Nytt bord för DIY!Dela gärna med er av era bästa trix!
Hej!Sedan i höstas har jag masskonsumerat FIRE-bloggar. Begreppet var okänt för mig fram till dess. Däremot har jag (som ingenjör) haft förståelse för vad "ränta på ränta" för med sig för effekter. Så funderingar på tidig pension har funnits av och till genom åren liksom ett regelbundet sparande. Efter nästan 30 år i yrkeslivet känner jag också att engagemang, ambition och prestation inte längre är i nivå med min höga lön. Absolut inget ont om arbetsgivaren!Ålder: 53Civilstånd: Barnlös singelYrke: IngenjörEkonomi: Sex miljoner i aktie- och räntefonder. Inga lån varken på bostadsrätten eller fritidshuset.Mål: Sinnesfrid. När är det dags för mig att hoppa?
Det som var skönt med att hitta FIRE-bloggar var att det fanns flera som funderade som jag.
Det som var skönt med att hitta FIRE-bloggar var att det fanns flera som funderade som jag. Från den politiska sfären är det just nu ett hårt tryck på att förlänga arbetslivet. Och jag förstår mycket väl hur politikerna tänker. 4% regeln skulle nog fungera för mig. Jag tror inte jag skulle behöva nagga så mycket på kapitalet om 4% regeln håller. På litet längre sikt kommer jag nog att sälja min bostadsrätt. Fast jag trivs jättebra där.Det där med sinnesro handlar nog mest om vad andra kommer att säga den dag jag överger mitt välbetalda lönearbete. Det är ju som sagt ett stort socialt och moraliskt tryck: LÖNEARBETA!
Personligt mål: Att genom ett mer minimalistiskt liv uppnå ett lugnare och mer närvarande liv i både tankar och handlande. Just nu vill jag helt enkelt bara lära mig mer och finna min plats i denna världen.