Författare Ämne: Kick-off !  (läst 57 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
Kick-off !
« skrivet: 3 november 2018 kl. 09:21:38 »
Jag och msFIRE är lite sugna på att testa att ha en kick-off, någon här som kör det? Och hur har ni isf gjort? Och vad har ni haft för agenda?

Ekonomi
Inkomster, sparande, buffert, utgifter ...
Barn
Skaffa fler? När? Behov, inköp ...
Boende
Funkar nuvarande? Flytta, när? Hur? Bolån ...
Jobb
Funkar nuvarande arbetssituation? Tjänstgöringsgrad lagom? ...
Fritid
Träning, hälsa, intressen, mat ...

Mikael

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: Kick-off !
« Svar #1 skrivet: 9 november 2018 kl. 19:43:03 »
Jag och min fru funderar också på något liknande.
Försöka sätta upp en gemensam plan för framtiden. Vad vill vi egentligen...

Jag har sett att, på denna FIRE hemsida, så finns det lite underlag kanske.
https://www.montanamoneyadventures.com/
Där finns lite underlag som man kanske kan inspireras av när man ska filosofera och sätta upp mål kring framtiden...
Hur man kan designa sin framtid mm...

Shrimphorse

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018 kl. 14:41:42 »
Vi har kört "kick-off" hemma under några år. Anledningen till att jag skriver citationstecken är för att det är först de senaste två åren som vi gjort det lite mer planerat och strukturerat. Tidigare har det mer varit oplanerad men ändå djupa och givande samtal.

Upplägget är att vi har det 2ggr om året. Tidig vår och sen höst. Mormor tar hand om barn och vi får lite egen tid min fru och jag.

• Vi går igenom ekonomi, hur mycket vi sparat och hur vi ligger i till i det långa loppet.
  • Vi har en lista på projekt som vi vill genomföra. Både egna projekt och gemensamma projekt med gården osv. Den här listan är också uppdelad i projekt som ligger närmare i tiden och de som vi avvaktar med några år. Vi diskuterar vad vi ska prioritera kommande året/säsongen.
  • Vi går igenom ansvarsfördelningen hemma, vad som funkar och inte funkar. Vi brukar rotera ansvar på sånt bägge avskyr (som att se till att bilen fungerar)
  • Sen pratar vi lite löst om det är något speciellt man vill prata om utan den tidspressade vardagen närvarande. Detta brukar ske i mer när det mer formella listskrivande och antecknandet är färdigställt och gärna med ett glas vin och påbörjad matlagning.
  • Sen äter vi middag ihop och pratar om framtiden, drömmar och möjligheter. Peppar varandra för att fortsätta vägen mot FI/RE.

Eftersom vi har satt det här i system så är kick-offen mest uppföljning för det vi sagt att vi ska/vill göra (har det blivit gjort) och sen tillägg. Vi märker att det formella antecknandet osv tar mindre och mindre tid och mer tid läggs åt inspirera och peppa varandra på den vägen vi valt. Vi sitter ju redan på tåget så att säga. Och med litet barn, kanske fler framöver, och målet inställt på FI 2026 är det inte som att någon kastar in en molotov om att åka till sydamerika i 6mån för att äta kaktus och dansa i poncho. Det kan vi göra senare, men nu handlar det mer om att hålla oss till planen och må så bra som möjligt!

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 189
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 14 november 2018 kl. 08:02:40 »
Tack för input!
Vi skall verkligen försöka få till det här. Det är svårt att hinna med att prata om de långsiktiga planerna när allt bara rullar på.
Och gör man inte det så är risken ganska överhängande att någon divergerar iväg och att man växer ifrån varandra. Har sett det i så många fall i min närhet.
Själv känner jag också att det är relativt nödvändigt att komma iväg hemifrån för att genomföra "kick-offen", hur ni gjort där?
Kostnaden behöver ju hållas så rimlig det bara går, några tips på hur man löser det bäst?

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
  • Life should be on Our Terms - FIRE
    • Visa profil
    • ActionToHAppyHealthyWealthy
« Svar #4 skrivet: 16 november 2018 kl. 10:18:53 »
Hej!

Jag har skrivit lite om detta på min hemsida och där finns även en hel struktur för målsättning som vi gör tillsammans. Den är uppdelad på alla olika områden livet och man kan såklart själv välja vilka som skall vara med eller inte.

Att åka iväg en helg och "planera" är inte heller så dumt, det gör de flesta jobb en gång per år....varför skulle man inte göra det privat, är jobbet viktigare än livet?

Iaf, kanske kan finna något intressant om ni följer strukturen här: http://www.actiontohappyhealthywealthy.com/visions-goals-in-life/

Vi bor söder om Stockholm och om intresse finns hos andra skulle man ju kunna träffas och spendera en dag tillsammans och gå igenom struktur, diskutera och finna nya infallsvinklar och tankar, eller bara träffa likasinnade:)

Mvh,

Jakob

Tack för input!
Vi skall verkligen försöka få till det här. Det är svårt att hinna med att prata om de långsiktiga planerna när allt bara rullar på.
Och gör man inte det så är risken ganska överhängande att någon divergerar iväg och att man växer ifrån varandra. Har sett det i så många fall i min närhet.
Själv känner jag också att det är relativt nödvändigt att komma iväg hemifrån för att genomföra "kick-offen", hur ni gjort där?
Kostnaden behöver ju hållas så rimlig det bara går, några tips på hur man löser det bäst?