Författare Ämne: Säg hej och presentera dig själv!  (läst 671 gånger)

admin

• Administratör
  • Nykomling
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
SV: Säg hej och presentera dig själv!
« Svar #15 skrivet: 27 mars 2018 kl. 07:38:03 »

Väldigt roligt att fler och fler hittar hit varje dag och kul att ni delar med er om era mål o.s.v.!
Välkomna !  :)

Annelie Eve

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 7 april 2018 kl. 23:29:54 »
Hej!

Kul med ett svenskt forum :) Jag heter Annelie och började min resa mot ekonomiskt oberoende för några månader sen tillsammans med min sambo! Känns så klockrent att jobba mot det målet då jag verkligen inte vill jobba i 38+ år till... Jag är miljövetare och drivs av att ha så lite påverkan på planeten som möjligt vilket går hand i hand med att spara pengar! Skriver om att vara miljömedveten i vardagen och kopplar det till att spara pengar på min blogg (på engelska): https://www.lowimpactlife.se/ 

Ålder:27
Civilstånd: Sambo 
Bor: Bostadsrätt i Stockholm
Jobb: kommunal tjänsteman inom miljöområdet
Barn: om några år
Ekonomiskt mål: 1. spara 50% av vår inkomst till pengamaskinen (vilket vi är nära idag - ligger på ca 47%), 2. kunna gå ner i arbetstid efter vi fått barn 3. bli ekonomiskt oberoende så snart vi kan (men målet är senast 45)
Personligt mål: att leva ett miljövänligt "low impact life" och att vara så självförsörjande vi kan

admin

• Administratör
  • Nykomling
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 13 april 2018 kl. 07:44:35 »

Flera nya användare som inte presenterat sig! Gör gärna det!  :)

ninni

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 13 april 2018 kl. 16:16:01 »

Flera nya användare som inte presenterat sig! Gör gärna det!  :)

Jag hör (eh... läser...) och lyder!  8)

Ålder: 54
Civilstånd: Nöjd singel
Bor: Bostadsrätt i Stockholms innerstad
Jobb: Ekonomichef
Barn: Frivilligt barnfri

Mitt mål är att inte behöva jobba så länge som staten och pensionsbolagen tycker att jag ska jobba för att få en god levnadsstandard som pensionär. Jag vill flytta till Frankrike - vilken del av landet har jag inte bestämt mig för ännu - och bara ta det lugnt, äga min egen tid. Jag är inte en supersparare, men jag satsar på att få upp sparkvoten en aning.

Herr Oberoende

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 14 april 2018 kl. 17:53:04 »
Hej!

Jag heter Eric Skopal och bloggar om ekonomiskt oberoende på www.bliekonomisktoberoende.se. Skriver en del om vår resa mot målet ekonomiskt oberoende och ganska mycket om vilken livsstil som krävs etc.

Ålder: 30
Civilstånd: Gift
Bor: Villa utanför Lund i Skåne
Jobb: Ingenjör
Barn: Inga barn, återstår att se vad det blir :)
Ekonomiskt mål: Vi vill att vår pengamaskin ska ge oss friheten att inte behöva gå till ett förvärvsarbete. Mer frihet helt enkelt!
Personligt mål: Att investera mer hållbart och har mer pengar investerat utanför börsen

Lagom av allt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 19 april 2018 kl. 12:39:00 »
Hej!

Ålder: 30+
Utbildning/jobb: Ekonom/marknadsföring
Partner: En till ekonom
Barn: Kanske senare
Bor: Bostadsrätt utanför Stockholm
Ekonomiskt mål: Ej fastställt
Personligt mål: Att använda ekonomisk teori för att gradvis optimera alla delar av livet

Har dragit mig för att skriva presentationen eftersom varken ekonomiska eller personliga mål är klara. Sen insåg jag att de troligen aldrig blir det heller. Vi jobbar på det och ska som alla andra börja blogga lite under tiden:
lagomavallt.blogspot.com

admin

• Administratör
  • Nykomling
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 20 april 2018 kl. 09:56:23 »
Härligt och Välkomna!  :)
Hoppas på att ännu fler av de nya medlemmarna följer ert exempel! Och såklart att alla "lurkers" också registrerar sig!  :D

Grillaläget

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 17 maj 2018 kl. 10:35:56 »
Användarnamnet, liksom profilbild och signatur, helt irrelevant för ämnet och används inte av mig någon annanstans! Vet inte vad som hände... :P

Ålder: 50 år
Familj: Gift, två barn i unga tonåren
Utbildning/jobb: Vi har båda långa utbildningar bakom oss och förhållandevis välbetalda jobb. Tror vi. Vad tjänar folk egentligen?
Bor: Villa i storstad, belånad strax under 50%
Ekonomiskt mål: Att inom 5 år avsluta våra yrkeskarriärer och ägna oss åt vad vi tycker är kul för tillfället, sannolikt kopplat till flytt till Sydeuropa av klimatskäl. Sparkvot för närvarande ca 40-50%
Allt blir bättre av att grilla

slumpen509

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 18 maj 2018 kl. 18:03:04 »
Hej vilken trevlig sida.

Ålder: 29
Civilstånd: Sambo
Bor: Hyr i Stockholmsområdet. Hoppade av bostadsrättsmarknaden i höstas när priserna toppade. Snart köper jag en bostadsrätt igen.
Jobb: Ingenjör , egen företagare
Barn: Inte nu. Får väl plussa några år på pensionsmålet med barn :P vad kostar dom? ~3MSEK styck...
Ekonomiskt mål: Spara för "FIRE-pension" om ca 8-10 år , lånefri bostad nuvärde 4Msek , då med ca 7Msek i portföljen utöver bostaden och leva av avkastningen vid 4% regeln. Men jag gillar mitt jobb så jag kommer väl fortsätta jobba även efter "pension". Men ser fram emot att kunna tacka nej till tråkiga uppdrag.
Personligt mål: Att få mer fritid. Jobbar ihjäl mig nu. Kanske flytta bort från Stockholm och stressen. Bygga ett hus på annan trevlig ort. Skaffa nya intressen och bekantskaper. Läsa böcker.

Ha det fint!