Författare Ämne: Vad kostar äldre barn?  (läst 80 gånger)

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Vad kostar äldre barn?
« skrivet: 29 oktober 2018 kl. 13:26:35 »
Vi har två pojkar, den äldsta är 7, och vi tänker oss vara FIRE innan han är 15 ungefär. Dvs, vi är fortfarande ekonomiskt ansvariga för dem när vi slutar jobba om allt går enligt plan.

Men - vad sjutton kostar det att ha äldre barn? Hur ska jag räkna?
Som det är nu kostar de mat (inte extremt mycket), kläder (inte mycket, kombinerat nytt på rea & second hand), lite aktiviteter (fotboll, simskola, inte särskilt dyrt), presenter till dem och till kompisar (inte särskilt dyra/köper när det är bra pris).  Inget är särskilt dyrt eller oväntat, vi är kostnadsmedvetna. De har en väldigt låg veckopeng.

Vad kan jag förvänta mig/vad "tillkommer" när de 10-12? 15?
Jag har koll på att tonårskillar kan äta absurt mycket.
Jag förstår att de behöver kläder och de kläderna kan vara dyra (men måste inte vara det). Hur "viktigt" är dyra märkeskläder?
Aktiviteter? Hur funkar det med äldre barn? (jag betalar nu under 1000:-/år för fotbollen inkl cuper)

Ni med erfarenhet - kan ni inte lämna en kommentar eller två?
Stort tack på förhand!

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
SV: Vad kostar äldre barn?
« Svar #1 skrivet: 9 november 2018 kl. 16:02:44 »
Hej
har två döttrar, nu 19 och 21.
Från 13 kunde man då få bankkort, vet inte hur det funkar nu, så från den åldern fick de sitt barnbidrag och fick ansvar för att köpa sina egna kläder. Lärorikt och uppfostrande. Och de var själva glada över det ansvaret och förtroendet. Vi slapp alltså tjafs om märkeskläder på det viset.

Vi betalade mobilen, busskort, sporter och tillbehör/kläder till sporter. Nu hade de i och för sig vansinnigt dyr sport så de insåg nog att det inte var läge att gnälla över att de behövde mer pengar till märkeskläder. De lärde sig också snabbt värdet av ett extrajobb.

Kanske kompenserade jag ibland med något dyrare julklapp eller födelsedagspresent. Tänk vinterjacka vinterskor mm.

Så spelar de fotboll är det väl inte så dyrt, men hockey och ridning dyrare...

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Vad kostar äldre barn?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2018 kl. 10:18:19 »
Hej
har två döttrar, nu 19 och 21.
Från 13 kunde man då få bankkort, vet inte hur det funkar nu, så från den åldern fick de sitt barnbidrag och fick ansvar för att köpa sina egna kläder. Lärorikt och uppfostrande. Och de var själva glada över det ansvaret och förtroendet. Vi slapp alltså tjafs om märkeskläder på det viset.

Vi betalade mobilen, busskort, sporter och tillbehör/kläder till sporter. Nu hade de i och för sig vansinnigt dyr sport så de insåg nog att det inte var läge att gnälla över att de behövde mer pengar till märkeskläder. De lärde sig också snabbt värdet av ett extrajobb.

Ja det där tror jag är bra, att sikta på att de ska får lära sig värdet av pengar och eget ansvar.

Så spelar de fotboll är det väl inte så dyrt, men hockey och ridning dyrare...

Jag har meddelat min man att hockey är helt otänkbart :-), dels pengarna, men också att jag tycker det är så trist (jag gillar de flesta andra sporter) så jag vill inte stå och kolla på eller engagera mig som ledare.

Tack för svar! Det är ingen stress men vi behöver tänka rent generellt hur de kommande ca 20 åren ska se ut med pengar in och pengar ut. Ett av mina mål under 2019 är att dra upp lite riktlinjer (grova och med långa tidsspann men ändå) för tiden fram till vi är 65 år. Då räknar jag med att barnen är självförsörjande, vi säljer huset och lever på pensionen.