Författare Ämne: Sociala medier?  (läst 191 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
Sociala medier?
« skrivet: 23 oktober 2018 kl. 08:31:45 »
Jag är väldigt nyfiken på hur ni ser på sociala medier?
Själv har jag aldrig någonsin gillat det eller använt mig av det. Det här forumet är det närmsta jag kommer.
Tycker att det är extremt otäckt hur folk lägger ut hela sina liv på nätet. Bilder på mat, bebisar, hundar och länkar till unkna åsikter klarar jag mig bra utan.
Det skäl bara en väldigt massa tid. Vad tycker ni?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
SV: Sociala medier?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2018 kl. 09:10:23 »
I mina yngre dagar använde jag mig av dessa, då Instagram och Facebook.

Att få en like eller kommentar bekräftar att ens liv är bra/OK/rätt och om du då är lite osäker i din personlighet är det väldigt lätt att utveckla ett beroende. Varje like ger en dopaminkick och om du någon gång varit beroende av påslaget av dopamin så vet du hur svårt det kan vara att motstå.

Sen ett antal år tillbaka har jag slutat använda instagram helt och hållet. Facebook har jag kvar men använder bara chat-funktionen och grupper. Tyvärr envisas vissa grupper som jag vill vara med i att använda Facebook.

Jag tror som du att detta är att betrakta med stor respekt. Speciellt unga människor inser sällan hur detta faktiskt kan skada dem. Tyvärr.

Ekonomitankar

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 13 november 2018 kl. 11:19:49 »
Jag har både fb och instagram. Är typ aldrig inne på instagram och fb har jag minskat rejält, nu mest lite grupper och messenger, är tex med i några styrelser där vi har grupper där för info osv.

Snap har jag men används sparsamt.
Men för några år sedan var jag mycket på facebook.

Life on Our Terms

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Life should be on Our Terms - FIRE
    • Visa profil
    • ActionToHAppyHealthyWealthy
« Svar #3 skrivet: 16 november 2018 kl. 10:21:00 »
Använder det för att sprida ett budskap (främst): Your life on your terms! (www.athhw.com)

Annars för att följa vissa grupper som ger mig värde/information etc extremt sällan för all "slötitta", telefonen är oftast i flight mode. Jag vill bestämma över min tid och inte dikteras av min telefon eller sociala medier, har heller inga notifieringar på.

Mvh

Jakob

Jag är väldigt nyfiken på hur ni ser på sociala medier?
Själv har jag aldrig någonsin gillat det eller använt mig av det. Det här forumet är det närmsta jag kommer.
Tycker att det är extremt otäckt hur folk lägger ut hela sina liv på nätet. Bilder på mat, bebisar, hundar och länkar till unkna åsikter klarar jag mig bra utan.
Det skäl bara en väldigt massa tid. Vad tycker ni?

Mumrik

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 93
  • Mot FI 2025. Sparkvot mot >70% 2018.
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 16 november 2018 kl. 21:02:25 »
Jag ser sociala medier (twitter och instagram för mig) som ett enkelt sätt att hålla mig uppdaterad och träffa folk inom mina specialintressen. Jag engagerar mig bara i de andra användare som håller på med liknande saker som jag själv är intresserad av. Vissa av mina intressen är jag ganska ensam om i min omgivning och för något nästan ensam i Sverige (vi är en handfull personer i landet). Efter några år har jag vänner över hela världen som jag lärt mig mycket av och haft utbyte med. Jag har bland annat fått ha en dialog med en av min barndoms favoritförfattare då vi råkar ha samma udda intresse.

Inga barn, bilder på mat eller unkna åsikter. Har ni det på era sociala medier så får ni revidera vilka ni umgås med, digitalt som socialt. Det är bara att avfölja och blockera. Jag är inte vän med hund- mat- eller bebisfixerade människor IRL heller, och definitivt ingen med unkna åsikter. Släkten följer jag inte på sociala medier. Jag ser inte skillnad mellan IRL och digitala sociala medier här. Jag sållar hårt och det går fint. Blir folk sura så var de inget att ha ändå.

Facebook avstår jag ifrån, då man verkar ha folk man känner IRL där och det intresserar mig inte. De kan jag umgås med ändå.

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 207
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 23 november 2018 kl. 06:51:28 »
Jag ser sociala medier (twitter och instagram för mig) som ett enkelt sätt att hålla mig uppdaterad och träffa folk inom mina specialintressen. Jag engagerar mig bara i de andra användare som håller på med liknande saker som jag själv är intresserad av. Vissa av mina intressen är jag ganska ensam om i min omgivning och för något nästan ensam i Sverige (vi är en handfull personer i landet). Efter några år har jag vänner över hela världen som jag lärt mig mycket av och haft utbyte med. Jag har bland annat fått ha en dialog med en av min barndoms favoritförfattare då vi råkar ha samma udda intresse.

Om det går att hålla sig till det så är det ju förstås grymt!
Kom att tänka på denna:
https://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI
Osäker på om det är i del 1 eller del 2, men han pratar iaf om man har intresse för "hattar för hundar" idag kontra för 20 år sen...