Författare Ämne: Vägen till FIRE i siffror!  (läst 233 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
Vägen till FIRE i siffror!
« skrivet: 26 oktober 2018 kl. 08:01:03 »
FIRE-communityt i Sverige växer mer och mer för varje dag och vi är alla i olika faser av vår resa. En del har precis börjat sitt sparande och en del har nått FIRE för längesen. Det är dock väldigt få som vill/vågar presentera sin resa i rena siffror trots att de allra flesta är helt anonyma. Vi är själva osäkra på att göra just det. Vet du någon som är helt öppen med sin väg till FIRE? Vågar du vara det? Det som är intressant är; karriär/inkomst genom åren, sparande, nuvarande kapital, arv, lottovinster(!?) bostadskarriär o.s.v...
« Senast ändrad: 26 oktober 2018 kl. 08:03:34 av mrFIRE »

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 13
  • Life should be on Our Terms - FIRE
    • Visa profil
    • ActionToHAppyHealthyWealthy
SV: Vägen till FIRE i siffror!
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2018 kl. 21:35:02 »
Tjenare,

Kan summera som följande: alltid varit ekonomiskt sinnad och sparat minst 20%. Jobbar drygt tio år inom finans med hög lön (började på under 400,000 per år och slutade +1msek). Dock är det ju en massa skatt i svea och min konsumtion följde min inkomst i viss utsträckning även om upplevelser alltid varit prio (bortsett från min barndröm om en porsche som jag köpte kontant före 2010), pengarna har rullat.

Ingen bostadsresa då jag flyttade hem för fem år sedan och typ köpte på toppen, i utlandet köpte jag inget boende utan hyrde.

Gjorde idag ett konstaterande som är ganska talande tyckte jag (kommer fullt inlägg samt post på min hemsida troligen under morgondagen) och det var att min ekonomi ungefär sett ut som följer:

Tidigare jobbliv och dåvarande utgifter (alla per månad) för mig och min sambo:
Transport till och från jobbet 2000 - 4000kr per månad
Boende ca 15 000kr
Luncher ute 4000kr
Arbetskläder (kostymer etc) 3000kr
Resor +10,000kr i snitt per månad över ett år (4-8 weekend resor och minst två långresor per år)
Hade inte koll på mina försäkringar, prenumerationer etc så betalade ca 1000kr mer än vad jag borde...
Takeaway mat (vi var ju så busy...) ca 2500
AW: 1500kr

Totala "jobbrelaterade kostnader": 41,000kr

Nu när vi inte behöver bo i en Storstad eller sälja vår tid mot pengar:
Transport till och från jobbet 0kr per månad
Boende ca 7500kr
Luncher ute 1000kr (vi gillar att äta ute, gärna på golf restauranger)
Arbetskläder (kostymer etc) 0kr (har skjortor och kostymer så jag klarar mig minst tio år till...)
Resor 5000kr i snitt per månad över ett år (flera långresor per år)
Hade inte koll på mina försäkringar, prenumerationer etc...nu full koll så sparar ca 1000kr
Takeaway mat (vi var ju så busy...) har ju all tid i världen så om vi inte reser så sällan takeaway
AW: 0kr

Kostnader som är kvar av ovan: 41,000 - 27,500 = 13,500

Skillnaden på 27500 per månad innebär ca 60,000kr i inkomst som vi behöver MER(!!!!) bara pga att vi jobbar...då har jag inte tagit hänsyn till "pressen" från kollegor kring att köpa de senaste prylarna, spontanhandla på lunchen, ta taxi för att man är sen, köpa takeaway kaffe för att man "förtjänar" etc....

Nu har vi all vår tid till vårt förfogande:
Vi har koll på våra abonnemang, vi kan bo vart som helst (där det är billigare men där vi fortfarande har samma typ av boende).
Alla försäkringar, parkering, etc blir billigare vilket jag ej tagit hänsyn till ovan.
Resor älskar vi att göra men då vi nu är helt flexibla när vi kan åka så kan vi välja utifrån prisbilden vilket innebär ca 50% besparing på resorna (estimerat).

Istället för att tycka att vi "måste" har ca 100k i månaden för att kunna "leva" så blir ju siffran en helt annan utifrån dessa förutsättningar...

Vår prio är hälsa=ekologisk mat, närproducerat, inga halvfabrikat utan helt enkelt naturlig kost. Vi är kostnadsmedvetna men vi vill ju vara friska under hela våra liv och mycket av det som säljs idag bör ju nästan inte få kallas mat...

Största kostnader, som för de flesta är därför: Boende, mat, transport (vi har bil) samt resor.

Vi vill ha värde för våra pengar och det är massor av utgifter som blir väldigt annorlunda om man förändrar sin vardag lite (eller mycket).

Snabbaste vägen är såklart låga utgifter och höga inkomster. Kostnaderna går bara få ner så mycket (MYCKET) för de flesta men inkomsten finns det inget tak på.

Tycker inte heller man skall stirra sig blind på en viss siffra. Bara för att man kan kalla sig Passionär eller FI så innebär det ju inte att man aldrig kommer dra in en krona till i sitt liv.

Genom att bara börja sin FIRE resa så kommer man ändra sin inställning till livet och vad som är viktigt, FOMO samt FOPO kommer avtaga då man har ett tydligt mål FIRE!

Ju mer man gör desto bättre blir man på att hantera pengar, både vad det gäller att få värde ut av dem vid köp men även vid investeringar. Denna "nya" värld innebär att man kommer se mycket mer möjligheter och få mer möjligheter vilket kommer innebära mer pengar.

Tror dock inte att man skall stirra sig blind på 4% regeln och bara aktiemarknaden, då tror jag att det kan bli en tuff resa. Olika typer av passiva inkomster och diversifiering.

Har man mål på 20k i månaden och kör ovan så 240k per år och 6msek totalt. Om det känns oöverstigligt så tänk t.ex att städa en dag per helg (givet OB) och 10h, säg ca 2000kr och därmed 8000kr per månad för att jobba fyra dagar. De tio timmarna kan man sen spendera med att lyssna och lära från sina förebilder och samtidigt är siffran nere på 3msek...

Kom bort från ämnet lite me oavsett så är det högst individuellt och jag tror att det viktigaste insikten jag fått är ju att det som låter som alldeles för lite i början kanske inte är det när man tänker efter och samtidigt kanske börjar prioritera lite annorlunda...Typ den där pennan jag köpte, investerat om 30år kunde det varit 15,000...var den värd det när den ligger i en låda....och det var ju bara en liten pryl....

Kommer inom kort ha en stor "spar sektion" på hemsidan som kan vara intressant..

Annars, lär er "pengaspråket" då det kommer serva er alla resten av livet och har ni några som helst frågor så fråga på, eller skicka dem direkt till mig.

Mvh,

Jakob
www.athhw.com
« Senast ändrad: 28 oktober 2018 kl. 09:24:44 av Life on Our Terms »

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2018 kl. 21:39:39 »
Räknade precis på den där Mont Blanc pennan jag nämnde.......30 år med 8% i avkastning per år och den har haft en alternativkostnad på 15,000..

Fick nästan lite ont i huvudet MEN det bör man få när man kanske få...
« Senast ändrad: 28 oktober 2018 kl. 09:24:03 av Life on Our Terms »

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2018 kl. 18:55:22 »
Reservoarpennor har bra andrahandsvärde, även vanligare som MB Meisterstück el dyl. Du kan lätt sälja den och få tillbaka tillräckligt av din insats för att kompensera för ditt köp inom ganska kort tid om du investerar pengarna istället. Alternativt om du köpt någon ovanligare variant så kan värdet t o m stiga. Hur kommer det sig att du inte sålt den ännu, om du inte använder den längre nu när du inte jobbar?  :)

Låga utgifter och höga inkomster hjälper mycket, jag har det själv så. Den livsstil du beskriver låter lite som ”fatFIRE” för mig, eller mer åt Bogleheads-hållet? Men har man ett ordentligt nest egg funkar ju matematiken där också.

Håller innerligt med om det där med att resa på egna villkor och inte vara bunden av särskilda tider. Det ser jag fram emot som FI.

Feedback på hemsidan - på vissa avd (health, about, bokrek m fl) när man går in på surfplatta så skyms delar av skriften av sociala medierknapparna (sic) till vänster i bild som följer med när man scrollar. Stör läsupplevelsen. Jag hoppas du kan hitta en målgrupp med din ambitiösa plattform.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 30 oktober 2018 kl. 07:45:03 »

...Kan summera som följande: alltid varit ekonomiskt sinnad och sparat minst 20%. Jobbar drygt tio år inom finans med hög lön (började på under 400,000 per år och slutade +1msek). Dock är det ju en massa skatt i svea och min konsumtion följde min inkomst i viss utsträckning även om upplevelser alltid varit prio (bortsett från min barndröm om en porsche som jag köpte kontant före 2010), pengarna har rullat.....

Tjena! Kul att du vill dela med dig, alltid roligt att höra folks historia!

Kan tänka mig att skillnaden från att leva/jobba i den typen av kretsar gör det ännu svårare att ta klivet till att leva ett enklare liv och även att spara under tiden? Det kan vara tufft att sticka ut bland de man har runt sig. Själv har jag alltid levt ganska enkelt och tror inte det blir så mycket skillnad den dagen jag når FIRE. Kan dock ändå märka att folk i en omkrets tycker det är lite knepigt att man t.ex alltid har matlådor...

Har en vän som jobbar i ekonomibranschen i Sverige och han säger sig snitta 50-60h per vecka utan betald övertid och att det förväntas och är standard i branschen, stämmer det med din erfarenhet också?

« Senast ändrad: 30 oktober 2018 kl. 07:46:34 av mrFIRE »

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 30 oktober 2018 kl. 14:31:41 »
Intressant att läsa din historia, Life on Our Terms!

Jag ska försöka komponera ihop något som förhoppningsvis är av intresse! Jag har inget behov av att dölja några siffror så om transparens uppskattas så bjuder jag på det. Får lov att återkomma.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 3 november 2018 kl. 08:25:52 »
Jag ska försöka komponera ihop något som förhoppningsvis är av intresse! Jag har inget behov av att dölja några siffror så om transparens uppskattas så bjuder jag på det. Får lov att återkomma.

Ja gör gärna det!  :)

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 16 november 2018 kl. 10:07:03 »
Tjenare,

Vissa prylar har jag inte sålt än, kanske lite sentimentalt och inte direkt beroende av de pengarna nu men klart, dumt att de ligger i en låda (frågan är bara vart;)).

FatFIRE stämmer nog ganska bra då vi prioriterar som vi vill och det har inte varit/är inte extremt på något sätt. Beror lite på att jag oavsett var vi står ekonomiskt nu är övertygad om att vi kommer fortsätta att dra in pengar på olika sätt även om FI, målet är ju absolut inte att inte göra något...

Tack för kommentaren om hemsida, verkar som vi har lite strul med just platta...har tagit bort dem från mobilen för länge sedan..du får läsa via en dator om du hittar något matnyttigt:)

Reservoarpennor har bra andrahandsvärde, även vanligare som MB Meisterstück el dyl. Du kan lätt sälja den och få tillbaka tillräckligt av din insats för att kompensera för ditt köp inom ganska kort tid om du investerar pengarna istället. Alternativt om du köpt någon ovanligare variant så kan värdet t o m stiga. Hur kommer det sig att du inte sålt den ännu, om du inte använder den längre nu när du inte jobbar?  :)

Låga utgifter och höga inkomster hjälper mycket, jag har det själv så. Den livsstil du beskriver låter lite som ”fatFIRE” för mig, eller mer åt Bogleheads-hållet? Men har man ett ordentligt nest egg funkar ju matematiken där också.

Håller innerligt med om det där med att resa på egna villkor och inte vara bunden av särskilda tider. Det ser jag fram emot som FI.

Feedback på hemsidan - på vissa avd (health, about, bokrek m fl) när man går in på surfplatta så skyms delar av skriften av sociala medierknapparna (sic) till vänster i bild som följer med när man scrollar. Stör läsupplevelsen. Jag hoppas du kan hitta en målgrupp med din ambitiösa plattform.

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 16 november 2018 kl. 10:14:22 »
Hej!

Det stämmer att det är lätt att dras med i olika sammanhang och att ta steget ifrån den "bubblan" tog mig tid (för länge!). Lite kul att du nämner just det då jag precis delförfattat en bok där jag skriver om just det beslutet och hur jag förberedde mig mentalt, har du lust kan du kika här: http://www.mynewsdesk.com/se/mindboozt/pressreleases/jakob-plamqvist-en-av-foerfattarna-i-antologin-tips-fraan-coachen-2656728
Boken finns på adlibris.

Mina timmar varierade men i perioder var de en bra bit över 80h per vecka plus att jag alltid (typ) tänkte på jobbet.....blev inget bra i slutet men det är något jag får leva med men även lära av.

Vi blir som vi umgås och det är inte lätt att bryta sig ur när "alla" andra har synpunkter...men det viktigaste är att man är sann mot sig själv och lyssnar till sina signaler.

Tycker att man skall göra precis som man vill, har man ett tydligt mål så är det enklare att bara köra och då minskar eller försvinner även stora delar av FOMO/FOPO vilket kanske är en av de bästa fördelarna i ett tidigt FIRE skede.

Hur hårt man vill köra på är ju egna val och vi får alla prioritera hur vi vill samtidigt finns det ju olika vägar att gå mot FIRE. Jobba deltid och tjäna mindre men ändå kunna kosta på sig att äta ute ibland (om man nu uppskattar det) etc. Det viktigaste är ju att man även uppskattar själva resan och inte bara ett mål som kanske ligger +10 år bort. Hur skulle det då kännas om vi får ett Japan scenario på börsen och den resan tar dubbelt så lång tid?

Mvh, Jakob

...Kan summera som följande: alltid varit ekonomiskt sinnad och sparat minst 20%. Jobbar drygt tio år inom finans med hög lön (började på under 400,000 per år och slutade +1msek). Dock är det ju en massa skatt i svea och min konsumtion följde min inkomst i viss utsträckning även om upplevelser alltid varit prio (bortsett från min barndröm om en porsche som jag köpte kontant före 2010), pengarna har rullat.....

Tjena! Kul att du vill dela med dig, alltid roligt att höra folks historia!

Kan tänka mig att skillnaden från att leva/jobba i den typen av kretsar gör det ännu svårare att ta klivet till att leva ett enklare liv och även att spara under tiden? Det kan vara tufft att sticka ut bland de man har runt sig. Själv har jag alltid levt ganska enkelt och tror inte det blir så mycket skillnad den dagen jag når FIRE. Kan dock ändå märka att folk i en omkrets tycker det är lite knepigt att man t.ex alltid har matlådor...

Har en vän som jobbar i ekonomibranschen i Sverige och han säger sig snitta 50-60h per vecka utan betald övertid och att det förväntas och är standard i branschen, stämmer det med din erfarenhet också?

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 16 november 2018 kl. 21:22:19 »
Tummen upp!

De allra flesta har nog en och annan värdefull grej i byrålådan. Ville bara retas lite ;D Pennan kan du ju använda hela livet istället för att köpa nya, den är ju användbar! Men det är ju så mycket lättare att skaffa sig grejer än att göra sig av med dem utan en (stor) förlust. Värt att tänka på när man köper något. Segt med sunk cost fallacy när man vill bli av med eländet.

Jag satsar mer på lean FIRE och småbrukslivet, men i easy mode (d v s lättnaden i att inte behöva gå plus på morötter och getter, etc.). Dock är jag riktigt sugen på en snygg kåk centralt i staden närmast min lilla gård, där jag kan hyra ut o s v. Som ett sätt att diversifiera. Så 5M till värdepapper av olika slag och 5M+ till fastigheter. Då börjar vi närma oss ganska höga summor för en tjänsteman i offentlig sektor, om än högavlönad. Men jag ska satsa på privat företag och kanske t o m någon startup i nästa veva av min karriär hoppas jag. Några år till, bara.

Tjenare,

Vissa prylar har jag inte sålt än, kanske lite sentimentalt och inte direkt beroende av de pengarna nu men klart, dumt att de ligger i en låda (frågan är bara vart;)).

FatFIRE stämmer nog ganska bra då vi prioriterar som vi vill och det har inte varit/är inte extremt på något sätt. Beror lite på att jag oavsett var vi står ekonomiskt nu är övertygad om att vi kommer fortsätta att dra in pengar på olika sätt även om FI, målet är ju absolut inte att inte göra något...

Tack för kommentaren om hemsida, verkar som vi har lite strul med just platta...har tagit bort dem från mobilen för länge sedan..du får läsa via en dator om du hittar något matnyttigt:)

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 24 november 2018 kl. 13:59:33 »
Okej, då ska vi se om jag kan få ihop någonting! Jag är fortfarande i början av denna resa sett till kapital men jag har nog kommit betydligt längre när det kommer till tankar och beteende. Jag är i höga 20-årsåldern och hoppas att jag i varje fall ska kunna gå ner betydligt i arbetstid från och med ca 35 års ålder.

Jag har i princip varit aktieägare sen födseln då jag fick ett gäng (500 st) SEB-aktier av morfar, som senare växte till 600 via en split eller nyemission när jag var för ung för att vara intresserad eller förstå. Dessa låg sedan till grund för min hittills bästa affär då jag var med i deras nyemission efter finanskrisen. Jag hade då precis blivit myndig och tog då beslutet att sälja en fond jag fått av farmor för att gå med i emissionen fullt ut. Jag fick då möjlighet att köpa 3,2 aktier per befintlig till kursen 10 kr. Således hade jag efter detta 1920 SEB A-aktier. Idag har jag inte kvar en enda av dessa... Jag förstod inte då effekten av ränta-på-ränta utan spenderade glatt varje år utdelningen.

Jag pluggade efter gymnasiet på högskola samtidigt som jag flyttade till "storstan" där jag fortfarande bor. Jag kom då i kontakt med diverse substanser och festande vilket åt upp en del av kapitalet. I retrospektiv förstår jag att jag var beroende av både det ena och det andra men då jag alltid haft det lätt för mig flöt studierna på hyfsat bra ändå. Jag kuggade ett par kurser och hoppade slutligen av högskolan när master-utbildningen skulle börja. Vid detta läge var jag tvungen att ta hjälp av näskaffet för att ens kunna genomföra de praktiska moment som ingick i utbildningen.

De kommande åren läste jag lite strökurser och levde på lite CSN och mina SEB-aktier. Till slut började kapitalet ta slut och jag var tvungen att ta mig i kragen så jag såg till att läsa upp resterande kurser för att kunna kvittera ut min kandidatexamen. Något jag nu är mycket tacksam för att jag gjorde! Nu behövde jag bara få ett jobb också, och sluta knapra piller och snorta näskaffe. Jag var vid denna tidpunkt vid mitt lägsta jag någonsin varit i livet, och förhoppningsvis någonsin kommer vara. Jag hade fruktansvärt dåligt självförtroende och inte heller självkänslan var på topp. Jag värderade mig själv så lågt att jag inte såg det som troligt att jag någonsin skulle få ett någorlunda okej jobb. Än värre blev det när jag inte ens lyckades få ett städjobb natt, då kände jag mig riktigt värdelös.

På något vis lyckades jag strax därefter ändå få ett någorlunda kvalificerat jobb på ett mellanstort företag via konsult/bemanning. När de var tvungna att göra sig av med en mängd konsulter efter bara 5 månader så var jag en av dem, men jag hade visat framfötterna tillräckligt för att min konsultchef hjälpte mig till ett nytt jobb på vilket jag fortfarande arbetar, nu som anställd. Det känns verkligen som natt och dag och jag tänker inte gå tillbaka till mitt tidigare liv ;)

Nå, nu skulle detta handla om siffror och inte min livs historia men det jag ville få sagt var i alla fall att jag en gång hade en början till ett kapital som jag sedan brände på skit. Kanske har detta gjort mig mer motiverad idag, på något sätt.

Min resa mot FIRE började ungefär ett år efter att jag börjat arbeta heltid då jag började fundera på om detta verkligen var så jag ville leva mitt liv. Samtidigt så hade jag ju prövat att inte arbete och det fungerade ju inte riktigt heller så bra. Jag minns inte hur men på något vis hittade jag MMM och på den vägen är det.

En annan intressant sak som jag lagt märke till i efterhand och som passar som hand i handske i FIRE-sammanhang är att jag alltid försökt hitta en sweet spot för hur mycket jag spenderar på saker och ting. Ofta så är det billigaste för billigt för att hålla någon längre tid och ofta är det dyraste dyrast av andra anledningar än kvalitet och prestanda. Exempelvis när jag ville ha en ny dator i min ungdom så byggde jag givetvis den själv och letade länge och väl efter precis rätt kombination av delar som gav mig en väldigt prisvärd dator. Så har jag alltid fungerat och det faller sig naturligt för mig, något som kommer väl till pass nu då jag vill spara mycket pengar!

Så, till lite siffror.

Ålder: höga 20
Civilstånd: sambo
Boendeform: hyresrätt
Gemensamma utgifter: under 10,000/månad (alla fasta + mat/alkohol och övriga utlägg för boende)
Balansräkning: 358,000 (181,000 ex CSN)
Lön: ca 27,500 efter skatt (snitt 2018)
Utgifter: ca 8,500 (snitt 2018)
Sparkvot snitt 2018: ca 70%

Jag förväntar mig att öka sparkvoten något nästa år, målet är inställt på 75%. Vet inte vad mer som skulle vara av intresse men om någon undrar så är det bara att fråga!

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 27 november 2018 kl. 10:56:31 »
Låter som du har ett mycket bra utgångsläge om man ser till din kostnadsbas:)!

Håller du samma spår och fokuserar på att öka inkomsterna samt att investera på ett sätt som passar dig och din riskprofil så tror jag att du kan nå FIRE tämligen snabbt. Att du dessutom har ett kvalitetstänk tror jag också kommer att gynna dig och trots din unga ålder har du fått med dig endel livserfarenheter redan.

Mvh,

Jakob

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 30 november 2018 kl. 13:44:23 »
Tack för att du delar med dig!
Grymt intressant att läsa om och du verkar har gjort en helt otrolig resa. Av någon anledning så verkar de allra flesta ha halkat in via MMM på något sätt och därefter är man fast. Låter som att du dessutom alltid haft rätt inställning. Började du från noll i kapital när du lyckades vända livet?
Jag blir också nyfiken på hur du/ni tänker kring barn? Ni verkar vara i den åldern att den frågan kanske dyker upp eller i alla fall kommer göra det inom de närmsta åren. Fattar att det är en privat fråga så förväntar mig inget svar =)
« Senast ändrad: 30 november 2018 kl. 14:00:54 av mrFIRE »

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 3 december 2018 kl. 11:44:51 »
Hej, vad kul att det verkar uppskattat! Skönt att inte bara bemötas med skepsis när detta ämne diskuteras :D

Jakob, jag hoppas att du har rätt! Tack för responsen.

Mr.Fire, när jag så att säga vände skutan så hade jag väl kanske 20,000 kvar i sparpengar och ingen inkomst. Jag började alltså på riktigt få slut på pengar, det var nog det som gjorde att jag tog mig i kragen. Sen tog det ju några månader innan första lönen trillade in, så jag var nog nära noll i alla fall, minns tyvärr inte exakt. Om jag aldrig haft de där aktierna att leva på så hade jag kanske inte heller hamnat där jag gjorde. Nu i efterhand är det dock en bra lärdom och jag känner mig själv mycket bättre idag så på så vis är jag ändå på något sätt tacksam för att ha fått uppleva det men ändå komma ut relativt helskinnad.

Barn har vi pratat en del om och båda vill absolut ha det på sikt, inom max 5 år känns rimligt för ingen av oss vill ta risken att vänta för länge. Vill inte heller bli gamla föräldrar och på sikt väldigt gamla mor/far-föräldrar. Men inget konkret planerat här, finns några år till att suga på den karamellen! Hur det påverkar oss rent ekonomiskt är jag inte så orolig för, min uppfattning är att små barn upp till åtminstone närmare 10 år inte behöver kosta särskilt mycket. Och den lilla extra kostnaden som den innebär tror jag är värt många gånger om...