Författare Ämne: Akademiker eller hantverkare?  (läst 165 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
Akademiker eller hantverkare?
« skrivet: 24 januari 2019 kl. 08:24:04 »
Har fått för mig att de allra flesta i de här kretsarna är någon form av akademiker?!
Blev därför väldigt glad när jag läste på presentationssidan att Koolix är rörläggare. Hur är det med er övriga?
@Koolix, om du läser detta så får du gärna berätta mer om ditt yrke/situation. Bra bransch att vara egenföretagare i? Lönenivå på en stor firma? Fördelar med att kunna fastighetsbranschen och bli fastighetsägare?

Sen tidigare finns det en tråd om lönsamhet i att studera vidare: https://svenskafire.se/index.php?topic=53.0

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Akademiker eller hantverkare?
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2019 kl. 10:58:24 »
Bra trådstart!

Själv är jag då akademiker, ingenjör för att vara exakt.

Ser fram emot övrigas svar!

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2019 kl. 19:33:14 »
Hehe jag märkte också att dom flesta är akademiker så därför är det väl lite extra kul att man sticker ut lite. Hantverkare är inte kända för att vara ekonomiskt smarta. Dom flesta lever mer i nuet. Hantverkeriet har alltid gått vidare i generationer så man har varit uppväxt med att jobba hårt så hjälper staten dig med resten. Sen har vi historiskt alltid haft mycket sämre lön vilket gjort att många har tänkt att det är ingen ide att jag sparar för det blir aldrig nån vettig summa ändå. Jag är väl inte som dom flesta andra hantverkare.

Tack vare den stora bristen på hantverkare dom senaste åren har våra löner gått upp väldigt fort. Just rörläggare tror jag är bäst betalt i Sverige med bara gymnasieutbildning. Det skiljer såklart mycket beroende på vart man jobbar och om man jobbar på ackord eller timpeng. Jag tjänar som vanlig rörläggare iaf drygt 430.000 kr/år före skatt och får inga ackordpengar. Har hört om dom som ligger på över 520.000 men då gäller det att ha bra bygge och medarbetare som jobbar effektivt.

Byggbranschen är sjukt volatil! Det kan finnas hur mycket jobb som helst ena året och plötsligt är det bara dött. Jobben bara försvinner. Det är jättedyrt att anställa då man måste införskaffa bil, verktyg o material för stora summor innan gubben ens kan börja jobba. Därför är det svårt för många att våga satsa. Dom flesta egenföretagarna är desutom duktiga på själva hantverket, inte att räkna och det är därför det ibland blir konkurser, inte pga för lite eller dåligt utförda jobb normalt sett.

Jag kommer ta över firman jag jobbar på då det är min far som äger den. Hade jag bara varit vanlig anställd hade jag säkert inte tagit över då det är för osäker bransch enligt mig. Är man duktig företgsledare och har duktiga seriösa anställda kan man tjäna bra med pengar så potential finns såklart! Fördelen är at det är ganska billigt att köpa sånna bolag. ca p/e 4-5 bara.

Jag kommer gå in i ett fastighetsbolag ihop med en snickarvän och ser redan nu på planeringsstadiet vilka enorma fördelar vi har. Vi vet exakt vad det kostar att renovera och äga en fastighet på sikt. Vi kan vid en snabb titt räkna ut vad en fastighet är värd utifrån skick och vi har mängder med kontakter i branschen som är bra att ha när man är fastighetsägare.
Men framförallt, vi vet vilka fastigheter vi absolut inte ska köpa.

Jag hoppas att fler "arbetare" får upp ögonen för investeringar och läser gärna era historier, drömmar och mål.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2019 kl. 09:01:24 »
Tack för utförligt svar  :) Superintressant att läsa!

Ja historiskt har nog lönerna varit sämre ja och mentaliteten kan man ju känna igen. Tror många tyvärr gör sig dummare än vad de är p.g.a. arv miljö o.s.v.
Rörläggare är ju något som man hör att det alltid är brist på! Men det blir nog tufft om bostadsmarknaden mattas av nu. En stor nackdel med hantverksyrken måste ju vara att det är lätt att slita ut sig fysiskt? Ännu större anledning till att spara under sina "bästa år" för att kunna ta det lugnare senare.
Min farsa jobbade som elektriker och jag har alltid funderat på hur det varit om jag hade valt det med. Ibland funderar jag till och med på om jag inte skulle tagit och läst in den behörigheten, men tyvärr måste man ju göra lärlingsåren för att kunna få jobba själv sedan. Hade dock vart perfekt som extraknäck nu och när man vill dryga ut kassan när man nått FIRE. Fördelaktigt att kunna ta över firman så, men man fattar ju att det kan vara extremt känsligt. Gissar att det är en mindre firma? Råkar man då på en felanställning med någon så kan det ju sänka hela företaget.

Du får mer än gärna dela med dig sen här om hur det går med era fastighetsprojekt!

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2019 kl. 15:34:22 »
Jag har dom senaste åren märkt tydligt hur mycket kroppen tar stryk av dom dåliga arbetsställningarna och tunga jobben jag utför. Även om jag är vältränad och tränar mycket på gym så börjar knän och rygg kännas av redan. Jag har också sett hur dom som går i pension är helt slut i kroppen även om dom inte vill erkänna det.
Så en stor anledning till att jag sparar är just att jag satt ett mål. När jag är 50 år ska jag inte behöva sitta på knäna och skruva mer. Tror det är en väldigt bra morot som jag tänker på varje dag.
Vi är en liten firma med 4 personer så vi är inte riktigt lika beroende av konjunkturen då rör alltid går sönder i husen. Men visst kommer det märkas om det blir lågkonjunktur såklart.

Elektriker har det glassigaste hantverkaryrket, allt material är i plast och väger inget. Arbetsställning är oftast stående så det är ett jobb man oftast kan ha ända fram till pension utan problem.

Jag kommer självklart uppdatera framöver :)

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2019 kl. 07:36:56 »
Ja kan tänka mig det att det sliter! Gäller nog att vara extremt noga redan från ung ålder när det gäller arbetsställningar och ta hand om kroppen.
Precis därför det hade vart gott att ha elektrikerbehörigheten, farsan var nog runt 70 innan han började säga nej till jobb.

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 6 februari 2019 kl. 17:03:26 »
Jag har dom senaste åren märkt tydligt hur mycket kroppen tar stryk av dom dåliga arbetsställningarna och tunga jobben jag utför. Även om jag är vältränad och tränar mycket på gym så börjar knän och rygg kännas av redan. Jag har också sett hur dom som går i pension är helt slut i kroppen även om dom inte vill erkänna det.
Så en stor anledning till att jag sparar är just att jag satt ett mål. När jag är 50 år ska jag inte behöva sitta på knäna och skruva mer. Tror det är en väldigt bra morot som jag tänker på varje dag.
Vi är en liten firma med 4 personer så vi är inte riktigt lika beroende av konjunkturen då rör alltid går sönder i husen. Men visst kommer det märkas om det blir lågkonjunktur såklart.

Elektriker har det glassigaste hantverkaryrket, allt material är i plast och väger inget. Arbetsställning är oftast stående så det är ett jobb man oftast kan ha ända fram till pension utan problem.

Intressant att läsa det du skriver. Jag träffade många hantverkare när jag jobbade i primärvården och skulle säga att elektrikerna kommer undan bäst _om_ de fått lära sig, och _lyssnat_, på en smart äldre arbetskamrat hur man på rätt sätt jobbar med kroppen. De andra elektrikerna kommer vid 50+ med pajade axlar och kan inte jobba... Pajade knän på rörmokare, plattsättare etc hindrar dock mer i vardagslivet. De yngre är bättre på det än de äldre även om vissa yngre lider av ”nej, det gäller inte mej”-tänk. De som tränar kommer också bättre undan. Men jag träffade förstås bara de som hade problem, så mitt urval är förstås begränsat.

Jag funderar på hur vissa hantverksyrken har möjlighet att jobba säsongs- eller projektvis. Eller samarbeta privat med andra hantverkare i nätverk - jag känner till ett gäng som hjälps åt att köpa hus/lgh och rusta upp dem tillsammans för att sedan dela på vinsten. Jag tänker mig att vissa uppdrag går att FIREfiera på nichade sätt där det kanske inte finns så mycket konkurrens och som inte passar för heltidare, men som extraknäck som kan vara fantastiska. För att inte tala om hur mycket man sparar på att jobba åt sig själv, tjänster och gentjänster med kompisar? Men det kanske är en fördom att det går till så?

k00lix

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 6 februari 2019 kl. 19:01:00 »

Intressant att läsa det du skriver. Jag träffade många hantverkare när jag jobbade i primärvården och skulle säga att elektrikerna kommer undan bäst _om_ de fått lära sig, och _lyssnat_, på en smart äldre arbetskamrat hur man på rätt sätt jobbar med kroppen. De andra elektrikerna kommer vid 50+ med pajade axlar och kan inte jobba... Pajade knän på rörmokare, plattsättare etc hindrar dock mer i vardagslivet. De yngre är bättre på det än de äldre även om vissa yngre lider av ”nej, det gäller inte mej”-tänk. De som tränar kommer också bättre undan. Men jag träffade förstås bara de som hade problem, så mitt urval är förstås begränsat.

Jag funderar på hur vissa hantverksyrken har möjlighet att jobba säsongs- eller projektvis. Eller samarbeta privat med andra hantverkare i nätverk - jag känner till ett gäng som hjälps åt att köpa hus/lgh och rusta upp dem tillsammans för att sedan dela på vinsten. Jag tänker mig att vissa uppdrag går att FIREfiera på nichade sätt där det kanske inte finns så mycket konkurrens och som inte passar för heltidare, men som extraknäck som kan vara fantastiska. För att inte tala om hur mycket man sparar på att jobba åt sig själv, tjänster och gentjänster med kompisar? Men det kanske är en fördom att det går till så?

Tanken med att ett gäng hantverkare rustar upp gamla hus har slagit mig. Men jag har insett nu att isåfall ska ingen ha barn eller så ska barnen vara så stora att dom klarar sig själva. Många har varken tid eller ork att jobba med blåbyxorna 14-16h per dag. Jag kan tänka mig att det skulle funka mycket bättre för dom som har mer tid, tex FIRE människor. Jag utnyttjar tjänster/gentjänster extremt lite då jag inte hinner ge tillbaka. Använder det enbart för små uppdrag om jag vet att jag kan ge tillbaka till den personen. Annars får dom komma hem tilll mig på arb-tid så betalar jag som alla andra. Tror det var vanliga förr när alla behövde extrapengar. Idag tjänar hantverkare såpass bra på 40h/v så det behövs inte extrajobb för att lyxa till vardagen.
Sen så gör ROT avdraget att nästan allt svartarbete är borta. Blir i stort sett samma kostnad att göra det vitt om man gör det åt någon utanför familjen.
Jag kan däremot tänka mig att lägga mer tid extra om jag köper en fastighet som jag ska äga på lång siktdå det kommer betala av sig flera gånger om.