Författare Ämne: Säg hej och presentera dig själv!  (läst 3993 gånger)

Shrimphorse

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: Säg hej och presentera dig själv!
« Svar #30 skrivet: 12 november 2018 kl. 09:04:44 »
Hej!
Kul med ett svenskt FI/RE-forum! Hoppas på givande diskussioner och framtida bekantskaper! :)

Ålder: 38
Civilstånd: Gift
Bor: Mellanstor stad i Västra Götaland (egentligen gård utanför staden)
Jobb: Landskapsarkitekt (jobbar dock som planarkitekt på kommun)
Barn: 1 liten guldklimp

Ekonomiska mål: Jag och min fru är bägge är till naturen ”icke-konsumenter”. Med det menar jag att det inte kommer naturligt för oss att spendera pengar bara för att vi har dom. Vi har alltid fått pengar över. (till och med under mina studieår utomlands). Visst konsumerar vi, ibland även tillsynes onödiga saker, men alltid väl under våra tillgångar. Har känt till MMM under flera år men det är egentligen först nu som vi som familj formulerat våra mål för att nå FI/RE. Grunden till detta var nog när vi fick barn för drygt 1,5 år sedan och vi hittade vår drömgård för snart 1 år sedan. Vi började se det livet vi egentligen ville leva mer tydligt. Det ekonomiska sparandet är en del av vår resa. MEN! Det är lika viktigt för oss att ”tvinga” oss att formulera vad vi drömmer om och vill uppnå med våra liv. Hur vi lever ett liv vi mår bra av, som handlar om mer än att uppnå en bra sparkvot per månad. Det är sannerligen en spännande resa vi påbörjat med egen odling, sidoinkomster från gården. Nya projekt och drömmar på gården dyker upp nästan var och varannan vecka.

Det jag älskar med MMM är att han fokuserar på helheten, nämligen LYCKA. Vad det är som gör oss människor lyckliga, vilka komponenter som behövs. Det är något jag kan ta till mig. Min uppfattning är att FI/RE idag fokuserar väldigt mycket på verktyget ekonomi/sparande. Och även om det är en viktig del så tror jag det finns mycket att lära av parallella rörelser som downshifting t.ex. där man kompromissar fram en lösning. 4%-regeln känns ibland lite som en all or-nothing-lösning. Själv ser inte att jag kommer sluta jobba i framtiden, däremot skulle det räcka med att jobba kanske 10-20h/veckan för min del under friare former (med olika saker). Något som inte är möjligt i dagens arbetsmarknadssystem.

Men om vi ska prata om de ekonomiska målen (då livsmålen är lite för mycket att beta av och den här pressen har redan spårat totalt!! Sorry!

1.   Bli helt lånefria på gården = väldigt låga fasta utgifter
2.   Bygga upp en pengamaskin så vi med 4%-regeln täcker basförsörjningen (fasta utgifter + en snål månads övrig konsumtion).
3.   Vi snittar idag sparkvot på runt 60%, jag skulle vilja få upp snittet till 70%
4.   År 2026. Beräknad tid för att göra sorti från APT och förmiddagsfikor där samtalsämnet är tv-program och/eller ”kändisar” jag inte känner till.

whirmz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: 13 december 2018 kl. 13:18:55 »
Hej!

Jag är en smygare som läst era bloggar under lång tid. Arbetar veckovis med att testa nya sätt att effektivisera vårt liv hemma för att det ska bli så ekonomiskt och minimalistiskt som möjligt. Ibland blir det asbra och ibland blir det hemskt.. Typ som när jag försökte göra egen tvål på palmolive som kändes som gammal sperma i händerna. Men man ska inte ge upp :)

Ålder: 30-ish
Civilstånd: Sambo
Bor: Hyresrätt i västsverige
Jobb: Mitt emellan arbetare och bestämmare, ni vet en sån som går på möten och planerar och grejar
Barn: Ett
Ekonomiskt mål: Under 2019 spara 15000/mån och dra ner matkostnaderna utan att rucka för mycket på kvaliten. Vara mer ute i naturen och testa nya grönsaker att odla.
Personligt mål: Börja röra på mig mer. Då jag även är en prepper så behöver kroppen vara i god form med, har inte tränat ordentligt på 10 år!

admin

• Administratör
  • Nykomling
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: 10 januari 2019 kl. 14:58:30 »
Härligt och Välkomna!
Forumet växer sakta men säkert, hoppas vi når 50 medlemmar snart! Flera av de nyare medlemmarna får gärna presentera sig också  :)
Livet och tyvärr också döden har kommit emellan så därför har aktiviteten från administratörerna varit lägre än normalt.
Då detta är ett långsiktigt projekt så känner vi själva att det får ta den tid det tar, hoppas ni som oss har tålamod med det och inte tappar engagemanget att dela med er av värdefulla tips, trix, kunskaper och åsikter!

God fortsättning!

Hälsningar,
Admin

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: 17 januari 2019 kl. 05:38:24 »
Hej! Jättekul att hitta ett forum där man kan hitta likasinnade och prata pengar/investeringar/framtid som man inte kan göra med dom flesta släkt o vänner tyvärr.
Jag har alltid varit sparsam och började redan i tidig ålder få intresse för att tjäna pengar. Då la jag dom bara på hög och hade ingen plan eller några mål vad man skulle ha dom till. Kanske en snygg bil, hus utomlands osv. Sen träffade jag min nuvarande sambo och då ökade utgifterna rejält när vi skaffade hus och började renovera, sen kom en dotter på det :). Sambon hade verkligen inget FIRE tänk från början och spenderade gärna alla pengar vi fick in på renovering, resor och "bra-att-ha-saker"...... jag fick bara höra jämt att jag var så jävla snål så fort jag ifrågasatte om vi verkligen behövde den där krukan för 500kr.

Visserligen ville jag också ha det men det kändes så jädra tråkigt att sparkontot aldrig växte i flera års tid (skönt att husvärdet gjorde det iaf). När väl senaste renoveringen blev färdig förra året tog jag upp mitt tidigare intressee för investeringar och börsen. Jag läste böcker och började komma in på spåret "ekonomiskt fri". Då insåg jag plötsligt att det är ju det som har varit mitt mål hela tiden utan att ha kunnat sätta ord på det. Jag vill äga min tid och inte vara bunden att gå till ett vanligt jobb 40h/v. Även om jag älskar mitt jobb som rörläggare dom flesta dagar så vet jag att min kropp kommer inte klara alla år till pension och jag vill göra något annat än att sälja mina timmar.

Det svåraste att lyckas med det var att få med sambon på tåget insåg jag. Men hennes största hobby är trädgården. Hon hade redan en dröm om att bli självförsörjande på det man kan odla för att äta bra och nyttig mat utan bespruting, min drivkraft blev att göra det för att få ner matkostnaderna. Så vi hade lite olika drivkrafter men samma mål så då började hon förstå mig och för varje månad blir hon mer och mer intresserad av att bli ekonomisk fri i framtiden.

Jag har länge varit intresserad av börsen så det mesta sparas där just nu. Men nu har jag fått möjlighet att köpa in mig i en fastighet som en vän äger och målet är att i framtiden ska fastighetsbolaget stå för en stor del av våra passiva inkomster. Vi har kunskapen att bygga/renovera och man ska ju göra det man är bra på. ^^

Ålder: 29
Civilstånd: Sambo
Bor: Villa i mindre ort i Västra Götaland
Jobb: Rörläggare, snart fastighetsägare på sidan om
Barn: 1
Ekonomiskt mål: Bli ekonomisk fri (4% regeln) innan jag är 50 år utan att behöva leva snålt och kunna resa mycket.
Personligt mål: Våga utmana mig själv och väcka entreprenören inom mig som var så påtaglig som barn. Gå utanför boxen 7-16 jobb och göra det jag verkligen vill.
« Senast ändrad: 19 mars 2019 kl. 21:21:46 av k00lix »

S.L.I.M.

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
    • S.L.I.M.
« Svar #34 skrivet: 28 januari 2019 kl. 17:27:18 »
Hej!
Kul med ett FIRE-forum.

Kvinna
Ålder: 50+
Civilstånd: Singel
Bor: Skåneland
Jobb: Kommunalanställd
Barn:0
Ekonomiskt mål: Då jag kom sen in i matchen siktar jag på att kunna gå i "passion" vid 60/61 års ålder istället för som tidigast 64 som det lär bli med de nya pensionsreglerna.
Bloggar på https://sometimes-less-is-more.blogspot.com/ kika gärna in och lämna en kommentar!
Sometimes Less Is More

t-gul

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #35 skrivet: 29 januari 2019 kl. 09:44:34 »
Hej!

37 år gift med två barn under 2 år.
Bor i Stockholm
Hyr 100kvm för 18k i månaden.

Gillar kvalitet och spenderar mina pengar på kvalitets-saker som inte går sönder: tänk gjutjärn. (Även dyr klocka *punch in the face*)
Ett bra antal miljoner sparade, men dom arbetar lite dåligt eftersom jag går in långsamt på aktiemarknaden. (15k/mån) Alla pengar är ihopsparade och inget kommer från bostadskarriär eller liknande.

Mitt första investeringsmål är att hyran ska täckas av passiva inkomster vilket borde vara möjligt med nuvarande sparmedel. Dock är jag långt därifrån på grund av försiktighet (feghet).

Vill på sikt bo i hus men väntar på att vi hittar rätt område och framför allt rätt pris.

Jobbar deltid och delar mycket av familjelivet med min föräldralediga fru

ChemEng

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #36 skrivet: 4 februari 2019 kl. 19:03:50 »
Hej!

Sedan i höstas har jag masskonsumerat FIRE-bloggar. Begreppet var okänt för mig fram till dess. Däremot har jag (som ingenjör) haft förståelse för vad "ränta på ränta" för med sig för effekter. Så funderingar på tidig pension har funnits av och till genom åren liksom ett regelbundet sparande. Efter nästan 30 år i yrkeslivet känner jag också att engagemang, ambition och prestation inte längre är i nivå med min höga lön. Absolut inget ont om arbetsgivaren!

Ålder: 53
Civilstånd: Barnlös singel
Yrke: Ingenjör
Ekonomi: Sex miljoner i aktie- och räntefonder. Inga lån varken på bostadsrätten eller fritidshuset.
Mål: Sinnesfrid. När är det dags för mig att hoppa?

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #37 skrivet: 5 februari 2019 kl. 14:45:12 »
Hej!

Sedan i höstas har jag masskonsumerat FIRE-bloggar. Begreppet var okänt för mig fram till dess. Däremot har jag (som ingenjör) haft förståelse för vad "ränta på ränta" för med sig för effekter. Så funderingar på tidig pension har funnits av och till genom åren liksom ett regelbundet sparande. Efter nästan 30 år i yrkeslivet känner jag också att engagemang, ambition och prestation inte längre är i nivå med min höga lön. Absolut inget ont om arbetsgivaren!

Ålder: 53
Civilstånd: Barnlös singel
Ekonomi: Sex miljoner i aktie- och räntefonder. Inga lån varken på bostadsrätten eller fritidshuset.
Mål: Sinnesfrid. När är det dags för mig att hoppa?

Intressant att höra! Visst är den där initiala intensiva konsumtionen av FIRE-bloggar kul?

Med pengarna i dessa investeringar borde du kunna räkna ut en årlig avkastning/tillväxt säg de senaste fem åren och jämföra det med dina levnadskostnader. Hur ser det ut då? Visst, inga garantier... Men hur skulle du fixa 4% regeln? 3%?  Vid vilken % skulle du känna dig bekväm och ha sinnesro tror du?

Skulle du vilja/kunna tänka dig att behålla endast det ena eller det andra boendet om du slutade jobba?

ChemEng

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #38 skrivet: 5 februari 2019 kl. 16:57:29 »

Det som var skönt med att hitta FIRE-bloggar var att det fanns flera som funderade som jag. Från den politiska sfären är det just nu ett hårt tryck på att förlänga arbetslivet. Och jag förstår mycket väl hur politikerna tänker.

4% regeln skulle nog fungera för mig. Jag tror inte jag skulle behöva nagga så mycket på kapitalet om 4% regeln håller. På litet längre sikt kommer jag nog att sälja min bostadsrätt. Fast jag trivs jättebra där.

Det där med sinnesro handlar nog mest om vad andra kommer att säga den dag jag överger mitt välbetalda lönearbete. Det är ju som sagt ett stort socialt och moraliskt tryck: LÖNEARBETA!
« Senast ändrad: 8 februari 2019 kl. 12:42:30 av mrFIRE »

LinneaH

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
« Svar #39 skrivet: 5 februari 2019 kl. 17:44:44 »
Det som var skönt med att hitta FIRE-bloggar var att det fanns flera som funderade som jag.

Ja verkligen! Jag hade ingen att prata med om det här när jag började, det svar så himla skönt att fatta att man inte var helt ensam i alla fall.

Välkommen!

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
« Svar #40 skrivet: 6 februari 2019 kl. 16:24:38 »
Det som var skönt med att hitta FIRE-bloggar var att det fanns flera som funderade som jag. Från den politiska sfären är det just nu ett hårt tryck på att förlänga arbetslivet. Och jag förstår mycket väl hur politikerna tänker.

4% regeln skulle nog fungera för mig. Jag tror inte jag skulle behöva nagga så mycket på kapitalet om 4% regeln håller. På litet längre sikt kommer jag nog att sälja min bostadsrätt. Fast jag trivs jättebra där.

Det där med sinnesro handlar nog mest om vad andra kommer att säga den dag jag överger mitt välbetalda lönearbete. Det är ju som sagt ett stort socialt och moraliskt tryck: LÖNEARBETA!

Ja, det hektiska lönearbetesfixeringen, uppmuntran till skam och skuldkänslor vid lägre takt, idealiserandet, ”dygdifierandet” av stress... Samt detta nu att vi ”ska” jobba längre. Som läkare (och för den delen privatperson) så är jag övertygad om att jag skulle ha betydligt mindre att göra om folk inte stressade sig sjuka. Det blir en ond cirkel, för då jobbar ju jag också mer för att hinna och till slut blir vi alla gamla och sjuka. Men då bra för staten som inte behöver betala ut så mycket i pension till folk som istället stressat ihjäl sig. Jag är inte förtjust i den där karusellen.

Jag gör ett nytt inlägg av ovanstående, känns som det passar bättre som eget inlägg än i din välkomsttråd...  :)

Det låter ändå som att du är i en fas där det ändå till syvende och sist är upp till dig, inte till någon annan. Det är ju någonting bra, även om det tar emot att släppa sargen! Kanske kan du klämma i med att du är konsult eller privat investerare (för sig själv, då)... Lycka till och välkommen i gänget!

RikaKvinnor.se

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: 21 februari 2019 kl. 14:55:53 »
Hej allesammans, kände inte till FIRE sedan tidigare men upptäckte att det tydligen är så jag levt, tänkt och agerat sedan 2011, men mer seriöst och målinriktat sedan 2014.

Så vem är jag?

Ålder: 34
Civilstånd: Snart gift ;)
Bor: Malmö
Yrke: Lever till stor del på passiva inkomster och ser lönen som som en fin extra inkomst varje månad
Barn:0
Ekonomiskt mål: Att bli ekonomiskt fri har jag i princip uppnått, så nästa mål jag siktar på är att bli ekonomiskt oberoende. För mig är skillnaden på ekonomiskt fri och oberoende lite olika. Där ekonomiskt fri för mig innebär att mina passiva inkomster överstiger mina utgifter, medans ekonomiskt oberoende för mig betyder att i princip ha obegränsat med ekonomiskt kapital.
Bloggar på: www.RikaKvinnor.se
« Senast ändrad: 21 februari 2019 kl. 15:06:59 av RikaKvinnor.se »

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: 10 mars 2019 kl. 11:59:10 »
Hej, jag heter Solnamannen, jag är alko... Nej, fan - fel forum..!  ;D

Ålder: "medelålders"
Familj: ensamstående pappa
Studier: >20 000 timmars ekonomistudier
Yrke: banker of sorts
Strävan: att studera och förstå världen jag lever i; ju mer man lär sig, desto mer lär man sig. Kunskap, förtroende och "contentment" är den högsta formen av rikedom

Vad gäller prylar/bostad har jag varit det som idag kallas för "minimalist" sedan sena tonåren (innan jag flyttade hemifrån). Vad gäller ekonomi/enkelt leverne har jag haft lite liknande tankar och värderingar som Mr Money Mustasch, dock ej lika extrem, sedan 20-årsåldern. Under 2010-talet har jag nördat ett gäng tusen timmar kring "ekonomisk psykologi"; om beslut kring investeringar, risktagande, förlust, hybris, konsumtion mm mm. Människan är en lika fascinerande som skrämmande varelse... Numera läser jag och frotterar mig mycket kring filosofi.
« Senast ändrad: 10 mars 2019 kl. 19:41:34 av Solnamannen »
”He is richest who is content with the least” -Socrates

brinke

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2019 kl. 15:28:49 »
Hej!

Jag är helt färsk vad gäller detta med FIRE och än så länge har jag bara snöat in på flera av er medlemmars bloggar. Jag är glad att jag hittade detta forum då jag känner mig lite ensam med mina tankar (mannen är inte alls med på noterna, än).

Ålder: 36
Civilstatus: Gift
Bor: Villa utanför liten stad i Västsverige
Barn: 1
Ekonomisk situation: långt kvar till första miljonen men man måste ju börja någonstans.
Ekonomisk mål: just nu är det att bli skuldfri samt att spara så mycket som möjligt i fonder. Målet kan ju ändras under resans gång.
Personligt mål: Att genom ett mer minimalistiskt liv uppnå ett lugnare och mer närvarande liv i både tankar och handlande.

Just nu vill jag helt enkelt bara lära mig mer och finna min plats i denna världen.

Solnamannen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: 12 mars 2019 kl. 07:31:22 »
Personligt mål: Att genom ett mer minimalistiskt liv uppnå ett lugnare och mer närvarande liv i både tankar och handlande.

Just nu vill jag helt enkelt bara lära mig mer och finna min plats i denna världen.
Det låter fantastiskt, och jag kan meddela att inte minst det förstnämnda är görbart. Lycka till!

Det här forumet annars... Det ekar lite?  :-\ Hallå? Någon där!?
”He is richest who is content with the least” -Socrates