Författare Ämne: Pension? Ålder, villkor (statlig och tjänstepension)  (läst 401 gånger)

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
Pension? Ålder, villkor (statlig och tjänstepension)
« skrivet: 5 februari 2019 kl. 10:19:04 »
Hej,

Ganska lång fråga - sammanfattat undrar jag om jag behöver göra ngt smart nu för att kunna ha möjlighet att ta ut pension så snart som möjligt, både tjänste och statlig? Tacksam för all input!!

---------------

Jag skulle vilja få input, tankar, idéer och diskussion om pensionsvillkor, i synnerhet med de förändringar som är på väg

Vad behöver och kan jag/vi göra om vi vill:
* sluta lönearbeta ca år 2025-2026, jag är då 53-55 år, mannen 55-57
* vi har båda ganska bra tjänstepension, jag har bytt jobb en del så har på flera ställen.
* vi har även en del pengar i IP (det låsta individuella pensionssparandet som inte finns längre)

Vi har tidigare tänkt finansiera livet med privat pensionssparande och obundet sparande, tillsammans med en del av tjänstepensionen fram till vi är 65 år. Sedan börjar vi ta ut från den statliga pensionen.

Nu ändras väl detta något eftersom vi inte kommer kunna ta ut statlig pension förrän senare.

Frågor som någon kanske kan svara på (eller fundera runtomkring):
1) Behöver/kan man lägga in (typ låsa) på tjänstepension att man ska kunna ta ut den från 55/så tidigt som möjligt? Tänker om lägsta ålder för tjänstepensionsuttag höjs, visst är den 55 nu?
2) Man kan väl inte göra några sådan ändringar på statlig pension? Inte ens PPM?
3) Ska man göra något med IP-pengarna? Låsa något tidigt uttag?

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
SV: Pension? Ålder, villkor (statlig och tjänstepension)
« Svar #1 skrivet: 8 februari 2019 kl. 12:56:29 »
Hej!

Tyvärr är min kunskap när det gäller pension begränsad men jag hjälpte min mamma med det för nått år sen.

Det som gällde för henne var:
Tjänstepension uttag tidigast vid 55, och minsta utbetalningsperiod 5 år. Här skulle jag rekommendera att maximera uttaget d.v.s. välja den kortaste utbetalningsperioden du kan. På så sätt får du kontroll över pengarna på ett annat sätt. De brinner dessutom inne om du skulle gå bort under perioden. Har du tagit ut dem så går de i arv.
För IPS-konton så tror jag att man kan begära förtida uttag utan avgift om beloppet är under en viss gräns(typ 2 pbb). Är beloppet större där så har det en minsta tid för utbetalning på 5 år(ser säkert olika ut beroende på villkor).
Med den statliga pensionen så antar jag att du menar allmänna pensionen. Den är det inte så mycket man kan göra åt utan den betalas ut tidigast från 61 idag(men skulle väl höjas till 62!?). PPM är en del av den allmänna pensionen som man kan placera själv även om det är visat att de som inte gjort några aktiva val klarat sig bäst. Utbetalningsbeloppet baserar på en massa faktorer och betalas livet ut.

Får hoppas att det finns fler på forumet som har bättre koll på det här än jag och kan hjälpa till!

ninni

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
SV: Pension? Ålder, villkor (statlig och tjänstepension)
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2019 kl. 11:19:16 »
Linnea, du skriver: "Vi har tidigare tänkt finansiera livet med privat pensionssparande och obundet sparande, tillsammans med en del av tjänstepensionen fram till vi är 65 år. Sedan börjar vi ta ut från den statliga pensionen. Nu ändras väl detta något eftersom vi inte kommer kunna ta ut statlig pension förrän senare."

Precis som mrFIRE skrev så kan man idag börja ta ut den allmänna pensionen från 61 års ålder. Denna startålder kommer att höjas successivt under de kommande åren, och som det ser ut nu så kommer man så småningom att kunna ta ut den allmänna pensionen först vid 64 års ålder. Du skriver att ni tänker börja ta ut den allmänna pensionen vid 65. Det är ju inga problem, i alla fall än så länge. Problemet för din del uppstår väl först om våra politiker får för sig att ingen ska kunna ta ut den allmänna pensionen förrän vid 66 år eller så?

Jag har hittills inte sett något om att gränsen för tidigaste uttag av tjänstepension ska flyttas uppåt, men det kan säkert också komma.