Författare Ämne: Hur optimerar man föräldraledighet?  (läst 403 gånger)

msFIRE

• Global moderator
  • Juniormedlem
  • Antal inlägg: 59
    • Visa profil
Hur optimerar man föräldraledighet?
« skrivet: 25 augusti 2018 kl. 08:51:53 »
Snart dags för oss att börja ta ut föräldraledighet och det är verkligen en djungel! Någon som har bra tips och trix?
Vårt mål är att dela lika så mycket som möjligt.

Följande regler har vi hittat:
-Antal sjukpenninggrundade dagar var: 195
-Antal lägstadagar var: 45
-Man får spara max 96 dagar tillsammans efter barnet fyllt 4 år
-Sparade dagar fås tas ut fram till dagen då barnet fyller 12 eller slutar 5:e klass
-SGI skyddad till 1 år
-Föräldrapenning skyddad till 2 år
-30 dubbeldagar får tas ut under första året
-FP är semesterlönegrundande i 120 dagar
-180 sjukpenninggrundande måste tas ut först innan lägstadagarna får användas
-Lägstadagar = 180 kr /dag
-3 månader innan måste ledighet anmälas till arbetsgivare för att ej kunna avvisas
-Fram till 8 årsdagen så har man rätt att gå ner till 75% i arbetstid
-Efter att barnet fyllt 1 år måste 5 dagar/veckan bestå av antingen arbete, sjukpenninggrundande dagar eller lägstadagar annars sjunker SGI

Den preliminära planen är:

Jag(msFIRE) är hemma ett år (uttag 3 spg.dagar i veckan).
Efter det är mrFIRE hemma ett halvår(uttag 3 spg.dagar + 2 lägstadagar i veckan).
Sedan skall mrFIRE gå ner i tjänst till 60% i ett halvår och då börjar vårt barn i förskolan(uttag 2 lägstadagar i veckan).
Efter det så kommer vi att nyttja de dagar som är kvar för att förlänga sommarledighet framöver.

« Senast ändrad: 25 augusti 2018 kl. 08:56:36 av msFIRE »

whirmz

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
SV: Hur optimerar man föräldraledighet?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2018 kl. 13:58:11 »
Hej!

Iaf när jag fick barn så fick man första året vara hemma utan att behöva plocka dagar. Har pratat med min sambo om detta och vi har planerat att (om vi får ett barn till) leva på en lön (ca 25000) i 6 månader (som start) för att spara så mycket dagar vi kan. Det är rätt skönt att kunna maxa sommarsemestern och vara lediga 8 veckor tillsammans några år :-)

k00lix

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: 29 december 2018 kl. 19:20:56 »
Tänk på att om ni är fackligt anslutna så kan ni troligtvis utnyttja föräldraförsäkringen hos AFA. Det ger 10% extra "lön" under 1 period per person.
Men gränsen för vad en period är väldigt diffus. Man kan ta några dagar i veckan ledigt och jobba några. Jag tog 4 månader sammanhängande föräldraledighet så jag ansökte till AFA innan jag gick hem. Varje månad så rapporterade F-kassan till afa så jag fick ut dom 10% direkt. Kompisen anmälde efter att han varit hemma och fick ut allt i en klumpsumma.

https://www.afaforsakring.se/privatperson/forsakring-vid-foraldraledighet-och-graviditet/foraldrapenningtillagg/

mrFIRE

• Global moderator
  • Seniormedlem
  • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2019 kl. 14:42:49 »
Det bästa som finns att kunna maxa sommarledigheten!  8)

Inte fackligt ansluten då jag tycker det kostar mer än det smakar. Att de ersätter 10% låter ju dock sweet och inget jag visste om.
Det är ganska vanligt att arbetsgivare ersätter 10% under de första 120 dagarna som man är föräldraledig. Det gäller för båda oss iaf.