Författare Ämne: Vad är hönan och vad är ägget?  (läst 119 gånger)

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
Vad är hönan och vad är ägget?
« skrivet: 27 september 2018 kl. 12:51:26 »

Läste det här för ett tag sedan och det fick mig att fundera:
https://efficientbadass.blogspot.com/2018/05/arbetets-bliss.html

Hur mycket beror på ens egna mognad/intressen och hur mycket beror på modet och tidsandan?
Skrämmande att tänka på hur lättpåverkad man är och att så många tänker så likt. Sen kan man funderar på varför det är på modet just nu? Börsuppgång? Motreaktion på digitalisering och livet online? Insikten i att vi förstör planeten?

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Vad är hönan och vad är ägget?
« Svar #1 skrivet: 30 september 2018 kl. 20:39:08 »
Har också funderat på detta, mycket intressant att tänka på. Det känns ju bättre att tänka att jag är så smart som kommit på hur jag ska lura systemet, men det mest troliga är att jag är påverkad av min nutid och hakat på en trend som jag inte ens visste fanns innan jag själv trillade dit.

Eller är det kanske, som du säger, fall av "multiple discovery" ? Alltså att tiden helt enkelt är mogen för denna rörelse, beroende på så många parametrar att det är omöjligt att säga att endast en faktor utlöst denna kedjereaktion. Jag hoppas det, och att reaktionen fortsätter. Tror samhället behöver ändra riktning för att det överhuvudtaget ska finnas en framtid värd att leva i.

https://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_discovery

mrFIRE

• Global moderator
  • Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Vad är hönan och vad är ägget?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2018 kl. 08:20:57 »
Ja multiple discovery kan det förstås vara! Sen att det överhuvudtaget är möjligt för medelklassen att lyckas med FIRE måste ju förstås spela in. För bara 30 år sedan(i Sverige) så misstänker jag att det såg helt annorlunda ut. Vad jag vet så är folk här på forumet i väldigt olika åldrar, vilket jag tycker mer talar för modet än just den egna mognaden. Att internet kan sprida den här typen av idéer livsstilar måste också spela in. Annars hade aldrig kreti och pleti(läs mrFIRE) någonsin kommit på det här.