Författare Ämne: Har ni några ”dyra” intressen?  (läst 375 gånger)

Mumrik

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Mot FI 2025.
    • Visa profil
Har ni några ”dyra” intressen?
« skrivet: 28 augusti 2018 kl. 21:11:06 »
...och hur hanterar ni dem?

Jag har flera, men sparandet går fint ändå!

En sport där utrustning kostar. Ofta går det att hitta begagnad utrustning (då sporten är dyr så är det en hel del folk med pengar som utövar den och gärna byter upp sig, eller folk som köper grejer och sedan tappar intresset). Jag läser på mycket också, vet precis vad jag vill ha och varför. Märker att andra inte gör det i lika stor utsträckning, eller köper det som är marknadsfört som häftigast/säsongens ”must have”.

Flera olika samlarområden har jag också, fina grejer som går att både använda och sälja vidare. Jag är mer för kvalitet än kvantitet dock, vilket märks på samlingarna. Har haft de flesta av dem i många år och de har växt långsamt. Värdeökningen är inte enorm, men också här märker jag hur andra samlare inte ”orkar” lära sig reparera/ta hand om grejerna själva, eller nybörjare som kommer in, köper alldeles för mycket och ibland tröttnar. Ibland när man talar med någon om ett område märker man att reaktionen är ”oj vad mycket du har/vad sällsynta saker du har/så dyrt det måste varit i inköp”. Men sanningen är att samlingarna byggts upp under många år och jag är så inläst på mina områden att jag ibland kunnat göra ordentliga kap. Men å andra sidan, plus går jag väl inte på något av dem...

Sedan är det långt ifrån alla mina intressen som kostar pengar. Detta gör att jag i perioder med högre utgifter/lägre inkomst kan fokusera på dessa och fortsätta hålla min sparkvot jämn.

Ingenting avkastar bättre än börsen och det är inget som ställer mat på bordet, men jag tror inte jag kommer ge upp något av mina intressen i framtiden!
« Senast ändrad: 29 augusti 2018 kl. 06:50:25 av Mumrik »

Ekonomitankar

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 112
    • Visa profil
SV: Har ni några ”dyra” intressen?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2018 kl. 11:52:14 »
Har ni några ”dyra” intressen?
...och hur hanterar ni dem?

Nja, men barnen har. Tävlingshästar, är både dyra inköp och att inneha, och ska man sen tävla och träna så rinner pengarna iväg. Då har vi dem ändå hemma, där jag tänker att stallhyran är ca 25% av om jag hade stått inackorderad. Men dyrt är det.

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
SV: Har ni några ”dyra” intressen?
« Svar #2 skrivet: 11 september 2018 kl. 09:27:25 »
Har faktiskt aldrig haft några direkt dyra intressen, men visst har det gjorts en del onödiga inköp i området. T.ex står det en del sparsamt använd utrustning i förrådet. Bl.a. en golfbag och surfutrustning (borde förstås skicka ut det på blocket kom jag på nu!). Har en del skid-grejer också, men det har sparat mig pengar då det används flitigt och kostnaden för hyra hade varit högre. Datorer och spel är relativt vanligt i min omgivning att det läggs pengar på, men själv har jag aldrig fattat grejen.

De formerna av träning som jag ägnat mig åt genom åren har nästan allihop varit gratis. Men kan väl dock villigt erkänna att det funnits tillfällen då man haft stödmedlemskap på nått gym, även om det till mesta del varit finansierade av arbetsgivaren.

Sen håller jag också på med en del samlarprylar men värdeökningen har gjort att jag tjänat pengar på det. Måste vara ganska ovanligt att man tjänar pengar på ett fritidsintresse?

« Senast ändrad: 11 september 2018 kl. 11:48:07 av mrFIRE »