Nytt bord för DIY!Dela gärna med er av era bästa trix!
Håller med dig, har själv funderat mycket kring denna paradox. Landar alltid i att det är ingen idé att försöka och istället köpa index och slippa dessa grubblerier.
Citat från: Frilosofen skrivet 10 januari 2019 kl. 16:25:42Håller med dig, har själv funderat mycket kring denna paradox. Landar alltid i att det är ingen idé att försöka och istället köpa index och slippa dessa grubblerier.Men blir det inte samma sak även om du köper index och någon gång per år balanserar din portfölj?
Citat från: Frilosofen skrivet 10 januari 2019 kl. 16:25:42Håller med dig, har själv funderat mycket kring denna paradox. Landar alltid i att det är ingen idé att försöka och istället köpa index och slippa dessa grubblerier.Men blir det inte samma sak även om du köper index och någon gång per år balanserar din portfölj?@Koolix Tar inte en sådan stoploss strategi väldigt mycket tid?
Kan så vara, men som jag förstår det så rebalanserar man om portföljen av olika skäl:1. Tillgångsslag, exempelvis räntefonder och aktiefonder, rebalanseras för att hantera risk och inte för att maximera avkastning2. Rebalansering av olika aktietyper, exempelvis småbolag, värdebolag, där man vill dra nytta av teorin som på engelska heter Mean Reversion, alltså att över tid så kommer priset att gå tillbaka mot sitt medelvärde. Genom att rebalansera så kommer man då automatiskt sälja högt och köpa lågt.
Citat från: Frilosofen skrivet 24 januari 2019 kl. 11:05:55Kan så vara, men som jag förstår det så rebalanserar man om portföljen av olika skäl:1. Tillgångsslag, exempelvis räntefonder och aktiefonder, rebalanseras för att hantera risk och inte för att maximera avkastning2. Rebalansering av olika aktietyper, exempelvis småbolag, värdebolag, där man vill dra nytta av teorin som på engelska heter Mean Reversion, alltså att över tid så kommer priset att gå tillbaka mot sitt medelvärde. Genom att rebalansera så kommer man då automatiskt sälja högt och köpa lågt.Bra tips, tack! Och älskar Seinfeld-referensen! Jag gör exakt denna typen av balansering en gång i halvåret, men som du säger är det viktigt att komma ihåg att det görs av olika skäl. Balansera risk och balansera avkastning. Väldigt intressant i artikeln att de gjorts en studie på hur man balanserar och att det inte verkar spela någon roll om man gör på tid eller procentuell förändring.
Sälja dyrt och köpa billigt = sälja vinnare och köpa förlorare?
I min mening finns det två primära skäl att småsparare som placerar pengar i aktier får sämre avkastning än ett rimligt jämförelseindex. Det första skälet är transaktionskostnader/förvaltningsavgifter, alltså hög omsättningshastighet/mycket courtage eller dyra fonder. Det andra skälet är mer psykologiskt, och handlar om det irrationella beteendet att sälja vinnare och sitta kvar med förlorare.