Författare Ämne: Säg hej och presentera dig själv!  (läst 4924 gånger)

admin

• Administratör
  • Nykomling
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Säg hej och presentera dig själv!
« skrivet: 10 mars 2018 kl. 08:18:44 »
Presentera gärna dig själv med ett par rader!
« Senast ändrad: 15 mars 2018 kl. 21:01:36 av admin »

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 264
    • Visa profil
SV: Säg hej och presentera dig själv!
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2018 kl. 08:23:57 »
Hej!

Mitt namn är mrFire och jag är moderator här på forumet!

Ålder: 30-nånting
Civilstånd: Sambo med msFire!
Bor: Bostadsrätt i småstad
Jobb: Ingenjör (som alla andra FIREs ?!  ;D)
Barn: Ett på väg!
Ekonomiskt mål: Att i snitt spara minst 10000/mån i familjen vilket innebär pension tillsammans runt 50-årsdagen.
Personligt mål: Äta mer vegetariskt!
« Senast ändrad: 11 mars 2018 kl. 09:27:04 av mrFIRE »

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2018 kl. 08:26:35 »
Hej!

Mitt namn är msFire och jag är också moderator här på forumet!

Ålder: 30-nånting
Civilstånd: Sambo med mrFire!
Bor: Bostadsrätt i småstad
Jobb: Sjuksköterska
Barn: Ett på väg!
Ekonomiskt mål: Att i snitt spara minst 10000/mån i familjen vilket innebär pension tillsammans runt 50-årsdagen.
Personligt mål: Minska tiden med telefonen och läsa mer böcker!

« Senast ändrad: 12 mars 2018 kl. 07:16:14 av msFIRE »

Sparo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Snål & rik - det kan finnas ett samband.
    • Visa profil
    • Sparo
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2018 kl. 22:05:12 »
Jag heter Micke Larsson och är något så extremt ovanligt som en icke-anonym svensk ekonomibloggare.

Ålder: Slutade räkna vid 20. Det var... ett tag sen.
Civilstånd: Enastående
Bor: Bostadsrätt i förort
Jobb: Frilansskribent

Sveriges snålaste spar-, börs- och ekonomiblogg med dagliga inlägg och livaktigt kommentarsfält finner ni på https://sparosverige.blogspot.se/

Min jobbhemsida finns på http://fulmenkul.nu/

Mitt Twitterkonto på https://twitter.com/bittermicke

vooneivo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2018 kl. 10:15:59 »
Kul med ett svenskt FIRE-forum! Hoppas det frodas!

vooneivo blev mitt användarnamn den här gången. Det är slumpgenererat och används inte någon annanstans (i alla fall inte av mig) eftersom jag är mån om att hålla mitt digitala fotavtryck så litet som möjligt.

Ålder: Snart 30
Civilstånd: Ensamstående
Bor: Bostadsrätt i Stockholm
Jobb: Ingenjör
Barn: 0
Sparmål: >50% av nettolön

Farbror Fri

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2018 kl. 15:05:09 »
Namn: Oskar Lindberg (Farbror Fri)
Ålder: 40+
Civilstånd: Gift med Maribel (Instagram @enkelboning)
Bor: Villa i Leksand
Jobb: Fri - skribent, föreläsare, författare
Barn: 3 (9, 7 och 4 år)
Ekonomiskt mål: Egentligen inga efter att vi blivit fria, däremot vill vi ju bevisa att det går att leva gott på motsvarade en inkomst (20 tkr i månaden)
Personligt mål: Skriva en bok, vara fysiskt aktiv varje dag, bli bättre på att baka

Jättekul med detta forum hoppas blir en bra och positiv diskussion här där vi kan ifrågasätta och utmana varandra utan någon negativism!

Bloggar på http://tradevenue.se/fantastiskafarbrorfri

Är också aktiv på twitter @farbrorfri
« Senast ändrad: 14 mars 2018 kl. 15:07:03 av Farbror Fri »

FruEfficientBadass

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • FruEfficientBadass
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2018 kl. 22:29:59 »
Men så härligt! MMM forum goes Sweden. Och trots att jag måste be Sparo-Micke förklara hur man ska förhålla sig till förmögenhetsskatt, är jag civilekonom med ett förflutet inom alla omoraliska branscher man kan tänka sig, ink. nappbranschen. Gift med en annan/dock sifferkunnig/ ekonom och tre barn 8-13 år. Bor i Sthlms innerstad utan bil.

Bloggar på https://efficientbadass.blogspot.se

Målet är copy paste på FFF- ha tillräckligt för att kunna säga upp sig från tjänstemannakarriären (herregud, jag har inte TID att jobba med alla projekt jag har i vardagen) med tillägget att skaffa höns, åtminstone några år för det verkar så trevligt. Mycket bra initiativ detta, det här är början på något stort!
Lycka är inte att få allt man vill ha, men att vilja ha allt man äger (Hyman Schachtel)

kvittertippan

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2018 kl. 09:38:55 »
Namn: Emma
Ålder: 37
Civilstånd: Gift med 2 barn och delad ekonomi
Bor: i villa i småland
Jobb: stort svenskt möbelföretag, utbildad civilingejör   :)

Jag tog tag i vår ekonomi för 2 år sen, och räknar numera inte med att få nån pension från pappa staten utan vi sparar så mycket vi kan och blir fria när vi blir fria, med en strävan att vara lyckliga och nöjda med så lite som möjligt. Vi skulle kunna bli klara om 10 år om vi fortsätter i takten vi har idag men ju mer jag funderar på det, desto mer vill jag leva här och nu (jobba mindre, inte spendera mer) så det får ta den tid det tar. Det ordnar sig!

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 125
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2018 kl. 10:55:04 »
Hej,

Ålder: 40+
Civilstånd: Gift
Bor: Liten gård en timma utanför Stockholm
Jobb: Driver några egna bolag
Barn: nja, numer unga vuxna. Yngsta bor hemma
Ekonomiskt mål: Inte behöva arbeta för pengar, vilket troligtvis kommer ske 2021.
Personligt mål: Startade min investeringsresa eftersom jag var galet stressad, har nu minskat mitt arbete, men ska minska mer. Vill istället lägga tid på vår gård där vi har kossor, lamor, hästar, höns och en katt. Vill hinna odla mer. Njuta mer.

Bloggar på: https://ekonomitankar.blogspot.se/
Twittrar: @ekonomitankar1

utdelningsseglaren

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2018 kl. 16:02:44 »
Skepp ohoj!

Namn: Utdelningsseglaren
Ålder: Något på 40
Civilstånd: Sambo
Bor: I Stockholm
Jobb: Har sjösatt min FIRE-plan så så lite som möjligt, men kan tänka mig kortare påhugg som konsult om det känns bra.
Barn: Ett barn i tonåren
Ekonomiskt mål: Att utdelningarna varaktigt är > än utgifterna

Kul med ett sådant här forum, hoppas på bra diskussioner och givande utbyte.

Ni hittar mig på:
- Bloggen http://utdelningsseglaren.blogspot.se
- Twitter https://twitter.com/Utd_Seglaren

Your are bound to be successful
Hälsar Utdelningsseglaren

admin

• Administratör
  • Nykomling
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2018 kl. 21:28:43 »

Kul att så många expert-bloggare har hittat hit redan!  :) Och kul att ni verkar gilla idén med ett forum!
Vi hoppas att ni vill dela med er av era kunskaper och att vi kan få fler att inse att det finns andra sätt att leva.

Välkomna!

Trinity

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2018 kl. 21:16:34 »
Hej på er,

Bra initiativ!! Ser fram emot att detta forum kan bli intressant när det växer!!

Jag själv är i 45-årsåldern. Fru och tre barn. Investerat sedan ca 5 år, primärt Boglehead style. Följer sedan ett par år olika FIRE-bloggar, t ex MMM etc, men har ännu inte lyckats omsätta allt själv i praktiken...

Har tyvärr ännu för dyr livsstil, bor i sekelskiftesvilla i en av Stockholms dyraste förorter och familjen reser mycket, vilket kostar. Men jag har en medvetenhet, och eftersom vi har mycket stora intäkter lyckas vi trots ganska hög spending ändå investera (och/eller amortera) 40-50 kkr/mån, så det växer ändå på lite grand. 

Men både jag och min fru arbetar alldeles för mycket, så där är vi ännu långt ifrån där jag gärna skulle vilja vara.

Men jag ser fram emot att inspireras av er andra här!! :-)

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2018 kl. 20:22:01 »
Hej!

Jag lurkar nästan alltid online, men detta var ett alltför bra initiativ att stå utanför. Jag undviker att tala om ekonomi med folk omkring mig av diverse olika skäl, så jag ser fram emot att få lite utlopp för det här. Har varit inne på FIRE-spåret sedan 2013 ungefär, med lite variation i ambitionen.

Ålder: 35
Civilstånd: Singel
Bor: hyresrätt i mellanstor stad
Jobb: Läkare med två jobb (heltid + bisyssla) och en passiv inkomstström (aktieutdelningar)
Barn: Barnfri och skall så förbli
Ekonomiskt mål: FIRE vid ca 5M, beräknat till ca 2025. Tillämpar 4%-regeln.
Personligt mål: Att aldrig mer genomlida någon form av möte i landstingets regi.

Tack för initiativet och låt oss hoppas på ett välbesökt forum!

« Senast ändrad: 21 mars 2018 kl. 22:19:12 av Mumrik »

Frilosofen

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2018 kl. 20:55:55 »
Hej! Mycket trevligt initiativ detta. Hittade själv FIRE för lite drygt ett år sen och det kändes så skönt att veta att det fanns ett relativt säkert sätt att ta sig ur hamsterhjulet!! Jag har väl egentligen aldrig gillat att arbeta så mycket, föredrar att ha mycket tid att kontemplera och få ta saker i min egen takt. Är även introvert så bara att befinna sig på ett kontor 40 timmar i veckan dränerar min sociala energi, vilket är tråkigt. Jag vill ha mer tid att göra saker jag tycker om och umgås med de jag själv väljer. Delar livet med en underbar tjej och vi kommer säkert vilja ha barn om några år, då hade jag velat ha mer tid till det.

Ålder: Ganska snart 30
Bor: Hyresrätt i relativt stor stad på västkusten
Jobb: Ingenjör
Barn: Blir nog ett par om några år, men vill inte behöva jobba heltid när så sker
Ekonomiskt mål: FIRE så snart som möjligt. När jag räknar optimistiskt så behöver jag 2-3 miljoner. Spara minst 70% av nettolönen TTM.
Personligt mål: Hålla i detta projektet ända fram. Vet att jag kommer vara oändligt tacksam mot mig själv sen.

Ser fram emot att dela tankar och funderingar med er alla.

P

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 11
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: 26 mars 2018 kl. 22:08:13 »
Hejsan.
Kul initiativ med detta forumet. Nedan kommer min presentation, något blek. Men kortfattat kan man väl säga att jag inspireras av folk som följer sina drömmar. Ser fram mot trevliga (förhoppningsvis) diskussioner och lärdomar härifrån.

Ålder: 35+
Bor: Hyresrätt
Jobb: Statlig tjänsteman
Ekonomiskt mål: I nuläget att bygga en stadig bas och se hur hög sparkvot jag kan leva med, sparande för konsumtion borträknat. Långsiktigt mål, ja det hade varit kul att antingen gå ner i tid eller sluta helt. Lite kluven till vad jag vill där, "tur" att det inte är ett beslut jag måste ta idag... ::)
Personligt mål: Jag har många olika mål. Men att få mer tid att läsa och mer ork att träna vore både trevligt och nyttigt.

Lev väl.
/P