i månaden...
Börja med huslånet, sen ta en kategori i taget för att arbeta igenom.

Precis som MRFIRE skriver personförsäkringar 1900:- ( 22 800:- /per år låter hiskeligt dyrt).
Larmlösningen han beskriver tycker jag också låter vettigt, om ni nu önskar ha larm.

Detta var verkligen inte meningen med att visa hur "duktiga" vi är, utan mer för att du ska få en ögonöppnare för någon med
ungefär samma löner, familjesituation, villaliv m.m som er.

Sen har vi inte sån stor koll på våran sparkvot. Det vi har är en buffert på 300 000:- ( kan tyckas mycket, men till sommaren ska vi byta taket på huset).
Men tanken sen är att ha kanske 100 000:- på detta buffertkonto.

Resterande av vara sparpengar finns på avanza i fonder och aktier. Vi för ingen statistik över vår sparkvot, men när allt är draget från vårt konto låter vi matpengar samt övrigt pengar sitta kvar och överför sedan resterande (vilket blir en bra summa varje månad så här finns en del pengar).