Allmänt > Övrigt & Off topic

Singlar? Singeltråd!

(1/2) > >>

Mumrik:
Är det bara jag som är singel på det här forumet eller? De allra flesta verkar vara heteropar med 1,5 barn och mellan 28 och 45 år gamla.

Jag kickar igång en singeltråd.

Visst finns det många fördelar att vara i ett par(eller fler för den delen)förhållande, men jag gillar verkligen att vara singel.

Jag bestämmer över mina pengar, min tid och behöver inte kompromissa. Visst hade det varit trevligt med en likasinnad sparsam partner att dela utgifter med (yep, singelskatten är ett faktum) och sex är ju ett mycket trevligt gratisnöje, men fördelarna med att vara singel är många.

Vill jag göra nåt drastiskt i mitt liv så gör jag det. Jag slipper de där klämkäcka kickofferna alla FIRE-par verkar så förtjusta i  ::) ;D Mat i storpack kan frysas och jag behöver inte ta hänsyn till någon annans jobb eller ekonomi när jag vill hitta på nåt kul (som att ta en sistaminutenresa eller bli ekonomiskt oberoende t ex). Inga svärföräldrar 8). Inga tvångsmässiga grupptrycksorgier på storhelger (min egen släkt är antingen likadana som jag eller redan vana vid mig så de har redan gett upp). Barn är jag inte intresserad av att ha. Jag kan flytta till ett bättre jobb utan att det går ut över någon annan. Jag kan snåla hur mycket som helst en månad utan att någon klagar, eller köra en onsdagsoxfilé om jag tröttnar.

Nä, singelskapet ger jag upp först då jag hittar någon som är lika självgående, smart, snygg och ekonomiskt vettig som jag. Samt lika ödmjuk, icke att förglömma. Länge leve FIRE-singeln! Nu bara räkna ut det bästa sättet att ta upp ämnet FIRE på dejt...  :P

A/S/L?

mrFIRE:
Kul initiativ!

Jag kan se fördelar med bägge men i långa loppet så vill jag för egen del helst vara i en relation. En del av anledningen är att när man passerar 30 så märker man att vänner börjar bli upptagna med både familj och jobb på ett helt annat sätt än tidigare. Eftersom jag är social och inte trivs med att vara för mycket med mig själv så passar det bra att bilda en egen familj.

Hoppas du får napp här! Tills dess så kan du hålla till godo med denna låt:  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=cMXYb0lRJZI

S.L.I.M.:
Kul initiativ!
"De allra flesta verkar vara heteropar med 1,5 barn och mellan 28 och 45 år gamla" Precis mina tankar. Här är en singel till som instämmer i alla dina listade fördelar med singelstatusen. Sist jag levde med en partner var vi deffinitivt inte på samma vågläng vad gäller pengar.....det ska mycket till för att jag ska ge upp mitt singelliv, det kommer nog att krävas en himlastormande förälskelse som gör mig helblind men den risken anser jag vara ganska liten. Ha, ha!

Mumrik:
Heja, heja! Kul att se dig i tråden.

Ja, samma här. Har haft ett par förhållanden med ekonomiskt sunda personer, men som haft  inställningen att det inte ”går” att bli rik på att leva ekonomiskt och spara, så det är ”ingen idé” att försöka. Typ inlärd hjälplöshet.

Jag har ”problemet” att jag har en hög inkomst och varit framgångsrik på börsen men samtidigt är ganska ointresserad av pengar och lyxliv. Många som tjänar mycket vill ha en livsstil som övergår vad jag är intresserad av att lägga mina pengar på, men många som tjänar mindre har haft problem att förstå FIRE-tänket, eller så kommer avundsjuka eller önskan att spendera mina pengar in i bilden. Dessutom är jag mer intresserad av någon som är lite mer ”terrängående” än fashionabel lyxlirare men med mina jobb (och den stil jag måste ha på jobben) tror folk ofta att jag är mer av en värdekonservativ lyxlirare än en kreativ helyllemumrik med homesteadingambitioner... Snacka om lyxproblem!

Jag kan inte se mig själv dela ekonomi fullt ut med någon. Kan tänka mig att avsätta en summa till ett gemensamt konto som är proportionerlig till inkomst där gemensamma kostnader dras ifrån om man är sammanboende. Det känns som en vettig lösning. Då kan ingen ha invändningar vad den andre spenderar pengarna på.

Skönt också att slippa upptäcka att inställningen till FIRE är olika i ett existerande förhållande, utan istället kunna gå in i nästa väl medveten om de egna målen!

S.L.I.M.:
"Kan tänka mig att avsätta en summa till ett gemensamt konto som är proportionerlig till inkomst där gemensamma kostnader dras ifrån om man är sammanboende" är nog det enda jag inte testat.
 En gemensam plånbok där likvärdig summa lades för inhandling av mat och dylikt (första sambon i sena tonåren). Spara kvitto på det som var gemensamt och avstämmning 1 gång i månaden (andra sambon när jag var 20 ish) och när jag då slutligen (med tredje sambon 30 fyllda)köpte gård med tillhörande djur och skulle börja producera barn så tänkte vi att då är det gemensam ekonomi som gäller. Största misstaget jag gjort.
 Men, men what´s done is done och nu är nu.  I dag, fortfarand trettio going on fifty ;) vårdar jag mina pengar med öm hand och känner mig stolt över mitt sparande, utan att för den saken snåla ihjäl mig.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion