Författare Ämne: Säg hej och presentera dig själv!  (läst 4664 gånger)

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 126
    • Visa profil
SV: Säg hej och presentera dig själv!
« Svar #45 skrivet: 13 mars 2019 kl. 10:00:13 »
Jag är här ofta, typ varje dag, men ser att jag är den sista som skrivit i många trådar och tänker det är dumt att prata med mig själv!

Personligt mål: Att genom ett mer minimalistiskt liv uppnå ett lugnare och mer närvarande liv i både tankar och handlande.
Så klokt! Exakt så hos oss med.

brinke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: 13 mars 2019 kl. 15:57:48 »
Än så länge känner jag inte att jag har så mycket att tillföra här.
Måste få läsa på mig lite mer innan jag fått ordning på tankarna känner jag.

Men viktigaste just nu är att göra av med fler och fler prylar. För varje liten liten sak som försvinner infinner sig ett litet mera lugn i mitt huvud.

Smålänning

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: 18 mars 2019 kl. 21:57:42 »
Man
Ålder: 40-
Civilstånd: Gift
Bor: Medelstor svensk stad
Jobb: Läkare
Barn:2
Ekonomiskt mål: Läser av och till en del sparbloggar, bland annat flera skrivna av forumets medlemmar. Jämfört med den typiske FIRE-bloggaren har jag avsevärt mindre förmögenhet och också lägre sparkvot, men å andra sidan högre förvärvsinkomst. Frånsett
sparkvoten kan väl dessa förhållanden förklaras av mitt yrkesval i vilket man kan få en förhållandevis hög lön, men först efter ett antal år med studieskulder och ytterligare några år med mer modesta lönenivåer. Yrkeslivet, ja - i nuläget trivs jag bra med både arbetsuppgifter, kollegor och chef och har inga direkta planer på tidig pensionering. Jag har dock på nära håll sett flera kollegor bli utbrända, och arbetsförhållanden på kliniker försämras snabbt. Jag vill inte offra hälsan för yrkeslivet, och det skulle vara en stor trygghet att ha ett så stort sparkapital att avkastningen täcker basala levnadsomkostnader. I dagsläget bor vi billigt, men har två bilar och spenderar en del pengar på resor, restauranger och på barnen. Vi kan ändå spara en hel del, och eftersom jag egentligen inte eftersträvar tidig pensionering känns det som en rimlig prioritering - exempelvis förenklas vårt livspussel avsevärt av att ha varsin bil, men skulle en av oss sluta jobba kommer saken genast i ett annat läge. Visst vore det bra att lämna lite pengar efter sig i arv till barnen, men jag känner inget behov av att dö på en stor hög med pengar. Målet är leva på en medianlön men att tjäna mer än en sådan - och med överskottet bygga upp ett så kallat "fuck you-kapital". Jag eftersträvar jag FI, men inte nödvändigtvis RE.
« Senast ändrad: 18 mars 2019 kl. 21:59:32 av Smålänning »

Drängen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: 3 maj 2019 kl. 09:07:15 »
Hej
Samstämmer med övriga. Roligt med ett forum för Likasinnade :)
Är väl lite av en minimalist som många andra. Har insett att mer prylar inte gör en lyckligare. Sparkvot försöker jag hålla över 50% och långsiktiga målet är att kunna tillämpa 4% regeln. Antingen genom hög direktavkastning eller avyttra framtida fonder. Går runt på 12k/ månad och har kommit 1/3 på vägen mot att bli ekonomiskt fri. Fördelning: Utdelningsaktier/ Indexfonder.. 60/40

Har väl cirka 10 år till målet är uppfyllt. Men som snååålänning man är så kanske man fortsätter knega vidare mot större summor. Blir det inga bröstarvingar så har jag tänkt att 6 syskonbarnen ska få dela lika.

Ålder: 37
Civilstånd: Själv är bäste dräng!
Bor: Villa på landet i Småland
Jobb: Konstruktör på mindre firma i närliggande staden.
Barn: 0

Lee

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: 21 juni 2019 kl. 03:42:37 »
Hej på er och tack för allt ni skriver och delar med er av.
Både inspirerande och intressant!

Kön: Man
Ålder: Strax 40
Civilstånd: Sambo ( Enskilda ekonomier)
Bor: Radhus Ekerö
Arbete: Privatanställd heltid.
Barn: En tjej 10 och en kille 11.

Min uppfattning är att dom flesta som eftersträvar FIRE, började av anledningen att man ville bli mer fri. äga sitt liv, sin tid.
Jag kom till FIRE från ett annat håll än majoriteten. Intresset av att spara och investera blev min inkörsport till FIRE. Jag är såld på idén med friheten och allt vad den skulle kunna innebära för mig.
Vi vet att ens ekonomiska situation generellt är en konsekvens av dennes beteende. Ett "bra" beteende kan också bli negativt om det blir för starkt. Här ligger en av mina utmaningar.
Strävan efter jämnvikt mellan uppskjuten belöning och att leva i nuet. Ni som känner till marshmallowstestet kan förstå vad jag menar med att jag vill bli bättre på att äta godis efter jag fått utdelning.

Jag strävar efter ekonomisk frihet genom att bygga passiva inkomster.
Skogsförvaltning.
Eget företag inom sällanköpvaror.
Pengamaskin, 20k/mån till globala indexfonder. 

Trendsökaren

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: 26 juli 2019 kl. 06:59:11 »
Jag och hustrun är två pensionärer som bl a tidigare arbetat som chefer i offentlig verksamhet. Vi har lite uppdrag för att det är kul, meningsfullt och ger lite inkomster. Mitt uppdrag är inom energiområdet där jag bl a får uttrycka mitt intresse för miljö inklusive ekonomiska frågor. Hustrun arbetar då och då som administratör på det gamla jobbet.

Vi bor idag på två ställen. Ett är ett enkelt torp på västkusten samt i en bostadsrätt i Göteborgsområdet. Vi har 2 barn, några barn-barn och en vänlig hund. Så där helt renodlade FIRE med riktigt stor sparkvot är och har vi nog inte varit. Bl a Torpet har krävt och kräver visst underhåll.

Vi har en snipa som vi just nu håller på att sälja. Det blir bra att fokusera mera. Gillar trädgård och vi har lite odlingar men minst halva trädgården är berg och sten.

mcrazer

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: 28 juli 2019 kl. 18:33:07 »
Hej allesammans!

Roligt med ett forum för likasinnade på svenska. Mitt intresse för ekonomi och sparande har alltid funnits men FIRE-biten tillkom förra hösten när jag läste en artikel skriven av MMM. Sedan dess har många artiklar om sparande och ekonomisk frihet lästs. Lite kort info om mig:

Kön: Man
Ålder: 20
Civilstånd: Sambo
Bor: I studentstad
Arbete: Student, läser till civilingenjör.

Mitt mål: Bli ekonomiskt fri innan 40 (inte nödvändigtvis sluta jobba men gå ner i arbetstid).

Crazy Gang

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Initiativtagare till bramedpengar.se
    • Visa profil
    • bramedpengar.se
« Svar #52 skrivet: 13 augusti 2019 kl. 11:22:45 »
Hej forumet!

Snart 40 årig trebarnsfar. Gift och bor i Stockhoms län.

Min fru och jag skapade en mer uttrycklig plan och gjorde några större prioriteringar i samband med det för ca fem år sedan.

Tidigare anställd i finansbranschen. Avslutade anställningen 2015 som ett steg i att få en bättre balans mellan arbete och familj. Fru jobbar numer deltid.

Har under åren filat på ett sätt att försöka ge tillbaka och har nu startat initiativet bramedpengar.se. Tanken är att kopplat till sajten dra igång en stiftelse vars målsättning är att verka för finansiell folkbildning, hjälpa människor som vill bli bra med pengar helt enkelt.

I dagsläget drivs initiativet av några vänner med gemensamt intresse för den här frågan. Vi har lagt över 5.000 timmar på research inom olika områden som berör pengar och ambitionen är att sammanfatta ner detta till information och verktyg som fler kan ta del av. Gratis. Att få kunskap kring pengar är för oss en demokratisk rättighet.

Alla feedback och idéer tas tacksamt emot. Vill du vara med och engagera dig så hör av dig! Vi uppdaterar sajten löpande med nytt material utifrån vad vi känner för.

Ser fram emot att utbyta erfarenheter och tankar dels kring pengar men framförallt sådant som gör livet viktigt och meningsfullt.
bramedpengar.se
En enkel väg för dig som vill bli bra med pengar, så att du kan göra mer av det som är viktigt i ditt liv.

Pinglan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: 16 oktober 2019 kl. 23:34:56 »
Hej!

Ny medlem här som älskar att prata FIRE men har få att göra det med så tycker det ska bli görsköj att få hänga här.

Vem är jag då?

Kvinna, 38år, sambo, två barn, hus i västsverige.
Generös snålis som hittade till Mr money mustache och blev såld. Har tänkt att bli FI inom 10 år genom att spara och investera. Har ett stort intresse för ekonomi men är usel på att lägga budget. Investerar alltid för mycket i början av månaden och får leva på sambon i slutet av månaden ::)

Har precis blivit intresserad av trädgård och ska försöka förvandla min för minimal kostnad. Jag hoppas även att vi ska kunna bli självförsörjande på grönsaker i framtiden. Hur häftigt vore inte det?