Nytt bord för DIY!Dela gärna med er av era bästa trix!
Biasering av prisnivån tror jag inte det skulle bli. Vi skulle fortfarande leva i en marknadsekonomi och alla skulle inte bli 10k rikare på ett bräde. Jag tycker också man borde börja med de som inte har någon vettig inkomst idag, d v s de som har svårt att få jobb, de som kämpar med försäkringskassan, är utförsäkrade eller långtidssjukskrivna eller har (som det alltid kallas) ”hamnat mellan stolarna” och inte får något alls (ja, de existerar i Sverige idag). De skulle dessutom börja kunna använda pengar (eftersom de inte hade några innan) och på så vis skapa både jobb och tillväxt i förlängningen.
...De allra flesta löntagare tror jag skulle fortsätta sina jobb. De flesta familjer har massor av ”måsten” och dyra vanor som kräver mer än ovanstående förslag för att få det att gå runt på summan ovan.
Problemet är att då måste någon arbeta med att göra det urvalet och då faller väl hela konceptet med en gång?
Jämför med när kvinnorna slutade vara hemmafruar och började arbeta, mer pengar in i hushållet, men eftersom alla gör det så trissas nivåerna upp för att upprätthålla the medel-svensson dream.För kunde t.e.x. ett hushåll klara sig på en lön, det är i princip omöjligt idag om man vill ha hus och barn.
tänk om hela befolkningen hade möjligheten att få visa handens längsta finger när det inte passar längre, underbart!
Jag tror att många, särskilt de med hårda, lågavlönade arbetena, skulle gå ned i tid. Alltså inte en generell höjning av nettoinkomsten (deltidslön+medborgarlön istället för en heltid skulle ge ungefär lika mycket ut). Mindre slitskador/stresskador och fler personer in på arbetsmarknaden på deltid som följd. Jag håller absolut inte med om att det är ”i princip omöjligt” att leva på en inkomst idag om man vill ha hus och barn, då skulle ingen av oss kunna uppnå FIRE...
Jag tror folk skulle våga mer och må bättre av det. Man skulle våga starta eget. Våga byta jobb. Våga jobba deltid vid tunga perioder i livet. Ta hand om anhöriga vid sjukdom. Jag tror också det skulle vara fantastiskt för många sjuka och funktionsnedsatta att våga börja jobba bara litegrann utan att riskera bidrag och ersättningar som det är idag.
Annars är ju ett argument mot medborgarlön ”alla kommer sluta jobba helt och samhället stanna”. Det är intressant som motvikt till ditt argument att folk skulle fortsätta på heltid och få heltid+medborgarlön och det skulle bli konsumtionsinflation.