Författare Ämne: Bibliotek  (läst 93 gånger)

Mika8132

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Bibliotek
« skrivet: 16 juli 2019 kl. 08:30:30 »
Hejsan allihopa!

Jag och familjen flyttar efter sommaren till Sverige efter många år utomlands. Om vi överlever första vintern :-) så är vi mycket nyfikna på allt fire relaterat!

Min första fråga (frågor) handlar om bibliotek och att låna böcker. Jag vill gärna kunna låna audio-böcker, vanliga böcker, filmer mm.

1. Något speciellt bibliotek man ska registrera sig vid för att få tillgång till större katalog? (har tillgång till Sthlm, Gbg, Linköping mm. genom jobbet)
2. Eller finns allt online? kan man alt. söka i någon databas för att leta efter en bok?
3. Kan man låna från andra bibliotek och då be om att biblioteket tar hem boken? isf kostnad?
4. Jag är intresserad av böcker om frugalitet: frugalwoods, playing with fire, familjen fri's bok etc. samt böcker om marknadsföring, ekonomi, mat lagning, sport, renovering etc.
5. Om det finns något bibliotek som har audioböcker, fungerar det bra? kan man använda en ipad till detta eller behövs det någon speciell platta?

Tack!

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
SV: Bibliotek
« Svar #1 skrivet: 4 augusti 2019 kl. 07:58:44 »
Hej! Ska försöka svara så gott jag kan.

1. Känner inte till något annat än Göteborgs bibliotek men där finns mycket, du kan söka efter titlar i databasen på gotlib.goteborg.se
2. Se 1.
3. Om du hittar en titel i databasen men på fel bibliotek inom GBG så kan du beställa materialet till vilket bibliotek inom GBG du vill utan extra kostnad.
4. Vet att i alla fall en del av dessa titlar finns på Göteborgs bibbla.
5. Vet tyvärr inte.

Hoppas det gav svar på några av dina frågor!